جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
سه‌شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۹
کد خبر: ۵۶۷۳۱
مسوولان برای فضای مجازی چه خوابی دیده‌اند؟

اختلال گسترده اینترنت در ۱۱ استان؛ سقوط آزاد صنعت ITC ادامه دارد

اختلال گسترده اینترنت در ۱۱ استان؛ سقوط آزاد صنعت ITC ادامه دارد
قطعی اینترنت فقط به کسب‌وکارهای حوزه صنایع و بازرگانی بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان آسیب وارد کرده‌است.

نزدیک به ۲ ماه از آغاز اعتراضات مردمی در تهران گذشته و اینترنت کشور همچنان دچار اختلال گسترده است. در شبانه‌روز گذشته، استان‌های زنجان، مازندران، هرمزگان، کرمان و خراسان جنوبی به ترتیب بیشترین اختلال را  تجربه کرده‌اند. اختلال گسترده در اینترنت در استان زنجان، از ساعت ۱۲ ظهر روز دوشنبه ۲۳ آبان آغاز شده و تا حوالی ساعت ۰۴:۳۰ بامداد سه‌شنبه ادامه داشت. آنچه در نمودار‌های سایت IODA ثبت شده،‌از قطع و وصل پی‌در‌پی اینترنت در استان زنجان حکایت می‌کند.

 

پس از زنجان، استان مازندران در رتبه دوم قطعی‌های گسترده در شبانه‌روز گذشته است. اینترنت همراه در استان مازندران، از ساعت ۱۶:۵۰ عصر روز دوشنبه آغاز شده است. قطع و وصل گسترده تا ساعت ۰۳:۳۰ بامداد سه‌شنبه ادامه داشت. به گزارش رصدخانه داده‌های اینترنتی IODA، اینترنت خانگی شرکت «پارس‌آنلاین»‌ نیز ساعت‌ها دچار اختلال بوده است.

 

در استان هرمزگان اما وضعیت متفاوت است. اینترنت در این استان تقریبا در تمامی ساعات شبانه روز گذشته با قطع و وصلی‌های پی‌در‌پی و طولانی، اختلال گسترده‌ای را تجربه کرده‌است. میزان دسترسی آی‌پی‌های منحصر به فرد در هرمزگان به شدت محدود بوده و در برخی ساعات به طور کامل از دسترس خارج شده است. در بین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی در استان هرمزگان شرکت «نخل جنوب» با بیشترین اختلال مواجه بوده است.

 

قطعی سراسری اینترنت

 

در آغاز هفته دوم از اعتراضات بود که اینترنت سراسری در کشور با اختلال گسترده روبه‌رو شد. مقامات در ابتدا، علت قطعی سراسری را مسایل «امنیتی» اعلام می‌کردند. روزهای پی‌درپی، اینترنت همراه در کشور از ساعت ۱۶ تا ۲۴ به طور کامل قطع می‌شد. در همین بین، پلتفرم‌های اینستاگرام، واتس‌اپ، وایبر و چند بازی آنلاین دیگر به کلی فیلتر شدند. دست‌برد به فضای اینترنت آزاد، انتقاد بسیاری از کاربران فضای مجازی را علیه «عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات دولت سیزدهم برانگیخت. چند روز پیش بود که زارع‌پور با اعلام اینکه «اینترنت ثابت کشور در طول ناآرامی‌ها قطع نبود» در تلاش بود تا به نقطه مثبتی از عملکرد وزارت‌خانه‌اش اشاره کند.

 

حالا ۲ ماه از آغاز اعتراضات خیابانی گذشته و اینترنت کشور هنوز به طور کامل به شرایط عادی بازنگشته است. به گزارش سایت IODA در ۲۴ ساعت گذشته اختلال اینترنت دست‌کم در ۱۱ استان کشور ادامه داشته است. در بین شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی نیز شرکت‌های «دور برد فارس»، «حساب‌گر»، «افرا رسا»، «پارس آنلاین» و «سینداد» با بیشترین اختلال مواجه بوده‌اند.

 

علیرضا کشاورز جمشیدیان، دبیر سازمان نصر تهران در یادداشتی نوشته: «بر‌اساس نظرسنجی انجام‌شده توسط نصر تهران، ۴۸درصد شرکت‌ها اعلام کردند بیش از ۵۰درصد کاهش فروش داشتند». در این نظر سنجی آمده که حدود نصف کسب‌وکارها روزانه بالای ۵۰میلیون تومان اعلام ضرر ناشی از کاهش فروش کرده‌اند. چیزی حدود یک‌پنجم این کسب‌وکارها اعلام کردند که بین ۱۰۰میلیون تا ۵۰۰میلیون متضرر شده‌اند.

 

در خبرگزاری وزارت صنعت و معدن آمده که فقط بخش‌های صنایع و بازرگانی کشور در ۵۰روز گذشته، ضررهایی بالغ بر ۸۰هزار میلیارد تومان را متحمل شده‌اند. این ضررها ناشی از قطعی، فیلترینگ گسترده و کاهش شدید سرعت بوده‌است. این در حالی است که مقامات وزارت ارتباطات دولت ابراهیم رئیسی در ۲ ماه گذشته همواره خود را حامی کسب‌وکارهای داخلی معرفی کرده‌اند. آسیب‌های جبران‌ناپذیر وارد شده به این حوزه‌ها اما خلاف این ادعا را ثابت می‌کند.

 

مقامات رسمی کشور، از هفته‌ها پیش همچنان ادعا می‌کنند که آرامش به خیابان‌های کشور بازگشته است. اما ادامه محدودیت‌ها از چیز دیگری حکایت می‌کنند. اینترنت کشور همچنان مختل است و تعداد پرشماری از کسب‌وکارها در آستانه سقوط و ورشکستگی‌اند. باید دید مسوولان مربوط چه خوابی برای کسب‌وکارهای آسیب‌‌پذیر کشور دیده‌اند؟

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!