جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
سه‌شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۳
کد خبر: ۲۰۳۶۱

هالیوود زیر بلیط کرونا !

هالیوود زیر بلیط کرونا !
سینماهای جهان با امید به فروکش کردن شیوع ویروس کرونا در تابستان، به اکران گسترده در این فصل امید بسته بودند. صنعتی که در جهان تنها تا میانه ماه مارس، بیش از ده میلیارد دلار از تعطیلی گیشه ضرر کرد. با این وجود میزان فروش «نت‌فلیکس»، یک شرکت پخش آنلاین

سینماهای جهان با امید به فروکش کردن شیوع ویروس کرونا در تابستان، به اکران گسترده در این فصل امید بسته بودند. صنعتی که در جهان تنها تا میانه ماه مارس، بیش از ده میلیارد دلار از تعطیلی گیشه ضرر کرد. با این وجود میزان فروش «نت‌فلیکس»، یک شرکت پخش آنلاین فیلم و سریال، ۲۱ درصد افزایش داشت. فیلم سینمایی «استخراج» با بازی کریس همسورث، گلشیفه فراهانی و دیوید هاربر تاکنون رکورد بیشترین بازدید را در میان فیلم‌های اکشن در نتفلیکس بدست آورده است.با این وجود، چراغ سینما و سالن های تئاتر جهان، با رعایت پروتکل های بهداشتی مقرر، در حالی روشن شده است که برخی به صورت امتحانی به فعالیت مشغولند و برخی دیگر با گسترده شدن شیوع کرونا، در آستانه تعطیلی مجدد قرار گرفته اند!

سهامداران بزرگ سینما در آستانه شکست!

وقتی سالن‌های سینمای بزرگ، از اواسط خرداد تا اوایل تیر، برنامه‌های خود را برای افتتاح دوباره سینماها منتشر کردند، به نظر می‌رسید اوضاع خوب پیش می‌رود؛ اما حالا تعداد موارد ابتلا به کووید -۱۹ در ایالات متحده به شدت افزایش پیدا کرده و مجموعه‌ای از فیلم‌ها دوباره با تعویق تاریخ اکران مواجه شده‌اند. این موجب شده دوباره سهام مالکان سالن‌های سینما تحت فشار قرار بگیرند. پنج‌شنبه استودیوی برادران وارنر اعلام کرد تاریخ اکران جدیدترین ساخته کریستوفر نولان یعنی «تنت» را یک بار دیگر عقب انداخته و حالا این فیلم قرار است به جای سی‌ویکم جولای در روز دوازدهم آگوست پخش بشود. انتظار می‌رود «مولان» دیزنی هم تاریخ اکران فعلی‌اش را که بیست‌وچهارم جولای است، رها کند.

اریک وولد تحلیل‌گر شرکت بی. رایلی اف‌بی‌آر در گزارش روز جمعه خود نوشت: «موضع قبلی ما مبنی بر اینکه وضعیت فیلم‌های نیمه دوم سال بسیار متلاطم خواهد بود و برای کل گروه ریسک محسوب می‌شود حالا دارد عملی می‌شود و این باعث می‌شود گروه مالکان سالن‌های سینما عملکردی پایین‌تر از حد انتظار داشته باشند». او اضافه کرد: «در حقیقت، از روز هشتم ژوئن تا به حال ارزش سهام مالکان سالن‌های سینما به طور متوسط ۳۵ کاهش پیدا کرده و این در حالی است که ارزش بازار سهام اس‌اندپی ۵۰۰ حدود ۵ درصد افت داشته است».

ارزش سهام بسیاری از غول‌های سینما نصف یا کمتر شده است. سهام سینماهای زنجیره‌ای ای‌ام‌سی تیاترز ۴۲ درصد کاهش پیدا کرده، سینه‌مارک ۶۵ درصد افت داشته و سهام مارکوس کور ۶۲ درصد پایین آمده است. این مسأله فقط معطوف شرکت‌های آمریکایی نیست. سهام شرکت بریتانیایی سینه‌وورلد که مالک سینماهای ریگال در ایالات متحده است، ۷۱ درصد در سال ۲۰۲۰ سقوط کرده است. با وجود اینکه ممکن است بعضی‌ها فکر کنند این مسأله می‌تواند فرصت خوبی برای خرید سهام ضعیف فراهم کند، ناظران وال استریت پیشنهاد کرده‌اند که سرمایه‌گذاران در حال حاضر از خرید این سهام امتناع کنند تا اوضاع کمی آرام‌تر و مشخص بشود.

آیا جنگ ستارگان به داد هالیوود خواهد رسید؟!

