جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
چهارشنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۷
کد خبر: ۵۱۰۳۰

آیا رمز‎ارزها از تغییر وضعیت دلار امریکا سود خواهند برد؟

آیا رمز‎ارزها از تغییر وضعیت دلار امریکا سود خواهند برد؟
- شکاف ایدئولوژیک به جهانی‌گرایی پایان می‌دهد. - دلار، ارز ذخیره جهان است. - سه نشانه که دلار مانند قبل نیست. - کاهش ارز ذخیره و جایگزین‌های پشتیبان فین‌تک. - بیت‌کوین و اتریوم پیشتاز هستند و هفته گذشته نیز روندی صعودی را تجربه کردند.
نویسنده :
مونس نظری

کنترل عرضه پول، امری حیاتی برای دولت‌هاست. قدرت یک دولت نشأت‌گرفته از ارتش آن، و کنترلی است که بر سیستم مالی دارد. تا پایان جنگ جهانی دوم، پوند انگلستان ارز ذخیره جهان بود. اما در سال ۱۹۴۵، با سقوط امپراتوری بریتانیا، دلار امریکا جایگزین پوند شد.

دلار امریکا برای مدتی بیش از سه‌چهارم قرن، ابزار ارز خارجی بوده است... ابزاری برای معاملات برون‌مرزی و ذخیره پول برای کشورهای سراسر جهان. ثبات اقتصادی و سیاسی ایالات‌متحده، ارز قانونی این کشور را به ارز انتخابی تبدیل کرد.

در همین حال، دلار از اوایل دهه ۱۹۷۰، یعنی زمانی که ریچارد ام. نیکسون به استاندارد طلا پایان داد، یک ارز ثابت بود. از آن زمان ارزش قانونی دلار تنها بر‎آمده از ایمان و اعتبار کامل ایالات‌متحده بوده است.

در سال ۲۰۰۸، یک کاغذ سفید که فناوری بلاک‌چین و یک ارز دیجیتال (یعنی بیت‌کوین) را تشریح کرده بود، منتشر شد... انتشار این کاغذ تولد انقلاب ایدئولوژیک در امور مالی بود. با ظهور کریپتوهای بیشتر، تکامل فین‌تک، ارزش ارزهای دیجیتال را به سطوح بالایی رساند و به جنونی سوداگرانه دامن زد.

در سال‌های اخیر عوامل متعددی منجر به کاهش ایمن و اعتبار کامل دلار امریکا و سایر ارزهای فیات شده است. در سال ۲۰۲۲، رویدادی که بر نقش دلار تأثیر می‌گذارد به شدت این پتانسیل را دارد که از ابزارهای جایگزین مبادله نظیر ارزهای دیجیتال حمایت کند.

 

-     شکاف ایدئولوژیک به جهانی‌گرایی پایان می‌دهد.

آیا ۴ فوریه ۲۰۲۲ رویدادی تأثیر‎گذار در تاریخ بوده؟

دست دادن رئیس‌جمهور چین با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، چیزی بالاتر از یک توافق تجاری ۱۱۷ میلیارد دلاری بود. تعهد حمایت «بدون محدودیت»، شکل‌دهنده اتحادی بود که جهان را دو‎شاخه کرد. دست‌دادن دو رئیس‌جمهور با هم، زمینه‌ساز حمله روسیه به اوکراین بود... همان‌طور که می‌تواند مقدمه‌ای باشد برای اتحاد مجدد چین با تایوان.

جهان در طول سال‌های گذشته، به سوی جهانی‌شدن در سیستم مالی حرکت کرده است. پس از تهاجم ۲۴ فوریه، تحریم‌های روسیه و حمایت‌های چین، چشم‌اندازهای اقتصادی را تغییر دادند. شاید جهانی‌گرایی در طول ۱۰ سال گذشته از رشد ارزهای دیجیتال حمایت کرده باشد، اما این دو‎شاخه‌شدن می‌تواند طبقه دارایی‌های در حال رشد را توربو‎شارژ کند.

