پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
پنجشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۳:۱۸
کد خبر: ۵۸۹۲۰
بررسی سود و زیان لغو ویزا برای گردشگران چینی

چینی‌ها با امیکرون می‌آیند؟!

چینی‌ها با امیکرون می‌آیند؟!
خبرهایی مبنی بر لغو ویزا برای چینی‌ها در حالی به گوش می‌رسد که آمار شیوع اومیکرون در چین مجددا به اوج خود رسیده است. از سویی دیگر کارشناسان بر این باورند که چین بعد از مدت ها قرنطینه را برداشته است، خیابان هایی که در آن ها پرنده پر نمی زد، مملو از جمعیت است و بالا رفتن آمار شیوع کرونا طبیعی است.

صبا رضایی 

اکنون که مرزهای چین به روی دنیا باز شده است، چرا چینی‌ها به دنبال این هستند که به ایران سفر کنند؟ چرا پاریس، اسپانیا و یا استرالیا و ... نه؟! آن هم چینی‌هایی که بعد از شکوفایی اقتصادی، اوضاع مالی مناسبی دارند. در مورد قشر کم درآمد اما ایران می تواند مقصد راحت‌تری باشد؛ ارزان است و سختگیری‌های بهداشتی کشورهای اروپایی را ندارند. نه از قرنطینه خبری است و نه حتی تست PCR. اگرچه این الزامات در بخشنامه آمده است اما در قوانین تیماتیک ( قوانین یاتا) چنین قانونی برای توریست های ورودی کشورمان ذکر نشده است.

 

بسیاری از فعالان گردشگری می گویند چینی هتل اجاره نمی‌کنند و بیش‌تر از خانه‌های سازمانی مخصوص خود استفاده می‌کنند، به جای راهنمای‌گردشگری ایرانی، از دانشجویان چینی مقیم ایران استفاده می کنند. سوغاتی چندانی هم نمی‌خرند، به صنایع دستی ایران نیز علاقه‌ای ندارند. به این ترتیب در عمل - به جز بعد تبلیغاتی - درآمدزایی و ارزآوری  چندانی برای کشور ندارند. البته گردشگران چینی یک دستاورد روشن با خود به ارمغان خواهند آورد: آمار گردشگران ورودی در دوران وزارت عزت الله ضرغامی افزایش می‌یابد.  

 

هیچ محدودیتی برای چینی‌ها در نظر گرفته نشده!

 

چندی پیش شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر این که انتظار بالا رفتن شدید آمار مرگ‌ومیر روزانه کرونا در موج هشتم وجود ندارد، گفت: قرار نیست ورود پرواز از هیچ کشوری به ایران محدود شود، زیرا هیچ دلیل علمی برای انجام این کار وجود ندارد و در شرایط کنونی در هیچ کشوری به این سمت نمی‌روند، چون اکنون تمام سویه های کرونا که در کشورهای مختلف در گردش هستند، در ایران هم مانند سایر کشورها وجود دارد.

 

از سویی دیگر محمد کشاورز زاده سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین در توییتی نوشت: ‌با عادی شدن رفت و آمد در ‎چین اکثر سفارتخانه های خارجی با درج پست هایی در حساب های کاربری خود از گردشگران چینی برای سفر دعوت کردند. فرانسه، اسپانیا و یا هلند. چرا همین اقدام ما مورد خوشایند برخی نبوده است. پروتکل های بهداشتی با جذب گردشگر منافاتی ندارد. گردشگری را وارد بازیهای جناحی نکنید.

