پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 16 May 2024
جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۹
کد خبر: ۱۰۲۳۶

حمله کرونا به شریان توریسم

حمله کرونا به شریان توریسم
این روزها صنعت گردشگری جهانی با چالش تازه ای روبرو شده است و آن ویروس کرونا است. این ویروس تنها گردشگری چین و سفر کردن چینی ها را دچار معضل نکرده است بلکه سفر به بسیاری از کشورهای دنیا را با ترس و نگرانی و احساس ناامنی همراه کرده است. تازه ترین آماره

این روزها صنعت گردشگری جهانی با چالش تازه ای روبرو شده است و آن ویروس کرونا است. این ویروس تنها گردشگری چین و سفر کردن چینی ها را دچار معضل نکرده است بلکه سفر به بسیاری از کشورهای دنیا را با ترس و نگرانی و احساس ناامنی همراه کرده است. تازه ترین آمارها حاکی از آن است که تاکنون 213 نفر در اثر ویروس کرونا جان خود را ازدست داده اند و شیوع این بیماری به سرعت درحال گسترش است. به گزارش روزنامه چاینا مورنینگ پست، در کنار کشته شدن ۲۱۳ نفر تا کنون ۹هزار و ۳۵۶ نفر مبتلا به ویروس واگیر دار کرونا شده است.

در شرایطی که تور ایران باشکوه برای چینی ها برگزار شده است تمامی کشورها نسبت به ورود گردشگران چینی به کشورشان تمهیداتی را در نظر گرفته اند وحضور چینی ها را محدود کرده اند. در شرایطی خبر کنسل شدن تور ایران باشکوه منتشر شده است که چینی ها به بسیاری از شهرهای کشورمان سفر کرده اند و خبر مدتی پس از برگزاری این رویداد اعلام شده است. تور ایران باشکوه از 5 بهمن ماه آغاز شده است.

ایران با شکوه از دستور خارج شده است

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد: این رویداد تحت تاثیر ویروس جدید کرونا از دستور کار این وزارتخانه خارج شده است. «ولی تیموری» در گفت‌وگو با ایسنا توضیح داد:«ویژه‌برنامه‌های مربوط به سال نو چینی به دلیل تقارن با ایام فاطمیه عملا قرار بود از ابتدای هفته آتی اجرا شود که با توجه به شرایط پیش‌آمده در کشور چین و شیوع ویروس خطرناک کرونا و ضرورت پیش‌بینی تمهیدات احتیاطی لازم عملا از برنامه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خارج شده است.»او ادامه داد:«در همین راستا معاونت گردشگری از تاسیسات اقامتی، پذیرایی، تفریحی و گردشگری، همکاران بخش خصوصی و فعالان صنعت گردشگری کشور انتظار دارد ضمن درک دغدغه‌های هموطنان عزیز، تمهیدات احتیاطی لازم را در اجرای برنامه‌های گردشگری برای گردشگران ورودی از کشورهای مختلف بویژه کشورهای مبتلا به ویروس کرونا در پیش بگیرند.»

تیموری درباره تکلیف گردشگران چینی که به انگیزه رویداد «ایران باشکوه» به کشورمان سفر کرده‌اند و انتظار دریافت خدمات وعده داده‌شده را دارند، اظهار کرد: آن‌هایی که در ایران هستند یا حتی در روزهای آتی وارد ایران می‌شوند، از همه تخفیفات و تسهیلاتی که اعلام شده بود، بویژه از فرهنگ مهمان‌نوازی ایرانیان بهره‌مند می‌شوند، ولی برگزاری جشن و جشنواره و اقداماتی از این دست که گردهمایی و جمع شدن تعداد بیشتری در کنار هم را می‌طلبد، عملا برگزار نمی‌شود.

ایران با شکوه متوقف شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان گفت: «جشنواره «ایران باشکوه» که برای جذب گردشگر چینی و همزمان با سال نو مردم این کشور برنامه‌ریزی شده‌بود متاثر از شرایط انتشار ویروس کرونا لغو شد؛ چراکه مصونیت شهروندان کشورمان از این ویروس نوظهور مهمتر از اجرای این جشن است. « علی مالمیر» به ایرنا گفت:«قبل از شیوع بیماری کرونا، ایران برای جذب گردشگر از مردم چین دعوت کرد تا سال نو را با سفر به ایران جشن بگیرند.» او افزود:«این در حالی است که انتشار ویروس نوظهور کرونا در کشور چین حوزه بهداشت و درمان اغلب کشورهای دنیا را با نگرانی مواجه کرده است و برای ممانعت از ورود این بیماری، جشن سال نو چینی در ایران لغو شد. در همین راستا بسیاری از تورهایی که از چین گردشگران را ثبت کرده بودند، برنامه های گردشگری خود را لغو کردند.» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان با تاکید به اینکه در جشنواره ایران باشکوه هیچ مهمانی از کشور چین وارد این استان نشده بود گفت:«فقط یک گروه توریستی که پیش از بروز ویروس کرونا به ایران آمده بودند، یک روز را در همدان سپری کردند. همدان به دلیل شرایط آب و هوایی و برودت هوا در فصل زمستان کمترین میزان اقامت گردشگران را دارد.»

