دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ 13 May 2024
يکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳
کد خبر: ۶۲۲۱۱
بحران پروتوئین پیشروی می‌کند

اینفوگرافیک؛ سقوط آزاد سرانه مصرف گوشت در ۱۰ سال

اینفوگرافیک؛ سقوط آزاد سرانه مصرف گوشت در ۱۰ سال
مصرف گوشت قرمز در ایران سال گذشته کاهش یافته است. بر اساس گزارش فائو که در ۲۰۲۲ منتشر شده، سرانه مصرف گوشت قرمز برای هر ایرانی به ۶ کیلوگرم رسیده که نسبت به سرانه مصرف جهانی، ۱۷.۱ درصد کمتر است.

به گزارش فراز، در میان ۱۹۶ کشور جهان، رتبه ایران برای مصرف گوشت قرمز ۹۸ است. رتبه‌ای که به باور کارشناسان در سال جاری مجددا افت کرده است. چندی پیش علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه تهیه و توزیع کنندگان گوشت گوسفندی تهران به نقل اتاق اصناف بیان کرده است: سرانه مصرف گوشت قرمز در ایران برای هر ایرانی حدود ۶ کیلو گرم است. یک منبع آگاه به اکوایران گفت، این آمار کمتر از ۶ کیلوگرم است. همچنین شهریور ۱۴۰۱ گزارشی از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد که بر اساس آن میزان مصرف گوشت مردم در این ماه به ۳ کیلوگرم کاهش یافته بود و خرید گوشت قرمز نسبت به مردادماه ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش داشته است.

بر اساس گزارش‌های مرکز آمار، در سال ۱۴۰۰ عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور ۱۶درصد کاهش داشته است.

 

کاهش چشمگیر مصرف گوشت قرمز

 

در سال ۱۴۰۰ نیز بر اساس گزارش مرکز آمار مصرف گوشت قرمز در بین خانواده‌های ایرانی بیش از پنجاه درصد با کاهش همراه بوده است.بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران در رابطه با قدرت خرید ایرانیان، سرانه مصرف گوشت قرمز در کشورمان از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰به نصف رسیده است. این روند کاهش قدرت خرید مردم البته از سال 57 ادامه داشته است. البته میزان مصرف گوشت قرمز در میان اقشار ضعیف جامعه کمتر است.

براساس داده‌های مرکز آمار ایران نرخ گوشت قرمز در چهار دهه گذشته تا به امروز سیری صعودی داشته است. براساس اطلاعات منتشر شده در سال ۱۴۰۰ ، از سال ۸۴ تا ۱۴۰۰ مصرف سالانه گوشت قرمز هر خانوار چهارنفره ایرانی از ۵۷ کیلوگرم به ۲۴ کیلوگرم رسیده است.

براساس پژوهش‌های مرکز آمار، از سال ۹۵ تا ۹۷ میزان مصرف گوشت قرمز از ۹.۶ کیلوگرم در سال به ۸.۵ کیلوگرم رسیده است.

به گفته فرشاد مومنی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، در بدترین سال‌های جنگ بر اساس گزارش‌های رسمی بانک مرکزی و مرکز آمار، خانواده‌های این مملکت سالانه ۱۲۲ کیلو گوشت قرمز مصرف کرده‌اند و این میزان در سال ۱۴۰۰ به ۶ تا ۷ کیلو در سال رسیده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران میزان مصرف گوشت قرمز هر فرد شهری در ۱۵ سال گذشته دست‌کم ۴۰ درصد کاهش یافته و این میزان در روستاها ۴۸ درصد بوده است.

 

در این اینفوگرافی به سرانه مصرف گوشت قرمز در ایران از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۱ و قیمت گوشت گوسفندو گوساله در این سال‌ها می‌پردازیم:

112111

برای مشاهده تصویرباکیفیت روی عکس کلیک کنید

 

 

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

روایت خبرگزاری قوه قضاییه از مرگ نیکا شاکرمی

مشروبات الکلی تقلبی کجا و چطور پر می‌شوند؟

دیدگاه؛ چرا حکمرانان شنبه را تعطیل نمی‌کنند؟

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

پیشنهاد سردبیر
زندگی