سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ 19 March 2024
دوشنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰
کد خبر: ۶۲۸۳۳

سوال مهم روزنامه اصلاح‌طلب از قوه قضاییه درباره علت غیرعلنی بودن دادگاه الهه محمدی

سوال مهم روزنامه اصلاح‌طلب از قوه قضاییه درباره علت غیرعلنی بودن دادگاه الهه محمدی
روزنامه هم میهن نوشت: دلایل غیرعلنی کردن دادگاه باید مستدل اعلام شود. پس چرا این فرایند در این مورد طی نمی‌شود؟ آیا به این دلیل که تصمیم دادگاه از منطق استواری تبعیت نمی‌کند؟ و یا قادر نیست این منطق را به دیگران منتقل کند؟

روزنامه هم میهن در مطلبی بر برگزاری علنی دادگاه الهه محمدی تاکید کرده و پرسیده آیا دلیل غیرعلنی برگزار شدن این است که تصمیم دادگاه از منطق تبعیت نمی‌کند؟

به گزارش هم میهن، دلایل غیرعلنی کردن دادگاه باید مستدل اعلام شود. پس چرا این فرایند در این مورد طی نمی‌شود؟ آیا به این دلیل که تصمیم دادگاه از منطق استواری تبعیت نمی‌کند؟ و یا قادر نیست این منطق را به دیگران منتقل کند؟ آیا نمی‌خواهند که افکار عمومی از جزئیات اتهامات و دفاعیات مطلع شوند؟ نه به دلیل آنکه علیه نظم عمومی است، بلکه به این علت که از حقیقت ماجرا مطلع می‌شوند و با مفاد پرونده، و حکم احتمالی علیه متهمان همراهی نخواهند کرد.

در ادامه این مطلب تاکید شده است: علنی بودن دادگاه، نه فقط حق متهمان است، بلکه فراتر از آن، حق جامعه نیز است. زیرا شهروندان و روزنامه‌نگاران علاقه‌مند هستند بدانند که مصداق‌های عناوین مجرمانه چیست تا پس از این کسی مرتکب آنها نشود. در واقع فلسفه علنی بودن دادرسی این است که مردم با مفاهیم و مصادیق جرم نیز آشنا شوند و اگر کسی عادلانه و منصفانه محکوم شد او را از نظر اخلاقی طرد کنند و اگر قرار باشد هیچ‌کس نداند که جرم چیست، چگونه باید از ارتکاب چیزی که نمی‌داند چیست، پرهیز کند؟ اصولاً فرهنگ و دانش حقوق جامعه از خلال دادگاه‌های علنی ارتقا پیدا می‌کند، بنابراین اگر به هر دلیلی دادگاه علنی نشود، این به‌معنای آن است که دادگاه اعتماد کافی به پرونده و حکم احتمالی خود ندارد و این حقیقتی است که افکار عمومی متوجه آن می‌شوند.

 

 
 
 

 

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!