جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۴۷۹۱۲

هشدار؛ فاصله ایمنی خود را با رمزارز، حفظ کنید!

هشدار؛ فاصله ایمنی خود را با رمزارز، حفظ کنید!
رمزارز، پول دیجیتال آزادی است که به صورت غیرمتمرکز تولید و نگهداری می‌شود. برای استخراج هر رمزارز باید محاسبات ریاضی پیچیده‌ای توسط کامپیوتر و به‌صورت مستمر انجام شود؛ این استمرار در محاسبات است که به انرژی برق بسیار زیادی نیازمند است؛ استخراج یک بیت‌کوین به بیش از«۳۰۰ مگاوات ساعت» برق نیاز دارد؛ این میزان بیشتر از برق مصرفی حدود «۳۵هزار واحد مسکونی» در یک شبانه‌روز است. در واقع تولید رمزارز، برای کشور ما که با فرسودگی برخی از نیروگاه‌های تولید برق و خارج از رده شدن برخی دیگر از این نیروگاه‌ها مواجه است، برای کشوربه طورکلی و برای عموم مردم، به صرفه نیست؛ زیرا مردم باید هزینه استخراج هر رمزارز را با تحمل خاموشی‌های مکرر و تنفس هوای آلوده بپردازند. اما مصرف انرژی، تنها یکی از عوارض تولید رمزارز است.
نویسنده :
آذر فخری

رمزارز را نمی‌توان بلوکه کرد

رمز ارز یا پول دیجیتال، در نگاه اول، ممکن است جذابیت‌های خاصی داشته باشد، برای حمل و انتقال این پول هیچ وسیله خاصی لازم نیست، رمزارز، همان‌طور که از نامش پیداست، تنها یک رمز و کد است که در اختیار خریدار قرار می‌گیرد. برخی از کشورهای توسعه‌یافته جهان، مدتی است برخی از معاملات بین‌المللی خود را با رمزارزها انجام می‌دهند و دقیقا به همین دلیل است که دولت درگیر تحریم ما نیز به استخراج انبوه آن روی آورده است؛ ارزدیجیتال، یک پول دولتی نیست که بتوان آن‌را بلوکه و یا از انتقال و داد و ستد با آن جلوگیری کرد. البته برخی کشورها مانند چین هم استخراج، و هم داد و ستد با رمزهارزها را به شدت ممنوع و کنترل می‌کند، در حالی‌که کشوری مانند برزیل در حال برنامه‌ریزی‌هایی است تا رمزارزها را به‎‌‌عنوان پول رسمی به رسمیت بشناسد.

  

اما البته در مورد امکان بلوکه نشدن رمزارز، حداقل در مورد کشور ما که استفاده از رمزارز را راه حالی مناسب برای دور زدن تحریم در پیش گرفته بود، اتفاقات ناخوشایندی در شرف وقوع است؛ وزارت خزانه‌داری آمریکا، صرافی‌های رمز ارز و شرکت‌های ارائه‌دهنده کیف‌های دیجیتالی را وادار کرده با استفاده از ابزار و فناوری موقعیت‌یابی جغرافیایی، دسترسی کشورهای تحت تحریم‌های آمریکا را مسدود کنند. وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌اى اعلام کرده تمهیدات بیشتری برای کمک به صنعت ارزهای مجازی اندیشیده شده تا از سوء‌استفاده افراد تحریم شده و دیگر عاملان غیرقانونی جلوگیرى شود؛ بنابراین ممکن است در این زمینه، هم برای دولت و هم برای دارندگان رمزارز در داخل کشور مشکلاتی در آینده بروز کند.

 

رمزارز؛ جذابیتی که سلبریتی‌ها از آن نمی‌گذرند!

در کشورما با این‎‌که از نظر قانونی و حتی عملی، داد و ستد با رمزارز ممنوع است، اما برخی صرافی‌ها، در این حوزه فعال‌اند و رمزارزها را هم مانند هر نوع ارز دیگری چنج می‌کنند. اما مشکل مهم در ارتباط با رمزارزها، بالا و پائین شدن ارزش آن، در همه کشورهاست؛ اگر کشور ما به دلیل معضلات مختلف اقتصادی و تحریم، با عدم ثبات در ارزش ریالی انواع ارز مواجه است، اما رمزارز، عدم ثباتی جهانی دارد، یک لرزه و تکان اقتصادی یا سیاسی یا یک جمله و رفتارخاص از سوی ثروتمندان بزرگ جهان، می‌تواند ارزش رمزارز را جابه‌جا کند. این عدم تعادل و ثبات، طبعا برای مردم عادی بازدارنده است و تنها می‌توان در معاملات بزرگ بین‌المللی روی این رمزارزها حساب کرد. در این میان البته مدتی است برخی سلبریتی‌های هنری و ورزشی جهان، ترجیح می‌دهند دستمزد خود را به‌صورت رمزارز دریافت کنند؛ موردی که اخیرا در کشور خود ما هم در حال رخ دادن است؛ یک کارگردان و تهیه‌کننده سینما در جلسه‌ای که با رئیس مجلس شورای اسلامی داشت در مورد بحث قرارداد برخی سلبریتی‌ها و چهره‌های بازیگری در سینمای ایران مطرح کرد که برای فرارمالیاتی، قرارداد‌های خود را با رمزارز و دلار می‌بندند! برخی دیگر از سلبریتی‌ها،به علت دوتابعیتی بودن، تهیه‌کننده فیلم و سریال را وامیدارند که با آنان قرارداد بیت‌کوینی و دلاری ببندند. وضعیتی که می‌تواند در کنار ضربه‌های دیگری که صنعت سینمای کشور درحال تحمل آن است، برای این عرصه مشکل‌آفرین باشد.

 

رمزارز برای سرمایه‌گذاران داخلی ریسک‌پذیری بالایی دارد

با این‌که رمزارز، مانند هر ارز دیگری مدام با جابه‌جا شدن ارزش مواجه است؛ اما میزان ریسک‌پذیری آن در کشور ما ، نسبت به ارزهای دیگر بسیار بالاست؛ همین جمعه‌ای که گذشت، در پی اخباری مبنی بر این‌که قانون‌گذاران آمریکا سرانجام اجازه داده‌اند برای بیت‌کوین «صندوق سرمایه‌گذاری قابل‌معامله» (ETF) آتی (فیوچرز) ایجاد شود، قیمت این رمزارز به‌سرعت بالا رفت. بنابراین سرمایه‌گذاران باید درک کنند و بپذیرند که بیت‌کوین و درآمدزایی از راه بازارهای آینده آن، سرمایه‌گذاری پرمخاطره و بی‌ثباتی است. افزایش و خیزش ارزش، به‌ویژه در مورد بیت‌کوین، به‌عنوان نخستین و معتبرترین رمزارز جهان،  نسبت به دیگر ارزها فراگیرتر است. بیت‌کوین کمتر از نیمی از ارزش بازار را در اختیار دارد و با ارزش ۱.۱۲ تریلیون دلار در بازار جهانی بالاتر از سایر غول‌های فناوری مانند فیس‌بوک و تسلا قرار می‌گیرد. بازارهایی که فعلا سرمایه‌گذاران نه تنها خصوصی، بلکه دولتی ما نیز، با آن‌ها فاصله زیادی دارد. بهتر است این فاصله را تا رسیدن به یک وضعیت مطلوب اقتصادی در بازارهای بین‌المللی و توسعه پایدار، حفظ کند!

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!