جهانی‌گرایی به لحاظ ایدئولوژیک، بیت‌کوین، اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال را به ابزارهای بالقوه‌ای برای مبادله تبدیل کرد... ابزارهایی که پا از مرزها فراتر گذاشتند. انشعاب (دو‎شاخه‌گی) صورت‌گرفته می‌تواند تقاضا را برای آن دسته از ارزهایی افزایش دهد که کنترل عرضه پول را از دولت‌ها سلب می‌کنند.

دولت‌ها می‌توانند با افزایش یا کاهش عرضه پول از طریق صدور پول قانونیِ بیشتر و یا حذف آن از سیستم مالی (آن هم به صورت دلخواه)، برنامه سیاسی دل‌خواه خود را دنبال کنند.

کریپتو‎ها، قدرت را به مخاطبان رو به رشدی که مداخله دولت را رد می‌کنند، بر می‌گردانند. زیرا ارزش آنها را صرفاً پیشنهاداتی تعیین می‌کنند که هیچ ارتباطی با هیچ دولت یا ایدئولوژی سیاسی ندارد. کریپتوها اشکال آزادی‌خواهانه پول هستند که دخالت دولت را رد می‌کنند.

 

-    دلار، ارز ذخیره جهان است.

دلار امریکا از پایان جنگ دوم جهانی به عنوان ارز ذخیره شناخته می‌شود و با وجود ایالات‌متحده‌ای که هم ثروتمندترین کشور جهان است و هم دارنده با‎ثبات‌ترین سیستم سیاسی در دنیا، شرایط لازم را برای یک ارز ذخیره برآورده کرده است. کشورهای سراسر جهان، برای تراکنش‌های فرامرزی و به عنوان ذخایر، دلار را نگهداری می‌کنند. تبدیل رایگان ارز امریکا نیز از دیگر مزایایی است که دلار دارد. در حالی که اقتصاد چین به دنبال موقعیت رهبری ایالات‌متحده است، یوان منعکس‌کننده ایدئولوژی سیاسی چین است و به صورت آزاد قابل تبدیل به سایر ابزارهای ارز جهانی نیست.

حالا چین در تلاش است دلار را در وضعیت ارز ذخیره به چالش بکشد... و یوان را هم با استقبال از فناوری بلاک‌چین عرضه کرده است. چین ممکن است در رقابت با یک ارز دیجیتال، بسیار جلوتر از ایالات‌متحده باشد... اما قابلیت تبدیل و سیستم سیاسی پکن، همچنان مسائل مهمی برای یوان به حساب می‌آیند. زمان معلوم خواهد کرد که آیا چین خواهد توانست موانع موجود در مقبولیت یوان را برطرف نماید یا خیر.

 

-    سه نشانه‌ای که گویای آن‌اند دلار مثل قبل نیست.

در حالی که نقش یوان در جهان رو به افزایش است، دلار امریکا دارد تنزل پیدا می‌کند. سه عاملی که نشان می‌دهند ارز ذخیره وضعیت پایداری ندارد، عبارت‌اند از:

۱.    توافق تجاری روسیه و چین، دلار را از صحنه معامله حذف کرد. روسیه ذخایر یورو و طلای خود را جمع‌آوری کرده و از دارایی‌های دلاری خود کاسته است. چین، تولیدات ذخایر طلای خود را برای ایجاد ذخایری ترتیب داده که قدیمی‌ترین ابزار مبادله جهان را به قیمت ارز امریکا افزایش می‌دهد.

۲.    عربستان سعودی و نیجریه، دو تولیدکننده پیشروی نفت در جهان هستند که دارند مذاکره می‌کنند نفت خام را به یوان بفروشند. دلار، مکانیزم قیمت‌گذاری معیار برای نفت خام و بسیاری کالاهای دیگر بوده است و همین موضوع مبادله یوان را به رویداد مهمی تبدیل کرده است. روسیه اخیراً به کشورهای اروپایی گفته است که انرژی (و شاید سایر کالاها) را تنها به روبل بفروشد... و بدین ترتیب می‌تواند اروپا را وادار کند که ارز روسیه را با یورو و یا سایر ارزهای خارجی خریداری نموده و از روبل حمایت نماید. روند دوری گزیدن از قیمت‌های مبتنی بر دلار، بر نقش دلار امریکا به عنوان ارز ذخیره جهانی تأثیر خواهد گذاشت.

