جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
کد خبر: ۶۲۵۲۵

طالبان: متعهد به اجرای معاهده حقابه هیرمندیم / زنان در برخی ادارات افغانستان فعالند

طالبان: متعهد به اجرای معاهده حقابه هیرمندیم / زنان در برخی ادارات افغانستان فعالند
رئیس دوم سیاسی وزارت خارجه افغانستان در خصوص وضعیت زنان در این کشور، گفت: زنان در ادارات و وزارتخانه‌هایی که حضورشان لازم است، در حال فعالیت اند. بخش دیگری از زنان در افغانستان هستند که در شرایط کنونی از آنان خواسته شده در خانه بمانند و در خارج از منزل کار نکنند، اما حقوق آنان هر ماه پرداخت می‌گردد.

فیضان‌الله ناصری صبح امروز، ۲۷ اردیبهشت، در همایش ملی افغانستان و چشم‌اندازهای آینده که در دانشکده علوم اداری دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: افغانستان همواره با چالش‌های زیادی روبرو بوده است و ضرورت ایجاد یک نظام اسلامی در کشور ما حس می‌شد. نهایتا با حمایت سرتاسری مردم کشور، این امر محقق شد و بعد از شکست آمریکا و متحدان آن، امارت اسلامی افغانستان در آگوست ۲۰۲۱ با پشتیبانی قاطع مردم افغانستان شکل گرفت و تلاش‌ها برای رفاه مردم و تعالی کشور آغاز گردید.

وی با بیان اینکه امنیت یکی از مهمترین دستاوردهای حکومت امارت اسلامی در افغانستان است، افزود: ما توانستیم امنیت را در تمام بخش‌های کشور حاکم کنیم. تا پیش از این با وجود قدرت‌های خارجی که ادعا می‌کردند برای امنیت افغانستان آمده‌اند و تروریسم را ریشه‌کن کرده‌اند، افغانستان امنیت نداشت و امارت اسلامی پس از ۴ دهه امنیت را به افغانستان آورد.

متعهد به اجرای معاهده حقابه هیرمند هستیم

این مقام طالبان ضمن تشکر از کشورهایی مانند ایران که نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی آنان در افغانستان فعال است، بیان کرد: روابط ایران و افغانستان در این مدت به وجه احسن بوده و افغانستان خواستار تقویت این روابط است. ما متعهد به اجرای معاهده حقابه هیرمند هستیم و در این راستا نشست‌هایی هم برگزار شده است.

ناصری با بیان اینکه بحث حکومت فراگیر به عنوان یک ابزار علیه ما مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: امارت اسلامی یک حکومت فراگیر است که از همه اقشار در آن حضور دارند. در کابینه و ادارات دولتی ۴۰۰ هزار نفر از تمام اقشار مردم حضور دارند. از طرف دیگر حکومت فراگیر یک موضوع داخلی است و ما خودمان می‌دانیم چه طور حکومت خودمان را بسازیم و این حق مردم است که خودشان در مورد ساختار کشورشان تصمیم بگیرند. ما در امور داخلی سایر کشورها دخالت نمی‌کنیم و به کشور دیگری هم اجازه دخالت در امور داخلی افغانستان را نمی‌دهیم.

وی با بیان اینکه هم چنین در عرصه اقتصادی نیز حکومت امارت اسلامی افغانستان دستاوردهایی داشته است، اضافه کرد: ما توانستیم چرخه اقتصاد کشور را به حرکت در آوریم و اکنون مبادلات تجاری بین ایران و افغانستان به بیش از ۱.۵ میلیارد دلار رسیده است. همچنین ما توانسته‌ایم ارزش پولمان را در برابر ارز خارجی ثابت نگه داریم.

به گزارش ایسنا، رئیس دوم سیاسی وزارت خارجه افغانستان در خصوص وضعیت زنان در این کشور، عنوان کرد: زنان در ادارات و وزارتخانه‌هایی که حضورشان لازم است، در حال فعالیت اند. بخش دیگری از زنان در افغانستان هستند که در شرایط کنونی از آنان خواسته شده در خانه بمانند و در خارج از منزل کار نکنند، اما حقوق آنان هر ماه پرداخت می‌گردد.

ناصری با بیان اینکه حکومت سابق افغانستان ۷۰ درصد از بودجه خود را با کمک کشورهای خارجی تامین می‌کرد، ادامه داد: اما امارت اسلامی ۱۰۰ درصد بودجه خود را از عواید داخلی تامین می‌کند. در بحث مبارزه با فساد نیز ما کارهای بسیاری انجام داده‌ایم و جامعه بین‌الملل نیز شاهد کاهش چشمگیر فساد در افغانستان است. ‌ به علاوه کاهش کشت مواد مخدر در افغانستان نیز از دیگر دستاوردهای حکومت امارت اسلامی در این کشور است.

وی با بیان اینکه افغانستان تمایل به گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران دارد، افزود: هم چنین امارت اسلامی افغانستان خواهان افزایش تعاملات با دیگر کشورهای همسایه و جهان است. ما از تمام کشورها خواهش داریم برای حل مشکلات به ما کمک کنند، زیرا ایجاد ثبات در افغانستان برای تمام کشورها مفید است.

