جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
پنجشنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۳
کد خبر: ۶۱۸۲۴

نگاهی به طرح اسرائیل برای شکست ایران

نگاهی به طرح اسرائیل برای شکست ایران
بنیامین نتانیاهو سال ۲۰۲۰ ، توافق ابراهیم را برای عادی‌سازی روابط دیپلماتیک با امارات متحده عربی امضا کرد. هدف اسرائیل از این اقدام همبستگی با کشورهای عربی برای کنترل ایران بود.

کومون تاکشی و جان تارو فوکوتومی در یادداشتی در وب سایت «نیکی» نوشتند: اسرائیل با بادهای مخالف دیپلماسی رو به رو شده است. طرح انزوای ایران با برقراری روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی به علت توافق ایران و عربستان سعودی در عادی سازی روابط دیپلماتیک به بیراهه رفته است.

به گزارش دیپلماسی ایرانی، دولت بنیامین نتانیاهو با اتخاذ رویکرد سفت و سخت علیه فلسطین بار دیگر موجب تنش در خاورمیانه شده است. ابر تاریکی بر آینده صلح با کشورهای عرب که ستون دیپلماسی اسرائیل به شمار می آید، سایه افکنده است. ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس، ‌در دیدار با بنیامین نتانیاهو درباره تشدید تنش میان اسراییل و فلسطین ابراز نگرانی کرده است.

بنیامین نتانیاهو سال 2020 «‌توافق ابراهیم» را برای عادی سازی روابط دیپلماتیک با امارات متحده عربی امضا کرد. هدف اسرائیل از این اقدام همبستگی میان آن و کشورهای عرب برای کنترل ایران بود. اسرائیل همچنین آشکارا نشانه های مثبت برای برقراری روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی ارسال کرد ولی عربستان سعودی روز دهم ماه مارس اعلام کرد که پس از هفت سال برای نخستین بار روابط دیپلماتیک با ایران را از سر خواهد گرفت و به این ترتیب می توان گفت که طرح اسرائیل به نام «شبکه محاصره ایران» شکست خورده است.

از سوی دیگر این احتمال هم وجود دارد که ایران با تاثیرگذاری بر سیاست های عربستان سعودی از نزدیک شدن اسرائیل و عربستان سعودی به هم مانع شود.  

ابر دیگری که بر دیپلماسی اسرائیل سایه انداخته تنش این کشور با فلسطین به علت سیاست های سفت و سخت دولت نتانیاهو است. حملات پی در پی ارتش اسرائیل به نیروهای فلسطینی به وخیم شدن زنجیره خشونت میان دو کشور منجر شده است. بیش از هفتاد فلسطینی از ابتدای سال جاری تا کنون جان خود را بر اثر خشونت های ارتش اسرائیل از دست دادند.

وزیران احزاب راست افراطی نیز هدف خشم و غضب کشورهای عرب قرار گرفته اند. هنگامی که اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل روز نوزدهم ماه مارس اظهار توهین آمیز مانند «‌فلسطینی وجود ندارد» را تکرار کرد، عربستان سعودی و دیگر کشورهای عرب با انتشار بیانیه ای سرزنش آمیز اسرائیل را محکوم کردند.

ماه ژانویه هم یکی دیگر از وزرای اسرائیل از مکان مقدس بیت المقدس دیدن کرد که با واکنش شدید کشورهای عرب رو به رو شد. همچنین مشاور ارشد رئیس امارات متحده عربی که روز بیست و سوم ماه مارس به اسرائیل سفر کرده بود، در دیدار با نتانیاهو اظهار داشت: «جهت گیری دولت اسرائیل کاملا مغایر با توافق نامه ابراهیم است.»

یک محقق ارشد کشورهای حوزه خلیج فارس در دانشگاه تل آویو که نخواست نامش فاش شود درباره روابط کشورهای عرب با اسرائیل گفت: «چنانچه اسرائیل سیاست های خود را تغییر ندهد، امکان کاهش سطح روابط دیپلماتیک میان اسرائیل و کشورهای عرب وجود دارد.» 

 

در داخل اسرائیل نیز دولت نتانیاهو اصلاحات نظام قضایی را که اختیارات دیوان عالی را محدود می کند، دنبال می کند و همین امر به تظاهرات اعتراض آمیز و اعترضات عمومی در سطح گسترده منجر شده است. 

بنابراین هم اکنون به نظر می رسد پرداختن به وضعیت خاورمیانه و جامعه بین المللی برای اسرائیل با توجه به اوضاع داخلی این کشور از اهمیت کمتری برخوردار است.

 

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!