پیش بینی شده بود که رویداد «ایران باشکوه» به‌ مناسبت عید سال نوی چینی‌ها در ۹ استان کشور شامل تهران، اصفهان، یزد، کرمان، البرز، سمنان، فارس، قزوین، همدان و مناطق آزاد از چهارم تا بیستم بهمن برگزار شود.

گردشگران چینی کنترل شدند

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه گفت:«وضعیت بهداشتی گردشگران چینی‌ از نظر ابتلا به ویروس کرونا در این استان کاملا کنترل شده است.» امید قادری به ایرنا گفت:«بر روی تمام گردشگران چینی که طی چند روز اخیر وارد استان کرمانشاه شده اند، کار دیده وری و غربالگری انجام شده است.» او با بیان اینکه با ورود گردشگر چینی به استان جای نگرانی وجود ندارد، افزود:«وزارت بهداشت و دستگاه‌ها تمهیدات لازم را در مرزها اعمال می‌کنند.»

قادری وضعیت سلامت و بهداشتی گردشگران خارجی به‌ویژه چینی در فرودگاه امام خمینی (ره) مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از ورود به کشور، محل حرکت و همچنین سیر حرکت آنها توسط مراکز بهداشت رصد و پیگیری می‌شود.

هشدار سازمان جهانی کرونا

در پی شیوع ویروس کرونا، سازمان بهداشت جهانی روز پنجشنبه با اعلام وضعیت اضطراری بین‌المللی، گسترش روز افزون این ویروس در چین را نگران کننده عنوان کرد.

اقدامات پیشگیرانه ژاپنی ها

شرکت ها در ژاپن اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با شیوع ویروس کرونا انجام می دهند برخی از آن ها به کارمندان خود می گویند در صورتی که اخیرا در چین بوده اند از خانه کار کنند.

شیوع کرونا در سراسر جهان

دولت‌ های هند و فیلیپین هر کدام ابتلای یک نفر در این کشورها به ویروس کرونا را تایید کردند. در کره جنوبی نخستین مورد آلوده مربوط به یک زن 35 ساله چینی بود که 19 ژانویه با پروازی از ووهان وارد سئول شده بود. یک مرد میانسال هم که در ووهان زندگی می‌کرد، به این ویروس آلوده شده است. نخستین مورد آلوده به کروناویروس در ژاپن هم 10 ژانویه به علت تب شدید و داشتن علائم دیگر در بیمارستان بستری شد. وی چند روز پیش از آن از ووهان بازگشته بود. دومین مورد هم 24 ژانویه گزارش شد. این فرد که حدود چهل سال دارد، 19 ژانویه از ووهان بازگشته و تب وی از 14 ژانویه آغاز شده بود. خستین مورد ثبت‌شده آلودگی به کروناویروس در تایوان یک زن 50 ساله بود که 20 ژانویه از ووهان، محل سکونت خود به تایوان آمد. او با علائمی مانند تب، سرفه و گلود درد شدید در فرودگاه تایپه شناسایی شد.

نخستین مورد آلودگی به کروناویروس خارج از چین، 8 ژانویه در تایلند شناسایی شد. این بیمار زنی بود که پس از مدتی اقامت در ووهان به تایلند بازگشته بود. سه مورد دیگر آلودگی به این ویروس در تایلند ثبت شده است که همگی چینی‌های اهل ووهان هستند. دو نفر از این چینی‌ها درمان شدند و به کشورشان بازگشتند.

مقامات ویتنام 23 ژانویه اعلام کردند دو تبعه چینی در ویتنام به ترتیب روز‌های 17 و 18 ژانویه در پی آلودگی به کروناویروس در بیمارستان بستری شدند.

در هنگ کنگ هم دو فرد ساکن ووهان به علت آلوده شدن به کروناویروس در بیمارستان بستری شدند.

