پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
دوشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۱
کد خبر: ۴۴۵۶۷

کیش، ارمنستان می‌شد اگر...

کیش، ارمنستان می‌شد اگر...
فروردین امسال بر اساس مجوزی که دولت برای واردات واکسن به بخش خصوصی داده بود، جلسه‌ای بین تشکل‌ها و فعالان اقتصادی کیش برگزار و تصمیم گرفته شد تا واکسن کیشوندان و ساکنین کیش و توریست‌ها فراهم شود.
نویسنده :
هانیه احمدی

بار اول ۴۰۰هزار، بار دوم ۶۰۰هزار و بار سوم ۶۰۰هزار تومان. این پولی است که مسافران، در مبادی خروجی کشور به نام عوارض به دولت می‌پردازند. وقتی هدف از مسافرت، تزریق واکسن کرونا باشد به ناچار برای تزریق دو دز، دست‌کم دوبار باید راهی دیار غربت شد. این یعنی واکسیناسیون در بهترین حالت برای هر فرد - فقط از این جنبه - یک میلیون تومان هزینه در پی دارد. این البته منهای هزینه‌های رفت و آمد، خورد و خوراک و هتل و ... است که اغلب باید به دلار پرداخت شود؛ دلارهایی که همانطور که از کشور خارج می‌شود زمینه رونق صنعت گردشگری همسایگان را فراهم می‌کند.

 

داستان واکسیناسیون در ایران البته بسیار تلخ‌تر از این است و هجوم گروه گروه شهروندان به کشوری مانند ارمنستان برای واکسیناسیون تنها یکی از جلوه‌های این تراژدی است؛ وقتی وعده‌های پی در پی مسوولان برای واکسیناسیون سراسری در زمان‌بندی‌های اعلام شده تحقق پیدا نکرد و تبلیغات پر سر و صدا در مورد بهره‌برداری از واکسن‌های داخلی توخالی از آب درآمد،  بسیاری از مردم کم کم به این فکر افتادند که خودشان هر طور شده گلیم‌شان را از آب بیرون بکشند. اینجا هم اما مثل دیگر موارد، با کلکسیونی از ناهماهنگی و بی‌تدبیری مواجه شدیم؛ ماه‌ها پیش بود که حسن روحانی رییس جمهوری از  صدور مجوز واردات واکسن توسط بخش خصوصی خبر داد. حالا که هجوم ایرانیان به ارمنستان و برخی از دیگر کشورهای همسایه به سر خط خبرهای داغ تبدیل شده، مشخص شده که گروهی از فعالان بخش خصوصی در کیش، از همان زمان به دنبال ایجاد شرایطی مشابه در این جزیره بوده‌اند اما در پیچ و خم های اداری و بی‌تدبیری مسولان ناکام مانده‌اند.

 

محسن قریب، دبیر انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان کیش در همین پیوند به خبرنگار «فراز» می‌گوید: «فروردین امسال بر اساس مجوزی که دولت برای واردات واکسن به بخش خصوصی داده بود، جلسه‌ای بین تشکل‌ها و فعالان اقتصادی کیش برگزار و تصمیم گرفته شد تا واکسن کیشوندان و ساکنین کیش و توریست‌ها را فراهم کنیم تا کسانی که می‌خواهند زودتر واکسینه شوند به جزیره کیش بیایند.»

 

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه «این اقدام ضمن آنکه می‌توانست موجب رونق صنعت گردشگری در جزیره کیش بشود از خروج مقدار قابل ملاحظه‌ای ارز از کشور هم جلوگیری می‌کرد» می‌افزاید: «این طرح به وزارت بهداشت اعلام شد و موافقت کلی وزارت بهداشت را گرفتیم. بر اساس این مجوز نسبت به تهیه یک میلیون دز  واکسن «آسترازنکا »اقدام کردیم. هدف ما این بود که در ابتدا کیشوندان را واکسینه کنیم تا این جزیره یک منطقه سالم و پاک از ویروس کرونا باشد و مابقی را به افرادی که به کیش سفر می کنند تزریق کنیم تا گردشگری در این جزیره رونق بگیرد اما زمانی که به اجرای طرح رسیدیم وزارت بهداشت اعلام کرد با واردات واکسن موافقت می‌کنیم اما واکسن وارد شده باید به وزارت کشور تحویل داده شود!»

 

محسن قریب تاکید می‌کند: «هدف ما واکسینه کردن مردم و مسافران کیش بود اما دولت می‌گفت واکسیناسیون باید طبق جدول سراسری و کشوری، در بازه‌های سنی دارای اولویت انجام بشود به همین دلیل طرح ما به نتیجه نرسید و مسکوت ماند.» دبیر انجمن سرمایه گذاران کیش با اشاره به اینکه «در حال حاضر مردم به ارمنستان می‌روند و واکسینه می‌شوند» یادآور می‌شود: «این اتفاق می‌توانست در جزیره کیش بیافتد و رونق اقتصادی که بخاطر سفر مسافران ایرانی در ارمنستان ایجاد شده، سهم هم‌وطنان فعال در صنعت گردشگری کیش بشود. مردم هم مجبور نبودند یک میلیون تومان عوارض خروج کشور پرداخت کنند. ضمن اینکه کلی هزینه ارزی‌های بابت هتل، پرواز و رستوان و ... به کشور تحمیل نمی‌شد.»

 

مقداد محسنیان، سرمایه گذار و یکی دیگر از بانیان ورود واکسن به کیش هم در همین پیوند به فراز می‌گوید: «بنده از سمت بخش خصوصی این طرح را ۸ ماه قبل تقدیم کردم و وزارت بهداشت این موضوع را منتفی کرد و دیگر پیگیری نکردم».

 

این در حالی است که محمدرضا رضانیا ، سرپرست شبکه بهداشت و سلامت جزیره کیش هم در گفتگو با «فراز» ضمن تایید اصل ماجرا می‌گوید: «این طرح در مرحله‌ی تامین اعتبار بود، موافقت سازمان غذا و دارو هم برای واردات واکسن گرفته شد اما  گفتند: باید واکسن‌ها را تحویل سازمان بهداشت بدهید و نمی‌توانید واکسیناسیون انجام بدهید. در واقع با اصل برنامه که واکسیناسیون مسافران و میهمانان جزیره بود مخالفت شد و دیگر کاری انجام نشد.»

 

او در پاسخ به این سوال که «اکنون که شاهد سفر شهروندان به ارمنستان برای تزریق واکسن و خروج مقدار قابل توجهی ارز از کشور هستیم آیا بهتر نبود که همین طرح در جزیره کیش انجام می‌شد؟» می‌گوید: «من مسئول بهداشت کیش هستم، مسئول سیاست‌های کلان کشور نیستم. این پیشنهاد داده شد و تمام مراحل انجام آن طی شد ولی اجازه ندادند».

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!