جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
سه‌شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۶
کد خبر: ۵۱۴۹۸

آیا لونا دوباره احیا می‌شود؟

آیا لونا دوباره احیا می‌شود؟
بنیان‌گذار لونا خبر از ایجاد یک بلاک چین جدید داده است تا صد‌ها میلیون توکن را بین سرمایه‌گذاران خود توزیع کند. چنین حرکتی در سال ۲۰۱۶ نیز برای رمز ارز اتریوم اتفاق افتاده بود

ماه می‌، برای همه ارز‌های دیجیتال، به ویژه برای لونا، ماه سختی بوده است. در حالی که بیت کوین و اتر به ترتیب ۲۵ و ۳۰ درصد کاهش یافته‌اند، توکن لونا از ۸۱ دلار در ماه گذشته به کسری از یک پنی در روز دوشنبه رسید. Terralabs، توسعه‌دهندگان بلاک چین Terra، UST و luna طرحی دارند که‌امیدوارند از این فروپاشی جلوگیری کند.

 

Terraluna_2

 

سقوط این توکن به دلیل کاهش تراکم TerraUSD (UST)، یک استیبل کوین طراحی شده برای حفظ ارزش ۱ دلار در هر زمان بود. این توکن، برخلاف استیبل کوین‌هایی مانند تتر و USDC، UST توسط ذخایر دلار آمریکا پشتیبانی نمی‌شود. در عوض، این یک «استیبل کوین الگوریتمی» است که عمدتاً از لونا، که ارز دیجیتال بومی بلاک چین Terra است، استفاده می‌کند تا پیوند خود را حفظ کند.

یک UST همیشه می‌تواند با ۱ دلار لونا مبادله شود، حتی اگر UST کمتر از ارزش ۱ دلاری خود باشد. ‌ایده این بود که اگر UST به ۹۹ سنت کاهش یابد، معامله گران آربیتراژ  مبالغ هنگفتی از UST خریداری کرده و با لونا مبادله کنند.

 

faljf_pic

این سیستم در ۸ می‌ شکست، زمانی که ۲ میلیارد دلار UST به یکباره استخراج شد و صد‌ها میلیون از آن فروخته شد. UST به ۹۸ سنت کاهش یافت، و مکانیسم مبادله UST با لونا نتوانست ادامه یابد و منجر به از دست دادن اعتماد سرمایه‌گذاران به سیستم و سقوط UST و Luna شد. UST در حال حاضر با ۱۳ سنت، کمی بیش از یک دهم ارزش مورد نظر خود، و لونا در حدود یک پنجاهم پنی معامله می‌شود. بیش از ۱۵ میلیارد دلار ارز دیجیتال در اثر این سقوط از بین رفت.

مدیر عامل Terralabs، فکر می‌کند که راه حلی دارد. روز دوشنبه او طرحی را برای "فورک کردن" بلاک چین Terra پیشنهاد کرد. در اصل، این به معنای ایجاد یک بلاک چین جدید است با برخی تغییرات کلیدی که از زنجیره قبلی الگوبرداری شده است. بلاک چین جدید در کنار یک میلیارد توکن لونا ایجاد خواهد شد که بین دارندگان فعلی luna و UST توزیع می‌شود و همچنین بودجه توسعه برنامه‌های جدید Terra را تأمین می‌کند.

این طرح که برای چهارشنبه برنامه‌ریزی شده است باید توسط صاحبان لونا به رای گذاشته شود. اگر تصویب شود، فورک در ۲۷ می رخ می‌دهد.ایجاد یک میلیارد لونا برای این ارز دیجیتال که در حال حاضر با ابر تورم دست و پنجه نرم می‌کند، بازنشانی خواهد شد. در حالی که یک هفته قبل از سقوط لونا ۳۴۳ میلیون توکن لونا در حال گردش بود این رقم به ۶/۵ میلیارد رسیده است.


تورم ناشی از رابطه لونا با UST است: مالکان میلیارد‌ها دلار UST را با لونا مبادله کردند، به طوری که می‌توان آن را به اتر فروخت یا در یک استیبل کوین قرار داد که در واقع پایدار است، که باعث می‌شود میلیارد‌ها لونا جدید در این فرآیند ضرب شود.

 

luna_pic

 

چنین حرکتی در دنیای رمز ارز‌ها بی‌سابقه نیست. معروف‌ترین فورک در تاریخ رمزنگاری در سال ۲۰۱۶ برای اتریوم اتفاق افتاد. پس از اینکه یک هکر ۳. ۶ میلیون اتر را از یک سازمان مستقل غیر متمرکز (ِDAO) سرقت کرد - که در آن زمان ۵۰ میلیون دلار ارزش داشت و اکنون بیش از ۷ میلیارد دلار ارزش دارد - توسعه‌دهندگان اتریوم زنجیره بلوکی را فورک کردند و یک زنجیره جدید در همه موارد مشابه ایجاد کردند. راه‌هایی به جز بازیابی میلیون اتر دزدیده شده. این باعث شکافی در جامعه شد و برخی زنجیره اصلی را تا به امروز حفظ کردند و آن را Ethereum Classic نامیدند.

 

Ethereum Fork

طرح دو کوون اشاره‌ای به آن فورک است. این پیشنهاد، در صورت تصویب، شاهد تغییر نام بلاک چین فعلی Terra به Terra Classic خواهد بود، در حالی که زنجیره جدید به سادگی توسط Terra عرضه خواهد شد.او همچنین با اشاره به فورک اتریوم در سال ۲۰۱۶ همچنین اضافه کرد که : " این می‌تواند فرصتی دوباره برای برخواستن از خاکستر باشد. "

 

classis_jp

منبع : cnet

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!