سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ 19 March 2024
سه‌شنبه ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۵۰۵۷۳

نرخ دلار تا چقدر کاهش می‌یابد؟

یک کارشناس اقتصادی معتقد است که قیمت دلار تحت تاثیر اخبار مثبت از مذاکرات وین تا ۲۴ هزار تومان با کاهش مواجه خواهد شد و بعید است که به کمتر از این رقم برسد.

کامران ندری  درباره تاثیر مذاکرات وین بر اقتصاد ایران اظهار کرد: اخبار مثبتی که از این مذاکرات منتشر می‌شود، بیشترین تاثیر را بر بازار ارز می‌گذارد که این تاثیر خود را به صورت کاهش قیمت‌ها در این بازار نشان می‌دهد و میزان و شدت این کاهش نیز به سیاست دولت بستگی دارد، زیرا دولت نمی‌تواند مانع افزایش قیمت ارز شود اما می‌تواند مانع کاهش آن شود.

این تحلیلگر اقتصادی بیان کرد که این مذاکرات تاثیر کوتاه مدتی بر سایر شاخص‌های کلان اقتصادی چون تورم، تولید و ... نمی‌گذارد و نمی‌توان تا انتهای سال انتظار تغییری در این شاخص‌ها متاثر از نتیجه مذاکرات داشت‌.

وی با بیان اینکه بعید است نرخ دلار به کمتر از ۲۴ هزار تومان برسد، افزود: بعید می‌دانم که افت شدیدی در قیمت ارز ایجاد شود و اکنون نرخ دلار تا محدود ۲۶ هزار تومان هم کاهش پیدا کرده است و اگر در ادامه نیز نتیجه مذاکرات مثبت باشد، حدودا می‌تواند ۲۰۰۰ تومان کاهش پیدا کند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: برخی از مشکلات اقتصادی کشور، ریشه داخلی دارد و چه تحریم‌ها برداشته شود چه نشود، این مشکلات داخلی برقرار است و ارتباطی با مذاکرات وین ندارد. بی‌نظمی‌ و ناترازی‌هایی که در نظام بودجه‌ریزی کشور، نظام بانکی، صندوق‌های بازنشستگی و ... وجود دارد، ارتباطی به تحریم‌ها ندارد و تنها این مشکلات را تشدید کرده است و آن‌ها با رفع تحریم‌ها از بین نمی‌روند.

ندری تاثیر میان مدت و بلند مدت رفع تحریم‌ها بر اقتصاد ایران را قابل ملاحظه نمی‌داند و می‌گوید: از آنجا که یکسری از مشکلات فارغ از تحریم‌ها در اقتصاد ایران پا برجا هستند و آینده اقتصاد نیز به آن‌ها بستگی دارد، نمی‌توان با رفع تحریم‌ها امیدوار بود که تمام مشکلات حل می‌شود، بلکه باید در کنار رفع تحریم‌ها به اصلاحات ساختاری در اقتصاد توجه ویژه شود. 


 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!