 

چینی ها در هتل اقامت نمی کنند 

کارشناسان از رفتار نامناسب چینی ها، تلاششان برای کاهش هزینه ها و عدم اقامت آنها در هتل می گویند

مجتبی برزویی، راهنمای سفر انگلیسی و فرانسوی زبان به «فراز» گفت: قبل از شیوع ویروس کرونا در کشور، چینی ها بارها به ایران سفر کردند. اما این امر مشکلاتی را برای گردشگری و فعالان این صنعت ایجاد کرده بود. چینی ها به هر کشور یا شهری که سفر می کنند تلاش می‌کنند فقط از نیروهای خود استفاده کنند. او افزود: چینی ها فقط از دانشجویان چینی مقیم ایران به عنوان راهنمای‌گردشگری استفاده می‌کنند و راهنمایان ایرانی را استخدام نمی‌کنند. این امر نشانگر ضعف وزارت گردشگری است. اگر مجددا چینی ها به ایران سفر کنند بازهم این روند ادامه پیدا می کند. برزویی گفت: چینی ها در هتل نیز اقامت نمی‌کنند و از خانه‌هایی که در اختیار شرکت‌های چینی است استفاده می‌کنند. مثلا من قبل از شیوع ویروس کرونا، لیدر یک زوج چینی بودم اما این زوج در خانه های سازمانی کارمندان شرکت سنوتپ چین مستقر شدند. چرا که خانم مهندس نفت بود. 

 

او تاکید کرد: ممکن است اکنون معاونت گردشگری از این امر بی‌اطلاع باشد. وزیر نیز از شیوه سفر کردن چینی‌ها بی‌خبر است . وزارت گردشگری از شگردهایی که چینی ها استفاده می کنند بی اطلاعند. در غرب نیز چینی ها این ترفندها را به کار بردند اما بعد از مدتی، قواعدی برای سفر چینی ها وضع شد که مانع از چنین اقداماتی توسط چینی ها شد. 

 

هرچینی، یک بازاریاب

 

برزویی گفت: نکته دیگر اینجاست که دولت چین تلاش می کند بعد از شکوفایی اقتصادی و انقلاب صنعتی کشورش، هرچینی را به یک بازاریاب تبدیل کند. برای هر چینی سالانه ۵۰۰ دلار کمک هزینه بلاعوض در نظر گرفته می شود که سفر کنند و در سفر باید بررسی کنند کشور مقصد چه پوشاکی، چه غذاهایی و کدام لوازم خانگی را استفاده می کند. مثلا اگر در ایران، مردم از پلوپز استفاده کنند، چینی ها به صادرات پلوپز به کشورمان می پردازند. 

 

او افزود: از سویی دیگر یک خانواده 4 نفره، 2 هزار دلار کمک هزینه بلاعوض برای سفر دارد و به خاطر سختگیری های کشورها برای ویروس کرونا، ایران را برای سفر انتخاب می کنند که سفر به آن آسانتر است. 

 

 راهنمایان گردشگری معتقدند حضور گردشگران چینی هیچ درآمدی برای ایران ندارد

 

حسین عبادتی، راهنمای سفر انگلیسی زبان به «فراز» گفت: سفر توریست های چینی از نظر مالی درآمدی برای ایران ندارد. در واقع این توریست ها چند مشکل جدی دارند. نخست این که توریست های جوان و مخرب برای مقصد به ایران سفر می کنند. این دسته از توریست‌های چینی نه احترامی به جامعه محلی می گذارند و نه ارزآوری دارند. این قبیل افراد پیش از کرونا بسیار به ایران سفر می‌کردند.

 

او افزود: سال ۹۸ که به ایران سفر کرده بودند در خانه های سازمانی مخصوص چینی ها اقامت کردند که هتل کرایه نکنند. از راهنمایان فارسی زبان استفاده نمی کردند. در تیم خود چند راهنمای چینی داشتند که فارسی را بلد بودند، هرچه اعتراض می کردیم فایده ای نداشت. تازه همه اینها قبل از لغو ویزا بود. اگر ویزا لغو شود رفتارشان بدتر هم می‌شود. 

عبادتی بر این باور است که چینی‌ها عملا هیچ درآمدی برای ایران ندارند، حتی صنایع دستی نیز نمی خرند. حضور آنها در ایران تنها بعد تبلیغاتی دارد که توریست خارجی به ایران سفر می‌کند. او در رابطه با شیوع اومیکرون اظهار کرد که این مساله علمی و پزشکی است و وزارت بهداشت باید به آن ورود کند. 

