جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
يکشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۶۱۸۶۹

یک مدیر اسبق نفتی: کفگیر بنزین به ته دیگ خورده

یک مدیر اسبق نفتی: کفگیر بنزین به ته دیگ خورده
حسین آقایان مدیر اسبق تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: یکی از راه‌ها اینکه مثلا روزی ۱.۵ لیتر به هر خودرو بنزین داده شود و سهمیه آزاد را هم حذف کنند.

حسین آقایان درباره افزایش مصرف بنزین و راهکار عبور از آن اظهار داشت: یکی از دلایل رشد مصرف این بوده که قیمت پایین است. وقتی به موقع قیمت بنزین را بالا نبردند، باید به تبعات آن می‌اندیشیدند. اکنون هم اگر اجرایی شود روی تورم اثر می‌گذارد و قیمت دیگر کالا‌ها را بالا می‌برد، اگر هم کاری نکنیم مصرف به صورت لجام گسیخته افزایش می‌یابد.

وی پیشنهاد کرد: یکی از راهکار‌ها اینکه باید از سهمیه کارت‌های سوخت شخصی کم، برداشت بنزین با نرخ آزاد را هم محدود کنند و قیمت را هم تاحدی بالا ببرند که مصرف قدری کنترل شود.

مدیر اسبق تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه ما اکنون تبدیل به واردکننده می‌شویم، افزود: تردد اتومبیل‌های فرسوده هم مزید بر علت شده و مصرف را به شکل سرسام‌آوری افزایش می‌دهد. همه این‌ها دست به دست هم داده که حل ماجرا را سخت کند.

وی گفت: اگر قیمت بنزین در حد ۵ هزار تومان باشد شاید در حد اینکه درآمد‌های دولت را تاحدی بیشتر کند، تاثیرگذار است، اما واقعیت اینکه قیمت بنزین با وضع تورمی که وجود دارد شاید با نرخ ۱۰ هزار تومان هم کم باشد.

آقایان بیان داشت: باید برای دارندگان خودرو‌های اوراقی مشوق‌ها و امتیازاتی در نظر بگیرند، مثلا وام کم‌بهره اختصاص دهند تا این خودرو‌ها از رده خارج شوند، البته دارندگان این خودرو‌ها با قیمت بسیار بالای کنونی خودرو انگیزه‌ای برای تعویض آن ندارند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از راه‌ها اینکه مثلا روزی ۱.۵ لیتر به هر خودرو بنزین داده شود و سهمیه آزاد را هم حذف کنند، به این ترتیب مصرف به میزان قابل ملاحظه‌ای کم می‌شود، ولی اگر بخواهیم در کنار آن سهمیه آزاد را حتی با نرخ بالاتر همچنان توزیع کنیم راه به جایی نمی‌بریم، جز اینکه تورم را زیاد می‌کند.

به گفته مدیر اسبق تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های آن نفتی؛ به حدی موضوعات مربوط به بنزین در هم پیچیده شده و تبدیل به کلاف سردرگم شده که امروز شاهد مشکلاتی هستیم که یافتن راه حل را سخت کرده است.

وی درباره تغییر کیفیت بنزین با روند صعودی مصرف بنزین نیز گفت: وقتی کفگیر به ته دیگ می‌خورد تمام هم و غم این است که در جایگاه‌ها صف ایجاد نشود. اگر بخواهیم بنزین باکیفیت تولید کنیم، میزان آن کاهش می‌یابد، مسئله پیچیده شده و اگر درست تصمیم‌گیری نشود اوضاع وخیم خواهد شد یا باید بنزین آزاد را حذف و سهمیه‌ای را محدود کنند که البته این رویه هم تبعات خود را دارد یا شاهد افت کیفیت بنزین باشیم، در هر حال باید بین بد و بدتر انتخاب درست‌تری داشته باشیم.

آقایان بیان داشت: در گذشته ما بنزین سوپر را وارد می‌کردیم و با نفتای سبک مخلوط می‌کردیم و مشکلی هم نبود، ولی اگر بخواهیم بنزین باکیفیت عرضه شود ناگزیر از واردات هستیم.

 

منبع خبر : ایلنا
منبع: ایلنا
برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!