جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۱
کد خبر: ۶۱۶۰۹

۵ کشور عربی از جمله مغرب، کویت، قطر و یمن با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب مخالفند

۵ کشور عربی از جمله مغرب، کویت، قطر و یمن با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب مخالفند
وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت که پنج کشور عربی با تلاش‌های عربستان سعودی برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب مخالفت می‌کنند. به گفته این مقامات عربی، حداقل پنج عضو اتحادیه عرب از جمله مغرب، کویت، قطر و یمن در حال حاضر پذیرش دوباره سوریه در این سازمان را نمی‌پذیرند.

چند مقام عربی به روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا گفتند که تلاش‌های عربستان سعودی برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب با مخالفت برخی از هم پیمانان ریاض همراه شده است.

به نوشته این روزنامه، به گفته این مقامات عربی، حداقل پنج عضو اتحادیه عرب از جمله مغرب، کویت، قطر و یمن در حال حاضر پذیرش دوباره سوریه در این سازمان را نمی‌پذیرند. به ادعای این مقامات، حتی مصر که در ماه های اخیر روابط خود را با سوریه احیا کرده است نیز مخالف بازگشت سوریه به اتحادیه عرب است.

طبق این گزارش، کشورهای مذکور گفته‌اند که بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در وهله اول باید تعامل با معارضان را آغاز کند و همه سوری‌ها در آینده کشورشان سهم داشته باشند.

بر اساس این گزارش، برخی کشورها نیز مطالبات مشخصی از سوریه دارند، مثلا به طور مثال کشور مغرب ازسرگیری روابط با سوریه را مشروط به توقف حمایت [ادعایی] دمشق از گروه پولیساریو کرده است.

همچنین دولت وابسته به عربستان سعودی در یمن نیز به دلیل حمایت دولت دمشق از جنبش انصارالله با ازسرگیری روابط با سوریه مخالف است.

در این میان یک مقام اماراتی تأکید کرد که باید هرچه سریع‌تر نقش کشورهای عربی در سوریه تقویت شود تا بتوان با اجرای راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه به احیای تروریسم و افراط گرایی در این کشور پایان داد.

به نوشته وال استریت ژورنال، برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، اکثریت مطلق آرا کفایت می‌کند، اما وجود اتفاق آراء میان اعضا تنها راهی است که همه آن‌ها را به تصمیم گرفته شده ملزم می‌کند.

اکثریت غیرمطلق برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب کافی خواهد بود. اما اتخاذ تصمیم به اتفاق آرا تنها راهی است که همه اعضا را به آن ملزم می کند؛ همچنین مشروعیت لازم برای تحت فشار قرار دادن جامعه بین المللی برای لغو تحریم ها را می دهد.

این مقامات گفتند که برخی از کشورهای مخالف بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، درخواست‌های دشوارتری از دمشق مطرح کرده‌اند از جمله اینکه اجازه ورود یک نیروی عربی به سوریه برای حمایت از پناهجویان داده شود، دولت سوریه مقابله جدی‌تری با قاچاق مواد مخدر داشته باشد و همچنین دمشق از ایران بخواهد که نفوذ خود در سوریه را کاهش دهد.

اما به گفته این مقامات عربی، دولت بشار اسد تاکنون هیچ علاقه‌ای به درخواست‌های مطرح شده و تغییرات اساسی نشان نداده است، اما بسیار به بهبود روابط خود با همسایگان عرب تمایل دارد.

در مقابل نیز عربستان سعودی در تلاش است تا بر مقاومت این کشورهای عربی در برابر بازگشت سوریه به اتحادیه عرب غلبه کند. به همین دلیل از وزرای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، مصر، عراق و اردن دعوت کرده است تا در روز جمعه ۱۴ آوریل در جده گرد هم آیند.

بهبود روابط دمشق و ریاض که در ابتدای بحران سوریه دو قطب به شدت متضاد یکدیگر بودند، تا جایی پیش رفته است که وزرای خارجه سوریه و عربستان سعودی امروز در جده از توافق برای ازسرگیری خدمات کنسولی و پروازها میان یکدیگر خبر دادند. در خصوص با دیگر کشورهای عربی نیز جایگاه سوریه به طرز چشمگیری توسعه یافته و بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در دو ماه گذشته به عمان و امارات متحده عربی سفر رسمی داشته است.

 
 

 

 

منبع خبر : فارس
منبع: فارس
برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!