 

هنوز هیچ برنامه ریزی برای تورهای چینی ها صورت نگرفته و توراپراتورها نیز اقدامی در این باره انجام نداده‌اند

 

ارژنگ انتصاری، راهنمای سفر به «فراز» گفت: توراپراتورها هنوز درخواستی برای تورهای چینی به مقصد ایران نداده‌اند و خبری از تورهای چینی نیست. 

 

او افزود: مدت ها مرزهای چین به روی دنیا بسته بود و مردم حق سفر به دیگر کشورها را نداشتند اما اکنون که مرزهایش باز شده است، ایران جزو مقاصد اول نیست. مقصد اول برای آن‌ها اروپاست. دمای سرد این قاره سبز برای چینی‌ها اهمیتی ندارد. ترجیح می‌دهند در سال نوی چینی که نزدیک است، به اروپا سفر کنند تا ایران. برای چینی‌ها ایران آنقدرها هم آش دهن سوزی نیست. اگرچه چینی‌ها چندان اهل تفریح نیستند اما اهل عیش و نوش هستند که در ایران یافت نمی‌شود. آزادی‌های اروپا به همراه جاذبه‌های معروف کشورهای اروپایی برایشان دلپذیرتر است تا ایران. این تصور که مرزها باز می‌شود و چینی‌ها بالافاصله به ایران سفر می‌کنند، درست نیست. 

 

این کارشناس گردشگری گفت: برای سفر به اروپا چینی‌ها باید مواردی را رعایت کنند؛ تست PCR بدهند و برخی کشورها نیز اعلام کرده‌اند تنها گردشگرانی که ویزای دی دارند می‌توانند در آن کشور حضور یابند. به این معنا که تنها آن دسته از چینی‌هایی که ویزای اقامت دارند می‌توانند به کشورشان سفر کرده و ویزای تایپ سی اجازه سفر ندارند. 

 

او با اشاره به اینکه پروازها به چین بیشتر شده و قیمت آن به طرز چشمگیری ارزان‌تر شده است، بیان کرد: پروازهای زیادی به چین داریم. نسبت به سه ماه قبل تعداد پروازها بسیار بیشتر شده است. به مقصد سه شهر شانگهای، شنزن و گوانجو پرواز مستقیم داریم و از قطر و امارات نیز به چین پرواز غیرمستقیم. قیمت پرواز نیزز از ۱۷۰ میلیون تومان رسیده به ۵۰ میلیون تومان. در واقع قیمت بلیت متعادل تر شده و به دورانی که قیمت‌ها استاندارد بوده رسیده است. 

 

سفر ایرانیان به چین بیش از سفر چینی‌ها به ایران

 

انتصاری با پیش بینی این که سفر ایرانی ها به چین بیشتر از سفر چینی ها به ایران خواهد بود، بیان کرد: به زودی چین ویزای کاری نیز صادر می‌کند. از سویی دیگر به نظر می‌رسد بیشتر از چینی‌ها ایرانی‌ها تمایل دارند به چین سفر کنند. گردشگر از ایران به چین بیشتر خواهد بود تا از چین به کشورمان.

او در رابطه با لغو ویزای ایران برای چینی‎‌ها گفت: گفته شده ویزای ایران برای مردم چین لغو شده اما هنوز اجرایی نشده است. تا زمانی که این امر اجرایی نشود، نمی‌توان از آن اطمینان حاصل کرد. بارها گفته شد ویزای روسیه برای ایران لغو شده اما معضلات بسیاری داشت، تا اجرایی شود طول کشید، برای برخی شهرها ویزا لغو شده بود و برای برخی دیگر نیاز به ویزا داشت. برای همین نسبت به لغو ویزای ایران برای چین و بالعکس نیز تا زمان اجرایی شدن، نمی‌توان اطمینان حاصل کرد. 

