پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
چهارشنبه ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۱
کد خبر: ۴۴۷۳۹

چرا کیهان با افزایش حقوق کارمندان مخالف است؟

چرا کیهان با افزایش حقوق کارمندان مخالف است؟
​تصویب‌نامه هیات وزیران دولت برای افزایش حقوق کارمندان تا سقف ۲.۵ میلیون تومان و طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان سر و صدای زیادی برپا کرده و مخالفان و موافقانی به همراه دارد.

از روزنامه جام‌جم و کیهان که در تحلیلی نسبت به افزایش حقوق پرستاران، معلمین و و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها اعتراض کرد و آن را بار مالی و دردسر تحمیل شده بر دوش دولت آینده توصیف کرد تا نماینده ای که خطاب به قالیباف نوشت هیات وزیران به جای تعیین استثنا برای کارکنان عملیاتی نفت، تصویب نامه ای را ابلاغ کرده که طی آن، بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور را به طور کلی تغییر داده، قانون را دور زده و حتی بالاتر از آن عملا قانون‌گذاری کرده است.

 

هرم حقوق زیر ۱۰ میلیون تومان است اما عده‌ای نجومی می‌گیرند

 

محمد صادق کوشکی تحلیل‌گر مسایل سیاسی و اقتصادی در گفتاری با فراز سویه‌های مختلف این طرح دولت را بررسی کرده است:

منابعی که در لایحه بودجه دیده شده برای تامین هزینه های جاری دولت از جمله حقوق و مزایا در واقع منابعی هستند که برخی از آن ها تامین بودجه توسط آن ها قطعی است مثل بحث مالیات ها و بخشی درآمدهایی هستند که ممکن است تامین شود و به دلایل مختلف هم ممکن است تامین نشود.

نکته اما اینجاست که نگرانی هایی وجود دارد که پرداخت حقوق و مزایا الزامی است اما منابعی که دیده شده بعضا این نگرانی وجود دارد که این منابع نتوانند تامین اعتبار کنند و عملا دولت لااقل در شش ماهه دوم ناگزیر به چاپ اسکناس شود برای پرداخت حقوق.

این نگرانی هایی است که یا دولت فعلی باید مرتفع کند و یا ممکن است این امکان نباشد. اصل مساله اما مکانیزم تامین بودجه است یعنی آن بخش و ردیف های درآمدی، آیا قابل تحقق هستند یا خیر. این یک نگرانی بر اساس وضعیت اقتصادی فعلی کشور است که قابل تامل است چون خروجی تامین درآمدها در لایحه بودجه منجر خواهد شد که برای پرداخت حقوق دولت ناچار شود اسکناس چاپ کند.

نکته دوم درباره لایحه بودجه ای در بحث حقوق بگیرها است. مشکلی که اکثریت حقوق بگیران با آن روبرو هستند مقدار حقوق و تبعیض در پرداخت حقوق آنها است.

یعنی در حالیکه اکثریت کارمندان دولت رقمی کم تر از ده میلیون تومان در ماه می گیرند عده‌ی معدودی از مدیران یا مشاغل خاص دریافتی های بالای بیست میلیون تومان دارند.

دریافتی هایی دارند که متوازن نیست یعنی هرم حقوق زیر ده میلیون تومان است که اکثریت قریب به اتفاق حقوق بگیران است اما بخش معدودی از بیست به بالا دریافت دارند که این ها در شرکت های دولتی واقعا نجومی است.

درست است که شرکت های دولتی رسما حقوق بگیر دولت محسوب نمی شوند اما حقوق بگیر بیت المال هستند. حالا در لایحه بودجه هم متاسفانه این عدم توازن در پرداخت حقوق کارمندان را معالجه نکرده بلکه آن را امتداد داده است. یعنی آنچه که موجب می شود حقوق بگیران آسیب ببینند به غیر از کمبود حقوق، عدم وجود عدالت در نحوه پرداخت حقوق است مخصوصا مدیران و برخی کارمندان خاص دریافتی هایی بعضا سه تا چهار برابر یا حتی خیلی بیش تر کارمندان عادی است.