۳.    تورم امریکا حالا به بالاترین سطح در چهار دهه اخیر رسیده است. تورم، قدرت خرید دلار را کاهش می‌دهد. شکاف سیاسی ایالات‌متحده نیز طی سال‌های اخیر به طور چشم‌گیری افزایش یافته است. آبراهام لینکلن گفت: «کشوری که علیه خویش انشقاق پیدا کند، قادر به ایستادگی نخواهد بود.» شرایط اقتصادی و اختلافات سیاسی بر ارزش دلار تأثیر می‌گذارند.

نتیجه آنکه دلار امریکا در حال از دست دادن قدرت خرید خویش است و نقش آن به عنوان ارز ذخیره جهانی با گذشت بیش از سه‌چهارم قرن حالا در معرض خطر است.

 

-    کاهش ارز ذخیره و جایگزین‌های پشتیبانی از تکامل فین‌تک

کاهش ارزش دلار امریکا در صحنه جهانی، راه را برای جایگزینی سایر ابزارهای مبادله‌ای هموار می‌کند. ارزهای دیجیتال، منعکس‌کننده تحولات انقلاب فین‌تک هستند. از دست دادن دلار می‌تواند منجر به سود ارزهای دیجیتال شود. علاوه بر اینکه افزایش قیمت ارزهای دیجیتال می‌تواند شور و هیجان سوداگرانه را از سوی معامله‌گران و سرمایه‌گذارانِ پیروِ این روند افزایش دهد. بیت‌کوین و اتریوم، که رهبران ارزهای دیجیتال هستند، در دهم نوامبر ۲۰۲۱، به بالاترین حد خود رسیدند و در ۲۴ ژانویه ۲۰۲۲ پایین‌ترین سطح خود را تجربه کردند.

 

-    بیت‌کوین و اتریوم پیشتاز هستند و هفته گذشته نیز روندی صعودی را تجربه کردند.

این دو ارز پیشتاز، دو ماه گذشته را (پس از صعود به اوج در اواسط نوامبر ۲۰۲۱، به سقوط تا منتهاالیه در اواخر ژانویه) در شرایطی نسبتاً مستحکم (باثبات) سپری کردند.

 

 

نمودار، الگوی اوج‌های کمتر و پایین‌تر از ۲۴ ژانویه را تا هفته‌ای که ۲۱ مارس در آن قرار دارد، نشان می‌دهد. بیت‌کوین در هفته پایانی ماه مارس به اوج ۴۸.۴۷۵ رسید و هفته را در سطحی بالاتر از ۴۶ هزار دلار به آخر رساند.

 

 

اتریوم نیز از همین الگو پیروی کرد و از الگوی قالب خارج شده و در هفته گذشته به بالاترین میزان ۳۵۰۶ دلار رسید. روز جمعه یکم آوریل، اتریوم در سطح ۳۴۵۰ دلار بود.

زمان معلوم خواهد کرد که آیا بیت‌کوین و اتریوم پس از شکستی بالاتر از اولین سطوح مقاومت فنی‌شان، باز قادر به ادامه حرکت خواهند بود یا خیر. کاهش موقعیت دلار امریکا به عنوان ارز ذخیره جهانی، یک‌شبه اتفاق نخواهد افتاد... اما این روند آغاز شده و دارد رخ می‌نماید. در همین حال، کریپتوها نیز از این روال بی‌بهره نخواهند ماند و بالاترین سطوح ممکن را می‌توان برای آنها انتظار داشت.

ارزهای فیات ارزش و اعتبار خود را از دولت‌هایی که مناقصات قانونی صادر می‌کنند، به دست می‌آورند. بسیاری از مخالفان کریپتو استدلال می‌کنند که طبقه داراییِ رو به رشد، پشتوانه ملموسی ندارد... اما در عین حال تفاوتی هم با فیات‌های سنتی ندارد. علاوه بر اینکه کاهش ایمان و اعتبار دولت‌ها حالا تقاضای کریپتو را به وضعیتی صعودی رسانده است.

 

#روزنامه اینترنتی فراز #سایت فراز

 

 

 

منبع خبر : INVESTING.COM
منبع: INVESTING.COM
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!