مقامات ماکائو هم 22 ژانویه از نخستین مورد آلوده به کروناویروس خبر دادند که یک زن تاجر 52 ساله است که سه روز قبل با قطار از شهر جو‌های چین وارد ماکائو شد. یک بیمار آلوده دیگر هم در ماکائو ثبت شده است.

مقامات کانادا و پرتغال نیز از ثبت نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا در این کشورها خبر دادند. وزارت بهداشت انگلیس روز جمعه تائید کرد که دو شهروند این کشور به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای امریکا بامداد روز جمعه اولین مورد از انتقال ویروس چینی کرونا از فرد به فردی دیگر را در ایلینو را تایید کرد.

محدودیت های جهانی برای چینی ها

شماری از شرکت‌های هواپیمایی هند -با توجه به ادامه گسترش ویروس کرونا در مناطق مختلف چین- پروازهای خود را به مقصد چین متوقف کردند.

10 بهمن ماه اعلام شد که یک کشتی عظیم تفریحی با بیش از شش هزار سرنشین در آب‌های نزدیک شهر رم ایتالیا متوقف شده و مسافران اجازه آمدن به خشکی را ندارند. این در حالی است که مسئولان بهداشتی ایتالیا در حال بررسی وضیت یک مسافر چینی این کشتی هستند که مشکوک به ابتلا به ویروس کروناست.روسیه مرزهای خاوری خود را که همراستا با چین هستند را برای جلوگیری از شیوع بیماری ویروس کرونا بست.

به دنبال شیوع ویروس کرونا اکثر شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی سفرهای خود را به مقصد چین تعلیق کردند. خبرها حاکی از آن است که کانادا نیز محدودیت هایی برای سفر چینی ها در نظر گرفته است. یک منبع تجاری روز جمعه به این روزنامه مطرح روسی گفته است: چند تولید کننده بزرگ تلفن های هوشمند چینی ازجمله شرکت اپل آمریکایی که کارخانه آن در چین قرار دارد، ارسال محصولات خود به روسیه را متوقف کرده اند.

تمهیدات گوگل

گوگل با اضافه کردن نام ویروس کرونا به فهرست سیستم هشدار خود، اخبار و توصیه‌های لازم را درباره این ویروس تنفسی مرگبار در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این شرکت نمایندگی های خود را در چین تعطیل کرده است.

نگرانی وزیر بهداشت

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: از دکتر جهانگیری خواستم ورود هر گونه مسافر از مبدا چین به کشور ممنوع شود. سعید نمکی روز جمعه در توئیتر نوشت:«در نامه‌ای از آقای دکتر جهانگیری خواستم به وزارت خارجه و وزارت راه ابلاغ کند تا اطلاع ثانوی از ورود هرگونه مسافر از مبدا چین به هر طریقی (هوایی، زمینی و دریایی) جلوگیری شود، همچنین تمام پایگاه‌های بهداشتی در تمام ورودی‌های کشور از آغاز شیوع کرونا در حال آماده باش کامل هستند.»

معاون وزیر بهداشت از بازگشت ۷۰ ایرانی مقیم ووهان چین در هفته آینده خبر داد و گفت:سفرهای تفریحی از چین به ایران ممنوع و سفرهای کاری نیز محدود می شود.

گردشگری آسیا تحت تاثیر کرونا

اما کسب و کارهای وابسته به سفر شمار بالای گردشگران چینی نگرانی‌های خود را درباره سواحل و فروشگاه‌های خالی و آینده نامشخص تجارت خود مطرح کرده‌اند.

شیوع سریع این ویروس سبب شده تا آن را به بحران شیوع ویروس بیماری سارس که در سال ۲۰۰۲ سفر منطقه‌ای را فلج و اقتصاد محلی را به شدت تحت تاثیر قرار داد، شباهت دهند.

در ژاپن کاهش شمار گردشگران چینی هم‌اکنون در شهر «آساکوسا» یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ژاپن مشهود است.یک فروشنده تنقلات سنتی ژاپنی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه بیان کرد: امسال قطعا شاهد افراد کمتری هستیم. فکر می‌کنم کمتر از نیمی از گردشگران سال گذشته یا دوسال گذشته را شاهد هستیم. ‌شمار گردشگران چینی که تعطیلات خود را در ژاپن می‌گذرانند از ۴۵۰ هزار نفر در سال ۲۰۰۳ به ۸.۴ میلیون نفر در ۲۰۱۸ افزایش یافته بود.

