پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ 18 April 2024
پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۶۰۸۹۰
در گفتگو با «فراز» مطرح شد: اعتراض فعالان صنعت گردشگری به افزایش فشارها

سیاست «پلمب‌درمانی» علیه بخش خصوصی

سیاست «پلمب‌درمانی» علیه بخش خصوصی
پلمپ واحدهای گردشگری، مراکز اقامتی و اماکن باستانی در آستانه ایام نوروز چه پیامی به همراه دارد؟ آیا دولت قصد دارد این پیام را به گردشگران ارسال کند که سفر نکنند؟! اگر چنین نیست پس سیاست «پلمب‌درمانی» علیه اماکن اقامتی و گردشگری بخش خصوصی چه معنایی دارد؟

نوروز همزمان با ایام ماه مبارک رمضان شده است و به نظر می رسد دولت قصد دارد سختگیری خود را با پلمپ واحدهای گردشگری نشان دهد. به گفته معاونت گردشگری ۱۷ واحد گردشگری و اقامتگاه پلمپ شده‌اند.  فعالان گردشگری معتقدند سخت گیری های مربوط به رعایت عفاف و حجاب فقط در مورد اقامتگاه‌های گردشگری و اماکن تفریحی بخش خصوصی اعمال می‌شود. هرگز یک فرودگاه یا ایستگاه مترو به دلیل رعایت نکردن حجاب تعطیل نمی شود. هتل های دولتی و یا متعلق به بنیاد شهید نیز در زمره هتل‌هایی که پلمپ شده‌اند قرار نمی‌گیرند. سخت‌گیری‌ها فقط مربوط به فعالان گردشگری، آن هم فعالان بخش خصوصی است.

 

بعد از شیوع ویروس کرونا، گردشگری رونقی کوتاه داشت و کورسویی امید برای آینده این صنعت روشن شد. اما بعد از اعتراضات و از اواخر شهریورماه مجددا این صنعت دچار رکود کامل شد. حال دولت نه تنها کمکی برای بهبود اوضاع این صنعت نمی‌کند، رمق باقی مانده از این صنعت را نیز از آن می‌گیرد. 

 

چندین مرکز اقامتی در شهرهای مختلف پلمب شده‌اند. هتل سرای عامری‌ها در کاشان، اکوکمپ متین‌آباد در نطنز اصفهان، نخلستان چاه عروس ابوزیدآباد کاشان، کاروانسرای دیر گچین در قم و پارک طبیعتگردی در یزد به دلیل آنچه «عدم رعایت شئونات اسلامی و عدم رعایت حجاب اسلامی» عنوان می‌شود، پلمب و تعطیل شده‌اند.

 

نامه تهدیدآمیز به مدیران اقامتی کاشان

 

به این ترتیب در آستانه تعطیلات نوروز، براساس تخمین‌ها بیش از ۳۰۰ نفر که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این کسب‌وکارها فعال بوده‌اند، بیکار شده‌اند. 

 

پیگیری معاونت گردشگری

 

علی اصغر شالبافیان، معاون گردشگری  درباره پلمپ برخی از مراکز گردشگری به «فراز» گفت: تا کنون ۲۵۸ مرکز ۴۱ تذکر گرفته اند و ۱۷ واحد نیز تعلیق شده اند. پیگیر حقوق مسافران هستیم. تلاش می کنیم اماکن گردشگری و اقامتگاه ها تا نوروز از پلمپ خارج شوند. باید همه با هم کمک کنیم تا اوضاع مساعد شود.

 

بخش خصوصی قصد دخالت ندارد

 

علی صدرنیا، عضو هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی به «فراز» گفت: این حوزه بسیار حساس است و به همین دلیل فعالان گردشگری قصد ندارند در آن ورود کنند.

 

او تاکید کرد: بهترین راه این است که وزیر گردشگری و معاونت گردشگری پیگیر این امر شوند. به هرروی نوروز فصل پیک سفر توریست های ورودی نیست و برای گردشگری ورودی تفاوتی نمی کند. بنابراین قصد نداریم این امر را رسانه ای کنیم. وزارت گردشگری به عنوان نهاد مدافع گردشگری تلاش می کند تا این مشکل را رفع کند.

 

به گفته صدرنیا هتلداران و آژانس های گردشگری متضرران اصلی پلمپ های واحدهای گردشگری هستند و نه تورلیدرها.

 

تخلف در تمام اصناف رخ داده

 

فشارها در آستانه نوروز در حالی فزونی گرفته که اگر تخلفی در واحدهای گردشگری رخ داده، در تمامی واحدهای صنفی نیز اتفاق افتاده است اما گردشگری تنها صنعتی است که در حال هزینه دادن است.

 

حرمت الله رفیعی،  رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی در این رابطه به «فراز» می‌گوید: حقیقت این است که دولت سیاست‌های درستی را اعمال نمی‌کند. حتی اگر به عقیده مسئولان فردی خطایی مرتکب شده باشد، نباید واحدهای گردشگری و اماکن باستانی پلمپ شوند. اگر دانش آموزی در مدرسه خطایی مرتکب شود، مدرسه را تعطیل نمی کنند. در فرودگاه ها، متروها نیز مسافران مرتکب خطا می شوند. چرا فرودگاه و مترو را تعطیل نمی کنند؟ چرا فقط اماکن گردشگری به دلیل خطای توریست‌ها تعطیل می‌شوند.