بسیاری از کارشناسان سینمای جهان، VOD ها را یکی از راه های نجات برای اقتصاد آن می دانند. با این وجود باید گفت فقط فیلم TENET کریستوفر نولان با بودجه ۲۰۵ میلیون دلاری ساخته شده است که برای به‌دست آوردن سود مورد انتظار حداقل ۷۰۰ میلیون دلار باید بفروشد. فروش این رقم برای این فیلم در VOD ها ممکن نیست علاوه بر اینکه چنین فیلمی به دلیل تکنیک‌های بزرگ صنعتی به کار رفته در آن باید در پرده‌های عریض و طویل سالن‌های پیشرفته نمایش داده شود.

در این میان، فیلم «جنگ ستارگان: امپراتوری ضربه متقابل می‌زند» با فروش ۱۷۵ هزار دلار در ۴۸۳ سالن سینما و با برآورد این که تا آخر تعطیلات آخر هفته (پایان یکشنبه بعد) بتواند فروشش را به ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار دلار برساند، در صدر گیشه فروش قرار گرفت. «جنگ ستارگان: امپراتوری ضربه متقابل می‌زند» که نخستین بار ۲۱ می ۱۹۸۰ راهی سینماها شده بود هشت هفته در راس باکس آفیس جای داشت و ۵۴۷ میلیون دلار در سراسر جهان فروش کرد و پرفروش‌ترین فیلم سال شد. در مجموع همه فیلم‌های «جنگ ستارگان» در جهان ۱۰.۳ میلیارد دلار فروخته‌اند. با توجه به تعطیلی سینماها به دلیل ویروس کرونا درایو-این سینماها بخش اصلی فروش گیشه آمریکا را تشکیل می‌دهند و فیلم‌های کلاسیکی مانند «جنگ ستارگان: امپراتوری ضربه متقابل می‌زند» در این سینماها نمایش داده می‌شوند. «شکارچیان روح» محصول ۱۹۸۴، «ژوراسیک پارک» محصول ۱۹۹۳ و «آرواره‌ها» محصول ۱۹۷۵ نیز از دیگر فیلم‌های هستند که هر یک توانسته‌اند حدود نیم میلیون دلار با نمایش در کمتر از ۵۰۰ سینما کسب کنند.

هنگ کنگ یکی از زیان ده ترین سینماهای سطح جهان

در این میان سینمای هنگ کنگ نیز یکی از پر زیان ترین سینماها در دوران تعطیلی و محدودیت فعالیت ناشی از کرونا است. باکس آفیس هنگ کنگ در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ با کاهش چشمگیر ۷۰ درصدی مواجه شد چون مخاطبان خانه ماندند و سینماها به خاطر پاندمی کرونا بسته شدند. دولت هنگ کنگ تمام سینماها را روز بیست‌وهشتم مارس (۹ فروردین) بست چون موج دوم کووید -۱۹ به خاطر تمام افرادی که به کشور بازگشتند، گسترش یافت. سینماها شش هفته بعد در روز هشتم مه باز شدند چون تعداد موارد ابتلا در شهر تحت کنترل درآمد و تدابیر فاصله‌گذاری اجتماعی بهتر پیش رفت.اما اثر پاندمی بر باکس آفیس پیش از بسته شدن سینماها حس شده بود و بعد از افتتاح دوباره آن‌ها هم حس شد. با استناد به ارقامی که شرکت باکس آفیس هنگ کنگ وابسته به انجمن صنعت فیلم هنگ کنگ منتشر کرده، درآمد حاصل از فروش در گیشه در شش ماه نخست ۲۰۲۰ فقط ۳۷.۸ میلیون دلار بود که نسبت به ۱۳۵ میلیون دلار به ثبت رسیده در بازه مشابه سال قبل با کاهشی ۷۲ درصدی مواجه شده است.

در حالی که تعداد عناوین داخلی اکران شده از ۲۱ فیلم به ۱۸ فیلم رسید، فیلم کمدی هنگ کنگی «استاد بزرگ عظیم» در صدر لیست قرار گرفت. این فیلم که طی بازه سال نو چینی یعنی حدود یک هفته پیش از اینکه سازمان سلامت جهانی اعلام وضعیت اورژانس سلامت جهانی بکند، منتشر شد، تقریباً ۳.۸ میلیون دلار فروخت. درامی از کره جنوبی با عنوان «سقوط خاکستر» که درباره یک فاجعه طبیعی است و روز اول ژانویه اکران شده بود، پردرآمدترین فیلم غیر هنگ‌ کنگی بود و توانست ۲.۴ میلیون دلار بفروشد. فیلم «۱۹۱۷» سم مندس هم پردرآمدترین فیلم هالیوودی بود و ۲ میلیون دلار فروخت. با نزدیک شدن به موج تازه کرونا در دنیا باید دید سینمای دیگر کشورها برای عبور از این بحران چه خواهند کرد.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!