یوکی تاکاشیما هم که یک اقتصاددان است با اشاره به محدودیت‌های مسافرتی اخیر چینی‌ها می‌گوید: دستیابی به هدف ۴۰ میلیون گردشگر در سال ۲۰۲۰ برای ژاپن بسیار دشوار خواهد بود.به گفته این اقتصاددان، تاثیر کم شدن سفرهای چینی‌ها بر ژاپن فراتر از هتل‌ها، رستوران‌ها و مقاصد گردشگری خواهد بود چراکه گردشگران چینی به طور ویژه برای خریدکردن به ژاپن سفر می‌کنند.این اقتصاددان معتقد است با این حال ژاپن به نسبت دیگر مقصد پرطرفدار چینی‌ها یعنی تایلند راحت‌تر می‌تواند با این معضل کنار بیاید.وزارت گردشگری تایلند از وقوع بحرانی در ابعاد بحران بیماری سارس هشدار داده که می‌تواند به خسارت ۱.۶ میلیارد ‌دلاری ختم شود؛ خسارتی که در حال حاضر در استان «پوکت»‌ این کشور مشهود است.

یک هتل‌دار در جزیره «پوکت» در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: دو روز است که خیابان‌ها، فروشگاه‌ها و سواحل خالی شده‌اند. تمرکز «‌پوکت» به طور مشخص بر گردشگران چینی است. اگر این شرایط ادامه داشته باشد همه ما دچار خسارت خواهیم شد.حتی گردشگری استرالیا که در پی بحران آتش‌سوزی‌های اخیر دچار خسارت شده نیز به‌نظر می‌رسد از تاثیرات معضل کم شدن گردشگران چینی در امان نباشد.

با توجه به این‌که شمار گردشگران چینی استرالیا در شش سال اخیر به دو برابر رسیده است حدود ۱۵ درصد از گردشگران خارجی استرالیا را شهروندان چینی تشکیل می‌دهند.به گفته «ماریو هاردی»‌ مدیرعامل انجمن مسافرتی آسیا - اقیانوسیه،‌ برآورد کردن این‌که این بحران تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، مشکل است.«هاردی» در مصاحبه‌ای بیان می‌کند: «فکر می‌کنم تاثیرات این معضل بین سه تا شش ماه قابل رویت باشد. البته این موضوع به نحوه مدیریت این معضل در هفته‌های آینده بستگی دارد.

چالش های چینی ها برای سفر

مرتضی خاکسار، مدرس گردشگری به فراز گفت: سفر کردن برای چینی ها بسیار مولفه مهمی بوده و در سبد خانوار مردم وجود دارد. چینی ها حداقل سالانه سفرهای خارجی به دیگر کشورها دارند و به بازدید از فرهنگ و طبیعت دیگر کشورها علاقمند هستند.

او افزود: ویروس کرونا نه تنها گردشگری بلکه مسائل سیاسی، تجاری، اقتصادی و دیپلماتیک دنیا را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

کرونا یک تهدید جهانی محسوب می شود

خاکسار با تاکید بر اینکه ویروس کرونا یک تهدید جهانی محسوب می شود بیان کرد: دولت چین ۷۰ میلیون نفر را طی چند روز قرنطینه کرد. این ویروس یک تهدید جهانی و مرگ خاموش است.

کرونا مهلک تر از ایدز

او با اشاره به اینکه کرونا حتی از ایدز هم مهلک تر است گفت: ایدز از راه تنفس و ارتباط لمسی منتقل نمی شود اما کرونا حتی از طریق تنفسی و هوای آلوده نیز قابل انتقال است. به همین روی کرونا تهدیدی برای سلامت جوامع محسوب می شود.این مدرس گردشگری با اشاره به اینکه احتمال انتقال ویروس کرونا از هر طریقی وجود دارد بیان کرد: از طریق رفت و آمد توریست ها، تجار و یا دانشجویان چینی به دیگر کشورهای جهان ممکن است این ویروس منتقل شود. از نظر سازمان جهانی گردشگری توریست فردی است که بیش از ۲۴ ساعت در مکانی اقامت داشته باشد حتی اگر برای کار یا تحصیل به آن مکان سفر کرده باشد و اکنون گردشگران چینی در بسیاری از نقاط دنیا حضور دارند.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

روایت خبرگزاری قوه قضاییه از مرگ نیکا شاکرمی

مشروبات الکلی تقلبی کجا و چطور پر می‌شوند؟

دیدگاه؛ چرا حکمرانان شنبه را تعطیل نمی‌کنند؟

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

پیشنهاد سردبیر
زندگی