دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 06 May 2024
يکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۱
کد خبر: ۹۵۵۵

نازل، دکمه خروج، کارت های سوخت و سردرگمی شهروندان

نازل، دکمه خروج، کارت های سوخت و سردرگمی شهروندان
فراز _ سهمیه بندی بنزین و موضوع کارت های سوخت هر چند در آبان سال جاری و با جنجال بسیار و فشار و قطعی یک هفته ای اینترنت اجرایی شد اما به نظر می رسد حاشیه های آن هم چنان ادامه دارد. در روزهای اخیر و پس از بارها شکایت مردمی که از کم شدن سهمیه سوختشان پ

فراز _ سهمیه بندی بنزین و موضوع کارت های سوخت هر چند در آبان سال جاری و با جنجال بسیار و فشار و قطعی یک هفته ای اینترنت اجرایی شد اما به نظر می رسد حاشیه های آن هم چنان ادامه دارد. در روزهای اخیر و پس از بارها شکایت مردمی که از کم شدن سهمیه سوختشان پس از هر بار سوخت گیری گله داشتند مشخص شده است که سازوکار تعریف شده برای سوخت گیری اگر به درستی رعایت نشود منجر به کم شدن سهمیه از کارت سوخت شهروندان خواهد شد. موضوعی که پس از گذشت دو ماه از آغاز به کارگیری دوباره کارت های سوخت و پس از آن که اعتراضات به عرصه شبکه های اجتماعی و رسانه ها نیر کشیده شد، بالاخره شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ناچار به دادن توضیح و بیانیه رسمی شد.

بیانیه ناقص در نهایت این شرکت اعلام کرد که عملکرد خطای کارت سوخت و همچنین کم شدن سهمیه از کارت ها به رعایت نکردن سوخت‌گیری صحیح مربوط است و دلیل آن نیز این است که افراد پیش از پایان روند سوخت‌گیری،‌ کارت را از کارت‌خوان خارج می‌کنند و به این ترتیب، بین یک تا چهار لیتر از سهمیه کارت آنان کم می‌شود. اطلاعیه جدید شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نشان می‌داد، غیب شدن سهمیه‌ها در واقع عدم اطلاع مردم از پیمانه‌هایی بوده که این شرکت برای سوخت‌گیری در نظر گرفته اما کسی را از آن مطلع نکرده است. در بخشی از بیانیه شرکت ملی فراورده های نفتی آمده بود که :« سامانه هوشمند سوخت به منظور جلوگیری از تخلف ناشی از بیرون کشیدن کارت حین سوخت‌گیری، طوری طراحی شده تا پس از وارد کردن کارت هوشمند سوخت و مشخص شدن مقدار سهمیه، با آغاز سوخت‌گیری ابتدا ۳.۹۹ لیتر از سهمیه کسر کند؛ سپس ۳.۹۹ لیتر دیگر از سهمیه کم شده و این فرآیند به شکل پیمانه پیمانه تا پایان سوخت‌گیری ادامه می‌یابد.» در بخش دیگر این بیانیه آمده بود که :« هموطنان باید ابتدا کارت سوخت را داخل کارتخوان قرار دهند، سپس رمز چهار رقمی را وارد کنند، نازل را بردارند و سوخت‌گیری را آغاز کنند، و ‌پس از پایان سوخت‌گیری، نازل را به‌ درستی سر جای خود قرار دهند و پس از مشاهده پیام «کارت را بردارید» کارت سوخت خود را از کارتخوان بردارند. هموطنان قبل از قرار دادن نازل در جای خود از برداشتن کارت سوخت از کارتخوان خودداری کنند.» در نهایت این بیانیه در حالی صادر شد که توضیحات آن از نظر شهروندان کامل نبود و همچنان توضیحات ارائه شده بدون آموزش نیز از نظر شهروندان کافی به نظر نمی رسید.

همان زمان ، رییس انجمن شرکت‌های تامین و توزیع فرآورده‌های نفتی نیز با تاکید بر اینکه امکان کم‌فروشی بنزین در جایگاه‌های سوخت وجود ندارد،‌ توضیح داد که «کم ‌شدن سهمیه از کارت سوخت شخصی به دلیل کامل ‌نشدن فرآیند سوخت‌گیری است که این مساله چهار لیتر از سهمیه بنزین را کسر می‌کند». اما حتی پس از توضیحات شرکت ملی فرآورده های نفتی نیز نتوانست گره ای از مشکل باز کند و گزارش های رسیده همچنان حکایت از گله های فراوان در این باره داشت.

کارت های سوخت پیچیده موضوع کم شدن از بنزین از کارت سوخت در نهایت سخنگوی شرکت پخش فراورده‌های نفتی را به قضیه کشاند و او با تایید این روند گفت:«نحوه درست سوخت‌گیری موضوعی است که تا کنون شرکت پخش به آن تاکید داشته لذا لازم است تا افراد نسبت به این مساله دقت کافی داشته باشند.»به گفته فاطمه کاهی ، لازم است در ابتدا فرد کارت را در کارتخوان گذاشته رمز را وارد کرده و سوخت‌گیری را آغاز کند و در پایان سوخت‌گیری نیز نازل را قطع کرده و پس از مشاهده علامت و پیغام «کارت خود را بردارید» کارت خود را خارج کند که در این صورت هیچ سهمیه‌ای از افراد کم نمی‌شود.کاهی دربارع علت کم شدن سهمیه بنزین را در صورت عدم رعایت این مراحل جلوگیری از تخلف دانست و به ایسنا گفت:«اگر این سیستم پیش بینی نمی‌شد، وقتی فرد کارت را خارج می‌کرد، تا هر میزانی می‌توانست سوخت‌گیری کند، بدون این‌که از سهمیه او کاسته شود؛به همین دلیل برای جلوگیری از چنین مواردی این طرح در سامانه اجرا شده است.»سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه این موضوع یکی از شرایطی است که ایمنی سیستم را برای جلوگیری از تخلف افزایش می‌دهد، نیز گفت:« اگر در حین سوخت‌گیری، فرد کارت سوخت خود را بیرون بیاورد، ممکن است بین یک تا ۳.۹۹ لیتر از سهمیه سوخت وی کم شود اما اگر کارت را حین سوخت‌گیری خارج نکند، هیچ اتفاقی نمی‌افتد و نیاز به هیچ محاسبه ای نیست.»

حالا و پس از گذشت دو ماه و با بالاگرفتن اعتراضات نسبت به کم شدن سهمیه ها ، به نظر می رسد لزوم اطلاع رسانی و آموزش به شهروندان برای استفاده از کارت سوخت بیشتر شده و حداقل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی سعی دارد آموزش به شهروندان و اطلاع رسانی را گسترده تر کند.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

روایت خبرگزاری قوه قضاییه از مرگ نیکا شاکرمی

مشروبات الکلی تقلبی کجا و چطور پر می‌شوند؟

دیدگاه؛ چرا حکمرانان شنبه را تعطیل نمی‌کنند؟

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

پیشنهاد سردبیر
زندگی