 

او تاکید کرد: مقام معظم رهبری فرمودند دشمن گردشگری را که تازه در حال رونق گرفتن بود، نشانه گرفته است. حال دولت با این اقدامات خلاف فرمایشات شخص اول مملکت عمل می کند. پلمپ واحدهای گردشگری و اقامتگاه ها لطمه بزرگی به گردشگری وارد کرده و جامعه را تحریک می کند. این در حالی است که جامعه نیاز به آرامش دارد. در این شرایط بحرانی جامعه مسئولان با چنین اقداماتی مجددا مردم را تحریک می کنند.

 

پیام منفی پلمپ واحدهای صنفی

 

پلمپ واحدهای صنفی به معنای عدم پذیرش گردشگران به ویژه توریست های ورودی است. رفیعی در رابطه با پیامی که چنین اقداماتی به همراه دارد، گفت: پیام مثبتی این اقدامات ندارد. اتفاقی چندماه پیش رخ داد و هزینه بالایی بر جامعه تحمیل کرد. چقدر هزینه دادیم تا آرامش مجددا در جامعه حکمفرما شود؟ حال که جامعه در شرف آرام شدن است، با این اقدامات مجددا جامعه را تحریک می کنند. دولت باید کمک کند تا گردشگری از این شرایط خارج شود. باید گردشگری ورودی را رونق دهیم اما پلمپ واحدهای گردشگری موجب می شود توریست‌های ورودی اعتماد نکنند و به ایران سفر نکنند.

 

رونق کسب و کارهای غیرقانونی

 

به باور این فعال صنعت گردشگری، اگر اقامتگاه‌های قانونی پلمپ شود، ویلاها مشتریان بیشتری پیدا می کنند. دولت نمی تواند جلوی فعالیت آن ها را بگیرد اما واحدهای قانونی را متضرر می کند.

 

او با اشاره به اینکه با پلمپ واحدهای اقامتی، کسب و کارهای غیرقانونی رونق می گیرند، می‌افزاید: در تمامی استان ها خانه مسافرها و اماکن شخصی مانند ویلاها فعالیت می کنند که تابلو هم ندارند. با پلمپ واحدهای اقامتی قانونی، اقامتگاه های غیرقانونی مشتریان بیشتری پیدا می‌کنند و دیگر دولت هم نمی تواند آنها را کنترل کند.

 

رفیعی تاکید می‌کند: من مخالف این روندی که دولت در پیش گرفته هستم. آقای رئیسی در هر جلسه ای از گردشگری صحبت می‌کند. گردشگری را مانند گوسفند نباید در هر مراسمی ذبح کرد. این در حالی است که باید زمینه پرورش این صنعت را فراهم کنیم تا موجب رونق اقتصادی و نشاط و شادابی جامعه شود. نمی‌توان گردشگری را از دیگر اصناف استثنا قرار دهیم و تمامی تنبیهات را متوجه واحدهای گردشگری کنیم.

 

او می‌گوید: اگر هم تخلفی در واحدهای اقامتی رخ داده، در بیشتر واحدهای صنفی دیگر نیز شاهد آن هستیم. تخلفات مردمی هم به دلیل سیاستگذاری های غغلط مسئولان بوده است. وگرنه به این سمت نمی رفتند.

 

نامه‌های تذکر همچنان می‌رسند

 

گفتنی است احمد دانایی‌نیا، رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری کاشان در نامه‌ای به مدیران مراکز اقامتی این شهرستان، درباره لزوم رعایت عفاف و حجاب توسط کارکنان و مهمانان تذکر داده است. در این نامه آمده است: «به استناد قرارگاه ارتقای سلامت، امنیت اجتماعی (قرارگاه عفاف، حجاب استان) در استانداری و شورای تامین شهرستان کاشان، ضمن لزوم رعایت کامل حجاب و عفاف اسلامی توسط مدیر و سایر کارکنان واحدها و توجیه ایشان، مقتضی است از ارائه هرگونه خدمات به افراد فاقد حجاب اسلامی خودداری نمایید. بدیهی است در صورت تساهل و عدم رعایت موازین و شئونات اسلامی توسط هر یک از مدیران محترم، برابر ضوابط و قوانین با مدیر واحد برخورد خواهد شد.

 

محمدحسین فرهنگی، نماینده تبریز در مجلس گفته است همه مجموعه‌هایی که بیش از ۵۰ درصد سهام آن‌ها از دولت و نهادهای عمومی غیردولتی است، باید قوانین مربوط به عفاف و حجاب را مدنظر قرار دهند. اگر زیرمجموعه‌ای موضوع عفاف و حجاب را رعایت نکرد، مجوز آن مجموعه باید لغو شود و مجوز به نهادهایی داده شود که شئونات اسلامی را رعایت می‌کنند. 

 

اراده‌ای برای رونق گردشگری نیست

 

به نظر می‌رسد دولت با وجود شعارهای ظاهری علاقه‌ای به رونق گرفتن گردشگری ندارد. این صنعت تنها مرغ عزا و عروسی دولت سیزدهم است. در حقیقت با پلمپ واحدهای صنفی دولت علنا اعلام می کند که حتی به رونق گرفتن گردشگری داخلی نیز بی علاقه است. به توریست های ورودی نیز این پیام را می رساند که به ایران سفر نکنند. 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

نقش اصلی روسیه در راه‌اندازی کانال زنگزور؛ ایران دور می‌خورد؟

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!