جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
جمعه ۰۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۵
کد خبر: ۵۵۶۵۳
بیانیه مهم شورای تامین سیستان و بلوچستان

جمعه خونین زاهدان؛ کشته شدن تعدادی شهروند بی‌گناه/وعده مجازات بی‌اغماض مقصران

جمعه خونین زاهدان؛ کشته شدن تعدادی شهروند بی‌گناه/وعده مجازات بی‌اغماض مقصران
پس از برکناری رئیس پلیس و رئیس کلانتری ۱۶ زاهدان، اکنون سازمان قضایی نیروهای مسلح از ورود خود به پرونده کشته شدن تعدادی از هم‌وطنان در نماز جمعه هشتم مهر ماه اهل سنت زاهدان و مجازات بدون اغماض مقصران خبر داده است. شورای تامین استان سیستان و بلوچستان نیز بیانیه مهمی صادر کرده است که در آن ضمن اذعان به «از دست دادن جان تعدادی از شهروندان نمازگزار و عابرین بی‌گناه»

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح در همین پیوند گفته است: وظیفه قانونی ما است که در کمال استقلال بدون هیچگونه اغماض و با اقتدار و براساس مر قانون به وظیفه خود عمل کنیم.
 

به  گفته احمدرضا پورخاقان سازمان قضایی نیروهای مسلح پس از اینکه تعدادی از اولیای دم به دادسرای نظامی زاهدان مراجعه کردند به این موضوع ورود کرد. مدارک و شکایات افراد را جمع آوری کردیم، لذا وظیفه قانونی ما است که در کمال استقلال بدون هیچگونه اغماض و با اقتدار و براساس مر قانون به وظیفه خود عمل کنیم.

 


او با بیان اینکه در این رابطه بازپرس پرونده در حال انجام تحقیقات خود است، گفت: سازمان قضایی نیروهای مسلح به عنوان دستگاه مستقلی که زیر نظر قوه قضاییه وظایف خود را انجام می‌دهد، به مردم شریف قول می‌دهد که ابعاد مختلف این واقعه رسیدگی کند و تمام جوانب را در نظر بگیرد. در بررسی پرونده‌ها در سازمان قضایی، افراد از هر قوم، مذهب و ... باشند، هیچ تفاوتی ندارد، همان‌گونه که همکارانم در اقصی نقاط کشور به جرایم احتمالی نیروهای مسلح رسیدگی می‌کنند. در این مورد نیز در کمال بی‌طرفی به پرونده رسیدگی خواهد شد و نتیجه تحقیقات را به مردم نجیب کشور به ویژه مردم عزیز سیستان و بلوچستان اعلام خواهیم کرد.
 

 پورخاقان تاکید کرد: بدیهی است چنانچه افرادی در این زمینه مرتکب جرم شده باشند، طبق قانون و شرع با مجرمان برخورد قانونی خواهد شد.

 

بیانیه مهم شورای تامین

 

در همین پیوند، شورای تامین استان سیستان بلوچستان هم بیایه مهمی صادر کرده است که در آن آمده:

 

۱- حوادث روز جمعه ۸ مهرماه در دو بازه زمانی و محیط متفاوت به وقوع پیوسته که از منظر عناصر حاضر در صحنه، انگیزه و اقدام با یکدیگر متفاوت است.

۲- پس از پایان نماز جمعه جمعیت بالغ بر ۱۵۰ نفر که حضور افراد مسلح در میان آنها به اثبات رسیده با حمله به کلانتری ۱۶، ضمن پرتاب سنگ، تیراندازی، هدایت و زدن اتوبوس شرکت واحد به دیوار کلانتری به قصد تخریب درب و دیوار و نهایتاً ورود به محوطه کلانتری، آغازگر اغتشاش بوده و با به آتش کشیدن خودرو پلیس و مجروح نمودن تعدادی از کادر انتظامی، تلاش کردند تا حوزه انتظامی مذکور را به تصرف خود درآورند، که اقدام اغتشاشگران برای تصرف حوزه انتظامی با عکس‌العمل پرسنل حاضر در کلانتری عقیم ماند(استفاده از گاز اشک‌آور، بکارگیری سلاح ساچمه‌زن و تیراندازی).

۳- به دلیل مجاورت کلانتری ۱۶ با محل برگزاری نماز جمعه، تخلیه نشدن کامل مصلی، درگیری مسلحانه و نیز تیراندازی نیروهای انتظامی، متاسفانه منجر به مجروحیت و از دست دادن جان تعدادی از شهروندان نمازگزار و عابرین بی‌گناهی شد که نقشی در اغتشاش نداشتند.

۴- پس از پایان درگیری‌های مرحله اول در اطراف کلانتری، برخی افراد و نیز افرادی مسلح با سواستفاده از التهاب ایجاد شده، در اطراف مسجد مکی، پشت بام‌های مجاور و سپس نقاط دیگر شهر اقدام به اختشاش کرده، ضمن تخریب و آتش زدن اموال عمومی، دولتی و خصوصی، درگیری مسلحانه را آغاز می‌کنند.

۵- شورای تامین استان به منظور برقراری امنیت و جلوگیری از گسترش ناامنی و حفظ جان و مال شهروندان، نسبت به اعلام وضعیت امنیتی در شهر اقدام و مرحله مقابله نیروهای امنیتی و انتظامی با گروه‌های مسلح آغاز و تا اواخر شب ادامه می‌یابد. در این مقطع زمانی نیز تعدادی از افراد مسلح کشته و ۶ نفر از حافظان امنیت از جمله سردار سرافراز هاشمی به شهادت رسیدند و گروهی نیز مجروح شدند.

۶- بر اساس مستندات موجود تاکنون، تعداد مجموعه جان باختگان حوادث ۸ مهر و روزهای بعد از آن در شهر زاهدان ۳۵ نفر است که شامل: برخی از نمازگزاران در مصلی، جان باختگان در مرحله اول اطراف کلانتری، کشته شدگان از افراد مسلح در اثر درگیری‌های سطح شهر و همچنین شهروندان بی‌گناه به قل رسیده توسط اشرار در مناطق مختلف شهر هستند.

 

 

 

مدارک و شکایات افراد را جمع آوری کردیم، لذا وظیفه قانونی ما است که در کمال استقلال بدون هیچگونه اغماض و با اقتدار و براساس مر قانون به وظیفه خود عمل کنیم.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!