این هم نکته ای است که می بایست لحاظ شود یعنی آن نکاتی که گفته شد در ابتدای بحث بودجه سال ۱۴۰۰ که همه‌ی کارمندان درصد معینی افزایش حقوق خواهند داشت عملا اتفاق نیفتاد یعنی آن‌هایی که حقوق های بالایی دارند افزایش حقوق شان بسیار بیش‌تر از کارمندان و حقوق بگیرانی بود که ۴ تا ۵ میلیون تومان حقوق می گیرد. 

برای مثال آن کسی که ۴ یا ۵ میلیون تومان حقوق می گرفته به مقدار یک میلیون تومان افزایش حقوق داشته اما کسی که ۲۴ یا ۲۵ میلیون تومان می گرفت رقمی تا ۶ و ۷ میلیون تومان افزایش حقوق پیدا کرده است.

بنابراین این هم نکته ای است سوای مساله ی اولی که مطرح شد و در بحث افزایش حقوق و مزایای امسال که محل اعتراض اکثریت حقوق بگیرانی است که از این تبعیض ها ناراحت هستند.

این تحلیل‌گر اقتصادی با ذکر این نکته که واقعیت این است که به واسطه عدم شفافیت، صندوق های بازنشستگی همیشه محل ابهام بوده اند می‌گوید: مثلا صندوق رفاه فرهنگیان که البته صندوق بازنشستگی نیست و صندوق رفاه است که با تخلفاتی که در آن صورت گرفت فرهنگیان دچار دغدغه شدند یا صندوق های بازنشستگی دیگر چه صندوق بازنشستگی کارکنان، صندوق بازنشستگی نفت و غیره.

به نظرم آن مشکلی که باعث می شود در مورد این صندوق ها حرف و حدیث های زیادی باشد بحث عدم شفافیت است.

اگر شفافیت حاکم شود و همه کسانی که ذی‌نفع هستند بتوانند بروند کارشناسی و بررسی کنند بحث مهمی از این حرف و حدیث ها کاهش پیدا کند.

 

باید عدالت را در پرداختی معلمان برقرار کنیم

 

غلامرضا مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با فراز از افزایش حقوق کارمندان و به خصوص معلمان استقبال کرد و گفت:

ما اگر بخواهیم که نسل آینده بالنده‌ای داشته باشیم باید معلمان پویایی داشته باشیم منتها تا زمانی که معلم‌های ما درگیر معیشت باشند نمی توانیم از آن ها انتظار حداکثری داشته باشیم.

 درست است که یکسری مضیقه های بودجه ای وجود دارد اما باید راه حل درستی برای آن پیدا کنیم تا بتوانیم تا حدودی عدالت را در دریافتی هایشان ایجاد کنیم.

طرح افزایش حقوق مخالفان و موافقان جدی‌ و پرتعدادی دارد اما من تمام تلاش‌ام را در این کارزار قانون‌گذاری انجام خواهم داد و امیداورم نتیجه به نفع معلمان باشد.

او ادامه داد: برخی از پرداختی هایی که در حال حاضر انجام می دهیم تورم زا است. مخالفان نظرشان این است که این پرداختی با این شدت ممکن است پایه پولی ما را تکان دهد و تورم زا باشد ولی بنده شخصا چنین اعتقادی ندارم و فکر نمی کنم چنین اتفاقی بیفتد.

با توجه به وضعیت معیشتی معلمان و ضرورت رسیدگی به آن ها کشور باید این هزینه و ریسک را بپذیرد.

این نماینده مجلس در خصوص انتقاداتی که به نحوه مدیریت صندوق‌های بازنشستگی می‌شود گفت: صندوق‌های بازنشستگی ما هم از لحاظ مدیریت و هم از لحاظ سرمایه‌گذاری به درستی هدایت و مدیریت نمی شوند و در حال حاضر هم با کمک های دولتی سرپا هستند. باید فکر اساسی شود که این صندوق ها که در حال حاضر گیرنده هستند خودکفا شوند و بتوانند براساس اساس‌نامه ای که دارند درآمد و دخل و خرج خودشان را مدیریت کنند.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!