جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
يکشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۳
کد خبر: ۵۴۱۶۶

قطعی‌های گسترده اینترنت؛ طرح صیانت در راه است؟

قطعی‌های گسترده اینترنت؛ طرح صیانت در راه است؟
به نظر می‌رسد، قطعی گسترده اینترنت به همین صورت ادامه خواهد داشت. برخی از کارشناسان حوزه ارتباطات، حدس می‌زنند که این قطعی و ایجاد اخلال گسترده در اینترنت، شاید مقدمه‌ای از اجرای کامل طرح صیانت از فضای مجازی در کشور باشد.
نویسنده :
سینا جهانی

 اینترنت ایران همچنان مختل است. اینترنت اپراتورهای همراه طبق روال روزهای اخیر، از حوالی ساعت ۱۶ هر روز تا ۲۴ همان روز به کلی قطع شده و اینترنت‌های خانگی نیز با اختلال و کاهش سرعت بسیاری مواجهند. شدت فیلترینگ نیز در این روزها افزایش پیدا کرده است. پلتفرم‌های اینستاگرام، واتس‌اپ، لینکدین، وایبر و چندین بازی آنلاین فیلتر شده‌اند و دسترسی به فیلترشکن‌ها نیز با مشکلات زیادی همراه است.

 

به گزارش پایگاه خبری آمریکایی «اکسیوس»، درخواست‌های روزانه در ایران برای اتصال به فیلترشکن‌، نسبت به روزهای پیش از اعتراضات اخیر ۳ هزار درصد رشد داشته است. درخواست‌هایی که در بسیاری از موارد به بن‌بست خورده و کاربران را میان صدها نرم‌افزار فیلترشکن سرگردان می‌کند.

 

با استناد به گزارش‌های رصدخانه داده‌های اینترنتی IODA، اینترنت در بسیاری از استان‌های کشور با اختلال گسترده نزدیک به قطعی و قطعی کامل همراه است. در شبانه‌روز گذشته(۸ مهرماه تا ۹ مهرماه) استان‌های کردستان، خوزستان، سیستان و بلوچستان، گیلان،‌ البرز، اصفهان و آذربایجان غربی به ترتیب بیشترین اختلال در شبکه اینترنت را تجربه کرده‌اند.

 

rank

 

با توجه به نمودار سایت IODA،‌ اینترنت در استان کردستان از ساعت ۱۷:۳۰ روز جمعه تا حوالی ساعت ۷ صبح روز شنبه به طور کامل قطع بود. این نمودار نشان می‌دهد که وضعیت اینترنت استان کردستان،‌قبل و بعد از قطعی کامل نیز با اختلال وسیعی مواجه بوده که دسترسی به بسیاری از محتوای اینترنتی را برای کاربران عملا دشوار می‌کند.

 

kordestan

 

استان خوزستان، بعد از کردستان بیشترین اختلال در شبکه اینترنت را تجربه کرده است. اینترنت همراه در استان خوزستان از حوالی ساعت ۱۴ روز جمعه به طور کامل قطع شده و تا ساعت ۰۶:۳۰ صبح روز شنبه ادامه داشت. دیروز تصاویر تاییدنشده‌ای از اعتراضات مردم در تعدادی از شهرهای استان خوزستان در فضای مجازی منتشر شد که قطعی گسترده اینترنت این استان را در شبانه‌روز گذشته تا حدی توجیه می‌کند. 

 

khuzestan

 

اخلال در اینترنت در استان سیستان و بلوچستان اما در ساعات متفاوتی اعمال شده است. با توجه به گزارش ثبت شده در سایت IODA، اینترنت در استان سیستان و بلوچستان از نیمروز جمعه و از ساعت ۱۲ ظهر آغاز شده و تا حوالی ساعت ۹ صبح شنبه ادامه داشته است. اختلال گسترده اینترنت در استان سیستان و بلوچستان، به ناآرامی‌های روز جمعه در زاهدان نامربوط نیست.

 

sistan

 

شدت قطعی اینترنت در استان گیلان، به اندازه استان‌های دیگر نیست اما با توجه به گزارش رصدخانه‌های اینترنت، نوسان قطعی در این استان، در شبانه‌روز گذشته، به ویژه از ساعت ۱۴ جمعه تا ۷ صبح شنبه، به قدری بالا بوده است که استفاده از اینترنت را تا حدود زیادی ناممکن کرده بود. به گفتاه تعدادی از کاربران فضای مجازی، اینترنت دو اپراتور همراه اول و ایرانسل و اینترنت خانگی پارس‌آنلاین در شهر رشت، روز جمعه با کاهش سرعت بسیاری مواجه بود. رشت، از نخستین استان‌هایی بود که در روزهای نخست از اعتراضات اخیر با اختلال و قطعی اینترنت مواجه شد.

gilan

 

در میان اپراتورهای ارایه‌دهنده اینترنت و خمات شبکه اما، بیشترین اختلال در «آوا اروند»، شرکت «TLRCo» و رایتل دیده می‌شود. دانشگاه شیراز و «پارس آنلاین» نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین اخلال در شبکه قرار دارد. با استناد به گزارش سایت «کلود فلر»، اینترنت سه اپراتور تلفن همراه، از ساعت ۱۶:۳۰ روز جمعه تا دقایق اولیه بامداد شنبه در سراسر کشور به طور کامل قطع بوده‌اند.

 

برخی از کارشناسان حوزه ارتباطات، حدس می‌زنند که این قطعی و ایجاد اخلال گسترده در اینترنت، شاید مقدمه‌ای از اجرای کامل طرح صیانت از فضای مجازی در کشور باشد. وزیر ارتباطات، تقصیر را از گردن وزارت‌خانه‌اش باز کرده و مسوولان دیگر نیز در خاموشی رسانه‌ای به سر می‌برند. علی‌رغم ادعای مسوولان مبنی بر بازگشت به شرایط عادی از روز شنبه، این‌طور که که از شواهد و تجربه سال‌های پیشین پیداست، نه امیدی به رفع فیلتر پلتفرم‌ها وجود دارد و نه بازگشت شرایط اینترنت کشور به روزهای پیش از اعتراضات...

ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمدرضا کیانفر
-
يکشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱
0
.
محمد مهاجری اصلاح‌طلب نوشت: طراحان صیانت خودشان را به تجاهل و تغافل زده‌اند.

آقای مهاجری،
جمهوری اسلامی هیچگاه تظاهر به جهل نکرده بلکه براساس جهل بنیاد گردیده زیرا فقط جاهلان می‌پذیرند که اسلام با جمهور سازش دارد.
اگر تخم حنظل بهنگام کشت، بکارد ملائک بباغ بهشت‌.
سرانجام گوهر نیارد ببار، همان میوه‌ى تلخ آرد ببار.

سرور گرامی،
تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی.
2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی.
با تشکر از توجه شما.
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!