انتصاری در رابطه با آمار کشته‌های اومیکرون در چین گفت: چین آماری در رابطه با مرگ و میر اومیکرون منتشر نکرده و رسانه‌های غربی این آمارها را بر اساس میزان ابتلا، ژنتیک چینی‌ها و عوامل دیگر منتشر کرده‌اند. چینی‌ها اجازه انتشار آمار به رسانه‌های بین المللی فعال در کشورشان نیز نمی‌دهند. خبرگزاری‌های چین نیز دولتی بوده و خصوصی و مستقل اجازه فعالیت ندارند. بنابراین آمار روزی ۹ هزار نفر کشته بر اثر ابتلا به اومیکرون برای غربی‌ها بوده و صرفا پیش‌بینی است. 

 

او با اشاره به این‌که شیوع اومیکرون در چین طبیعی است، بیان کرد: بعد از مدت‌ها چین قرنطینه را برداشته و در خیابان‌هایی که تاکنون هیچ فردی حضور نداشت، اکنون درها باز شده و شهروندان چینی می‌توانند در خیابان‌ها حضور یابند. طبیعی است که ناگهان اومیکرون شیوع می‌یابد. شانگهای ۲۵ میلیون نفر جمعیت دارد، پیش از این در خیابان‌ها پرنده پر نمی‌زد. اکنون خیابان‌ها مملو از جمعیت است. 

 

انتصاری در رابطه با قوانین ایران برای سفر چینی‌ها به کشورمان گفت: بسیاری از کشورها قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای چینی‌ها وضع کرده‌اند اما ایران هنوز قانون تیماتیک برای حضور چینی‌ها در فرودگاه‌های ایران را به روزرسانی نکرده است. قانون تیماتیک متعلق به یاتا (انجمن بین‌المللی حمل ونقل هوایی) است. شرایط سفر هوایی کشورها در آن وضع می‌شود، مثلا اسپانیا شرط تست PCR را برای چینی‌ها در نظر گرفته است. اما ایران هنوز هیچ قانونی در نظر نگرفته و قوانین تیماتیک را به روز نکرده است. 

 

تورهای چینی به مقصد ایران در حال برگزاری است

 

فعالان گردشگری می گویند تورهای چینی به مقصد ایران برگزار می شوند و تاکنون نیز چند تور گروهی از چینی ها وارد کشور شده اند. 

 

امیرپویان رفیعی شاد، رییس هیات مدیره دفاتر انجمن صنفی استان تهران به«فراز» گفت: قرار است گروهی از چینی ها به ایران سفر کنند. اکنون نیز گروه هایی از مسافران چینی وارد کشور شده اند و تورهایشان در حال برگزاری است. چین توریست های بسیاری دارد که اگر بتوانیم برایشان جاذبه ایجاد کنیم می توانیم سهمی از بازار چینی ها را جذب کنیم.

 

او افزود: سبکی که تا به امروز از شیوه سفر چینی ها داشتیم درآمدزایی نداشت. توریست های چینی بیشتر با هدف انجام فعالیت‌های اقتصادی وارد کشور شده و با توجه به روابط تجاری ایران و چین به کارهای تجاری می پرداختند. چینی ها آپارتمانی اجاره می کردند و از تورلیدر هم استفاده نمی کردند. از عراق نیز توریست های عراقی به همین شیوه وارد کشور می شوند. این شیوه سفر چینی ها، سفر توریستی نیست. در واقع این نوع از چینی ها را نمی توان توریست نامید. 

 

رفیعی شاد گفت: منظور از توریست، مسافری است که حین سفر به یک کشور، بسته سفر خریداری کند، از هتل، حمل و نقل و راهنمای سفر استفاده کند. 

 

او در رابطه با تست PCR و کارت واکسن از چینی ها حین ورود به ایران گفت: بخشنامه‌ای صادر شده بود که در آن قید شده بود توریست ها باید تست PCR و برگه واکسن داشته باشند. اما اینکه تا چه حد اجرایی شده باشد مشخص نیست. البته حتی اگر هم بخشنامه ای صادر شده باشد به معنای اجرای آن نیست چراکه در قانون تیماتیک این قوانین نیامده و به روزرسانی نشده است. 

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!