شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ 27 April 2024
چهارشنبه ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۵۳۸۵۷
گزارشی از رصدخانه‌های شبکه اینترنت در جهان؛

اینترنت در ایران؛ قطعی کامل نزدیک است؟

اینترنت در ایران؛ قطعی کامل نزدیک است؟
با توجه به گزارش‌ها سایت IODA، اینترنت در کل کشور دچار اختلال است اما استان‌های اردبیل، البرز، کرمان و گلستان به ترتیب با بیشترین اختلال مواجهند.
نویسنده :
سینا جهانی

امروز، چهارشنبه ۳۰ شهریورماه، یک هفته از اولین بستری مهسا امینی در بیمارستان کسری، ۵ روز از لحظه اعلام جان‌باختنش و ۳ روز از نخستین اعتراضات خیابانی به مرگ مشکوکش می‌گذرد. وضعیت اینترنت در کشور همچون روزهای گذشته در بی‌ثباتی به سر می‌برد.

 

گزارش‌های ثبت‌شده در سایت IODA از اختلال گسترده در شبکه اینترنت کشور حکایت می‌کند. بر اساس آخرین گزارش‌ها در ۲۴ ساعت گذشته اینترنت در استان‌های اردبیل، گلستان، آذربایجان شرقی، البرز، یزد و کرمان با اختلالات گسترده و گاه قطعی کامل همراه بوده است.

 

2

 

اینترنت در استان آذربایجان شرقی، از حوالی ساعت ۱۱ صبح روز سه‌شنبه تا ساعت ۰۳:۳۰ بامداد چهارشنبه، قطعی گسترده داشته است. بنا به گفته برخی کاربران در فضای مجازی، این وضعیت در برخی مناطق شهر تبریز تا لحظه تنظیم این گزارش همچنان ادامه دارد.

 

۳

 

وضعیت در استان کرمان نیز مشابه تبریز است. بنا به گزارش‌ها، اینترنت در استان کرمان در ۲۴ ساعت اخیر با اختلال بسیاری همراه بوده و  دسترسی به پلتفرم‌های گوگل و اینستاگرام بدون فیلترشکن عملا غیرممکن بود. 

 

گزارش‌هایی که از کاربران تهرانی در فضای مجازی منتشر شده، حاکی از قطعی گسترده اینترنت در مناطق مرکزی شهر تهران است. در خیابان‌های کریمخان، ولیعصر، کشاورز و حجاب اینترنت همراه به طور کامل قطع شده و تنها دسترسی به سایت‌های داخلی امکان‌پذیر است. کاربران رایتل نیز گزارش‌هایی از اختلال در اینترنت همراه در مناطق شرقی تهران منتشر کرده‌اند.

 

در شهر رشت و در پی ادامه ناآرامی‌ها، اینترنت همراه و خانگی با اختلال شدید همراه است. تعدادی از کاربران گزارش داده‌اند که اینترنت همراه در بلوار معلم رشت به کلی قطع است. 

 

شمای کلی از وضعیت اینترنت در ایران شاید نشانه‌هایی از قطعی قریب‌الوقوع کامل اینترنت جهانی در کشور باشد. سخنان «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات دولت ابراهیم رئیسی در جمع خبرنگاران به گمانه‌زنی‌ها قوت داد. او امروز در واکنش به قطعی گسترده اینترنت در کشور گفته: «به خاطر مسایل امنیتی، امروز احتمال دارد محدودیت‌هایی توسط نهادهای امنیتی در خصوص سرعت اینترنت ایجاد شود که طبیعی است». او همچنین اضافه کرده که «کسی به دنبال قطعی اینترنت نیست».

 

همه این‌ها در حالی است که ادعای ایلان ماسک مبنی بر تهیه اینترنت ماهواره‌ای برای ایران، به قدری سر و صدا کرده که ‌«زارع‌پور» در پاسخ به یک خبرنگار به آن واکنش نشان داده است.

او در این مصاحبه اعلام کرده که ارائه دهنده اینترنت ماهواره‌ای باید «مجوزهای لازم» را برای فعالیت‌شان کسب کنند. 

 

به نظر می‌رسد که همزمانی حضور ابراهیم رئیسی در نیویورک، فشارهای بین‌المللی، بازتاب بی‌سابقه اخبار ایران در سطح جهانی و اعتراضات مردم در شهرهای ایران فرایند قطع کامل اینترنت را با تاخیر مواجه کرده باشد. با توجه به اظهارات اخیر وزیر ارتباطات اما به نظر می‌رسد که قطعی کامل دسترسی به اینترنت در کشور دور از انتظار نیست.

 

1

 

با توجه به گزارش‌ها سایت IODA، اینترنت در کل کشور دچار اختلال است اما استان‌های اردبیل، البرز، کرمان و گلستان به ترتیب با بیشترین اختلال مواجهند. با استناد به این گزارش، اینترنت در استان اردبیل از ساعات آغازین بامداد روز چهاشنبه دچار اختلال شدید شده و تا همین لحظه ادامه دارد.

 

۴

 

با توجه به وضعیت بی‌ثبات اینترنت در کشور، باید دید که با ادامه ناآرامی‌ها در شهرها ایران و با بازگشت رئیس‌جمهوری از ایالات متحده، چه سرنوشتی در انتظار وضعیت اینترنت خواهد بود.

 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
رباط
-
چهارشنبه ۳۰ شهريور ۱۴۰۱
0
دوستان فیلتر شکن چی دارید؟ از 17 مهر 1401 من به طور کلی نه میتونم از سایفون استفاده کنم نه لایک وی پی ان، گوگل پلی هم لینکای فیلتر شکنش کار نمیکنه دوستان پروکسی های سایفون رو اگه دارید این زیر کامنت کنید برداریم. خدا خیرتون بده
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!