جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
سه‌شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۵۱۴۰۲

صدور دومین حکم تبرئه برای سعید مرتضوی در کمتر از یک سال

صدور دومین حکم تبرئه برای سعید مرتضوی در کمتر از یک سال
سعید مرتضوی، سرپرست پیشین سازمان تامین اجتماعی از اتهام اختلاس و تصرف غیر قانونی هنگفت در سازمان مذکور تبرئه شد. حکم تبرئه مرتضوی توسط شعبه ۲۹ دیوان عالی کشور صادر شده است.

سعید مرتضوی به دنبال تحقیق و تفحص مجلس نهم و تشکیل پرونده در دستگاه قضایی در معرض اتهام تصرف غیرقانونی در وجوه و اموال سازمان تأمین اجتماعی به منظور پرداخت و اختصاص این وجوه از محل بودجه غیرشمول به اشخاص متعدد قرار گرفت. او نهایتا در ارتباط با پرونده سازمان تأمین اجتماعی به اتهام‌های «تصرف غیرقانونی» و «اهمال در انجام وظیفه» به ترتیب به تحمل ۷۰ و ۶۵ ضربه شلاق و رد مال محکوم شده بود. این حکم در همان زمان صدور نیز باعث اعتراض های فراوانی شده بود. بسیاری از ناظران معتقد بودند که چنین حکمی با حجم وسیع اتهامات سعید مرتضوی همخوانی چندانی ندارد. خصوصا اینکه در جریان تحقیق و تفحص مجس نهم اسناد و اطلاعات متعددی از تخلفات مالی و اداری مرتضوی در دوران مدیریت سازمان تامین اجتماعی منتشر شده بود. 

 

مرتضوی در عین حال در پی شکایت کمال مینایی، قاضی وقت دادگستری و همسر او آجرلو، به عنوان دادستان وقت دادسرای عمومی و انقلاب تهران، به اتهام آمریت در صدور دستور ورود به منزل این خانواده به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود که اکنون اعلام شده این خانواده هم از شکایت خود صرف نظر کرده‌اند.

 

احکام محکومیت مرتضوی ۴ سال قبل قطعی شده بود با این حال پس از چهار سال از قطعیت حکم، سال گذشته مرتضوی درخواست اعاده دادرسی کیفری کرد و سپس پرونده او‌ به شعبه ۲۹ دیوان عالی به ریاست عباسعلی علیزاده، که خود از متهمان پرونده و از دریافت‌کنندگان مبالغ مالی از سوی مرتضوی بوده ارجاع می‌شود. 

 

مرتضوی مردادماه سال گذشته نیز از اتهام معاونت در قتل و صدور دستور بازداشت غیرقانونی در ماجرای بازداشتگاه کهریزک که منجر به صدور دو سال حبس برای وی شده بود، با اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور تبرئه شده بود. تبرئه وی از این دو اتهام با واکنش ها و اعتراضاتی همراه بوده. از جمله مصطفی ترک همدانی، وکیل مدافع عده‌ای از کارکنان سازمان تأمین اجتماعی در واکنش به تبرئه مرتضوی توسط دیوان عالی کشور در حساب شخصی توئیتر خود نوشت: «من سکوت نمی‌کنم و این فساد بزرگ در دستگاه قضا را فریاد می‌زنم.»

 

ترک همدانی این حکم را « اغماض کامل» دانسته و با اشاره به روند پرونده و ارجاع آن به شعبه خاص ۲۹ دیوان عالی کشور نوشته است: بدینسان و به همین راحتی مرتضوی در ۱۴۰۱/۲/۱۸ طی چند خط از تمامی اتهامات مالی که سال ها آثار آن بر همه اعضای کارگری و تامین اجتماعی کشور باقی می‌ماند، مبرا می گردد.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!