جمهوری اسلامی صادقانه برای حل مشکلات افغانستان پای کار است

 

هم چنین بهادر امینیان، سفیر سابق ایران در افغانستان نیر در ادامه این مراسم، با بیان اینکه این اولین بار است که در سطح ملی یک گفت‌وگوی دانشگاهی و نخبگانی در رابطه با موضوع افغانستان و طالبان در قالب همایش برگزار می‌گردد، اظهار کرد: ایران و افغانستان باید نگاه به آینده داشته باشند، لذا نقش نخبگان در هر دو کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه در جهان کمتر کشورهایی هستند که مانند ایران و افغانستان تا این حد مسائل‌شان در هم تنیده باشد، گفت: رابطه با افغانستان برای ایران تنها یک موضوع سیاست خارجه نیست، بلکه بسیاری از مسائل مرتبط با افغانستان یک موضوع ملی برای ما محسوب می‌شود.

بیش از ۶ میلیون تبعه افغانستانی در ایران زندگی می‌کنند

سفیر سابق ایران در افغانستان ادامه داد: بیش از ۶ میلیون تبعه افغانستانی در ایران زندگی می‌کنند و حتی در برخی استان‌ها بیش از ۳۰ درصد جمعیت را اتباع افغانستانی تشکیل می‌دهند. همچنین در رابطه با مرز ایران و افغانستان تنها یکی دو نقطه اختلافی وجود دارد که خیلی مسئله مهمی نیست و تا کنون مشکل خاصی به وجود نیامده است.

امینیان با بیان اینکه زمانی افغانستان ۸۰ درصد تریاک جهان را تولید می‌کرد و ایران اصلی‌ترین مسیر صادرات این ماده مخدر بود، ادامه داد: این خطر بزرگی برای ایران بود همچنان هم می‌تواند باشد، اکنون با کاهش کشت مواد مخدر در افغانستان، امیدواریم سایه این خطر از سر کشور ما برداشته شود، اما کماکان بحث مواد مخدر صنعتی یک نگرانی جدی در هر دو کشور است.

وی با بیان اینکه بحث فرهنگ و زبان فارسی نیز از دیگر موضوعات مهم بین دو کشور ایران، گفت: هم چنین داعش نیز از دیگر نگرانی‌های مهم ایران و افغانستان می‌باشد. امروز داعش به یک کانون ناامن‌سازی منطقه تبدیل شده است. همچنین با توجه به اینکه ایران از مهمترین شرکای تجاری افغانستان است، لذا جمهوری اسلامی می‌تواند در حوزه‌هایی مانند کشاورزی، معادن و انرژی نقش‌آفرینی بیشتری در افغانستان داشته باشد.

سفیر سابق ایران در افغانستان با بیان اینکه بحث زنان، گروه‌های اسلام‌گرا مانند القاعده و حقابه هیرمند همه از موضوعات مهم در روابط بین ایران و افغانستان هستند، افزود: هر کدام از مسائل گفته شده می‌تواند برای ایران هم فرصت باشد و هم تهدید. متاسفانه این مسائل فی‌مابین در هر دو کشور مغفول مانده است، لذا انجام گفت‌وگوهای بیشتر بین دو کشور خصوصا در سطح نخبگانی ضروری است.

امینیان اضافه کرد: در طی ۲۰ گذشته، جامعه افغانستان دچار نوعی فروپاشی اجتماعی و اقتصادی شده است. افغانستان کشوری بسیار ثروتمند است، اما متاسفانه آمریکایی‌ها زیربنای اقتصاد این کشور را از بین بردند. افغانستان علاوه بر معاد غنی، مردم زحمتکش و کشاورزی قوی نیز دارد، اما امروز برای تامین نان مردمش هم به خارج وابسته است.

وی ادامه داد: مهاجرت روزافزون مردم افغانستان، کشت مواد مخدر و عضوگیری داعش در این کشور همه از آسیب‌های موجود در افغانستان است که ضرر آن مستقیما به ایران می‌رسد، لذا جمهوری اسلامی باید برای حل مشکلات افغانستان فکر اساسی کند.

سفیر سابق ایران در افغانستان با بیان اینکه مسائل داخلی این کشور به مردمش مربوط است، عنوان کرد: البته جمهوری اسلامی نقطه نظرات خود را مطرح خواهد کرد. ما باید کمک کنیم افغانستان ساخته شود. تا وقتی مشکلات اقتصادی در افغانستان به این شدت وجود داشته باشد، ما در ایران با سیل مهاجرین افغانستانی مواجه خواهیم بود. افغانستان ظرفیت‌های بالایی بر حل مشکلات اقتصادی خود دارد و تنها کشوری که می‌تواند در فعال‌سازی این ظرفیت‌ها نقش موثری ایفا کند، ایران است. تا مشکلات اقتصادی افغانستان حل نشود، بسیاری از مسائل داخلی ایران هم حل نخواهد شد.

امینیان با بیان اینکه جمهوری اسلامی صادقانه برای حل مشکلات افغانستان پای کار است، افزود: خوشبختانه راه‌آهن خواف-هرات راه‌اندازی شده و ما آمادگی کامل برای ادامه این پروژه و اتصال راه‌آهن به مزار شریف را داریم، زیرا از این طریق ایران به چین و آسیای مرکزی متصل می‌شود و افغانستان به یک هاب تبدیل می‌گردد.

وی با بیان اینکه آمریکا یکی از موانع شکل‌گیری این همکاری‌ها بین ایران و افغانستان است، خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها اجازه حل مسائل افغانستان را نمی‌دهند و می‌خواهند این کشور همچنان به عنوان یک کانون بحران برای ایران، روسیه و چین باقی بماند. هنوز بسیاری از مسائل فرهنگی و رسانه‌ای افغانستان دست آمریکایی‌ها است و حکومت امارت اسلامی باید این مسائل را از کنترل آمریکا خارج کند.

 

 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!