يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 05 May 2024
يکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۳
کد خبر: ۱۹۴۳

جریمه سنگین در انتظار پزشکان فراری از کارتخوان

جریمه سنگین در انتظار پزشکان فراری از کارتخوان
هفت روز تا پایان شمارش معکوس برای ثبت‌نام پزشکان در سامانه دریافت کارتخوان مانده‌است. هنوز 80درصد پزشکان در این سامانه عضو نشده‌اند.

مسوولان هشدار داده‌اند پس از پایان مهلت قانونی، برای پزشکانی که در مطب خود کارتخوان نصب نکنند جریمه سنگینی اعمال خواهد شد.

حیدرعلی عابدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این باره به خبرنگار «فراز» می‌گوید: «مفهوم جریمه این است که اگر کسی کارتخوان نداشته باشد اظهارنامه مالیاتی او نیز پذیرفته نمی‌شود». او هرچند که درباره‌ مبلغ جریمه اظهار بی‌اطلاعی می‌کند اما تاکید می‌کند «این جرایم سنگین و نابخشودنی است.»

عابدی با بیان این که بسیاری از پزشکان از قبل از دستگاه کارتخوان استفاده می‌کردند و تنها شمار کمی از پزشکان با استفاده از کارتخوان مشکل داشتند می‌گوید که پزشکان باید بدانند مالیات آنان براساس کارتخوان تعیین نمی‌شود و اظهارنامه مالیاتی معیار تعیین مالیات آن‌هاست و این دستگاه‌ها صرفا برای رفاه حال بیماران در نظر گرفته‌شده است.

عابدی، فرار مالیاتی پزشکان در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی را هم غیرممکن می‌داند و می‌گوید که اگر پزشکان فرار مالیاتی داشته باشند صرفا در مطب‌هاست.

آمارها درست نیست؟!

او معتقد است آمار اعلام شده از سوی مدیرکل دفتر تنظیم مقررات و برون سپاری سازمان امور مالیاتی نمی‌تواند آمار درستی باشد زیرا همان‌طور که گفته‌شد بسیاری از پزشکان با بیماران ارتباط مستقیم ندارند و مبلغ مالیات از دریافتی ماهانه آنان کسر شده و سپس حقوقشان واریز می‌شود و مالیات لحاظ می‌شود.

سال گذشته با اعتراضات مردم درباره‌ اصرار پزشکان مبنی دریافت وجه نقد برای هزینه‌ معاینه و درمان بیماران، در شبکه‌های اجتماعی جنجالی به راه افتاد. نتیجه این شکایات مطرح شدن این موضوع در مجلس شورای اسلامی بود که در پی آن براساس بند (ی) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۸، صاحبان مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دام‌پزشکی مکلف به استفاده از پایانه فروشگاهی از ابتدای سال ۱۳۹۸ شدند.

اجرای طرح استفاده از کارتخوان در مطب‌ها تاکنون از سوی پزشکان و انجمن‌های صنفی پزشکی با مخالفت‌های زیادی روبه‌رو شده است و به نظر می‌رسد این مساله ضرورت نظارت بر اجرای قانون را بیشتر می‌کند. چنان که افزون بر ماموران سازمان امور مالیاتی، دستگاه‌های بازرسی و قضایی نیز بر روند تجهیز و استفاده از دستگاه کارت‌خوان و صندوق فروش در مراکز درمانی و پزشکی نظارت داشته باشند.

مهلت ثبت‌نام پزشکان در سامانه در صورتی تا یکم مهرماه اعلام شده‌است که ضرب‌الاجل قبلی تا پایان مرداد ماه بود.

به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، میزان مالیات واقعی پزشکان حدود ۶۷۰۰ میلیارد تومان در سال است؛ اما تخمین سازمان امور مالیاتی حدود ۷۰۰ میلیارد تومان است. آمارهای سازمان امور مالیاتی کشور نشان می‌دهد در سال ۹۶ پزشکان ۱۵۰ میلیارد تومان مالیات پرداخته‌اند. بنابراین براساس برآوردهای خود سازمان مالیاتی حدود ۲۰درصد مالیات پزشکان محقق شده است. اگر ملاک را به برآوردهای مرکز پژوهش‌های مجلس تغییر دهیم، این میزان تا کمتر از ۳درصد مالیات مورد نظر کاهش پیدا می‌کند.

چندی پیش محمدرضا ظفرقندی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی در نامه‌ای به رئیس سازمان مالیاتی گفته‌بود که پزشکان برای استفاده از کارتخوان نیاز به آموزش دارند و خواستار تعویق جریمه پزشکان تا زمانی شد که زیرساخت‌ها فراهم شود.

عابدی درباره این موضوع نیز می‌گوید: «پزشکان از سازمان نظام پزشکی برای نامه‌ای که ارسال شد دلخور بودند چرا که پزشکان جزو اقشار باهوش جامعه محسوب می‌شوند و فناوری‌های روز را با یک بار دیدن فرا می‌گیرند».

چندی پیش هادی خانی مدیرکل بازرسی و مبارزه با فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی از مردم درخواست کرده‌بود که اگر به مطب پزشکی مراجعه کردند و آن مطب دستگاه کارتخوان نداشت، موضوع را به ستاد خبری سازمان امور مالیاتی به شماره ۰۲۱۳۵۰۱۹ اعلام کنند و سازمان امور مالیاتی افزون بر جریمه غیر قابل بخشش، این نوع عدم همکاری ها را فرار مالیاتی به حساب می‌آورد و با آن‌ها برخورد قانونی می کند.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

روایت خبرگزاری قوه قضاییه از مرگ نیکا شاکرمی

مشروبات الکلی تقلبی کجا و چطور پر می‌شوند؟

دیدگاه؛ چرا حکمرانان شنبه را تعطیل نمی‌کنند؟

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

پیشنهاد سردبیر
زندگی