پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰
کد خبر: ۵۹۶۹۹
حدود یک هفته از وقوع زمین‌لرزه در خوی می‌گذرد. زلزله‌ای که سومین زمین‌لرزه با بزرگای بین ۵.۵ تا ۶ ریشتر در چهار ماهه گذشته بود. ایران، یکی از ۱۰ کشور حادثه خیز دنیا که از میان ۴۳ نوع حادثه‌ای که رویاین کره خاکی اتفاق می‌افتد، ۳۴ مورد آن حتما در کلکسیون بلایای طبیعی کشور وجود دارد. مساله‌‌ای که اذهان عمومی را درگیر چگونگی رسیدگی به این مهم و ضعف در اولویت بندی‌ دولت برای تخصیص منابع مالی کرده است.

چند روز پس از وقوع زلزله خوی، معاون اول رئیس‌جمهور، سازمان هلال احمر را در رابطه با کم‌کاری‌های احتمالی صورت گرفته پیرامون زلزله خوی مسئول دانست.  پاسخ تمام این نارضایتی‌ها در یک جمله خلاصه می شود، ضعف در منابع مالی! در نگاه اول به نظر می‌رسد سازمان هلال احمر هر سال یکی از بالاترین بودجه‌ها را در جدول بودجه به خود اختصاص دهد؛ سال ۱۴۰۰،  ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد، سال ۱۴۰۱، ۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد و سال ۱۴۰۲، هشت هزار میلیارد. یعنی به ازای هر ایرانی با جمعیت ۸۵ میلیون نفر، تقریبا ۹۴ هزار و ۱۲۷ تومان!

در سوی دیگر ماجرا سرانه برخی نهادها و سازمان‌ها نیز نسبت به تعداد نیرو یا اعضا یا افراد تحت پوشش جالب توجه است.

یکی از این نمونه‌ها مرکز خدمات حوزه علمیه است. متاسفانه آمار و اطلاعات پایه‌ای نظیر جمعیت طلاب و روحانیون، تعداد اعضای واجد شرایط و ثبت شده در مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، تعداد مدارس دینی و سازمان‌های اداری  وابسته به نهادهای دینی در دسترس قرار ندارند.  درباره مرکز خدمات حوزه علمیه به طور خاص آخرین اطلاعات درباره تعداد اعضای آن مربوط به سال ۹۹ است.  طبق اعلام رئیس مرکز خدمات حوزه های علمیه در آن سال، ۲۵۰ هزار نفر از طلاب و روحانیون عضو مرکز خدمات حوزه های علمیه بودند .در سال ۹۹ بودجه این مرکز ۸۰۰ میلیارد تومان بود. با این حساب سرانه بودجه برای هر فرد ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خواهد شد. بر مبنای نرخ تورم این عدد معادل ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان امروز است.

این بودجه صرفا معطوف به دو عملکرد «توسعه خدمات بیمه‌ای» و «توسعه خدمات حمایتی» تعریف شده است و شهریه طلاب و دیگر اعتبارات را دربر نمی‌گیرد.  بودجه جمعیتی چون هلال احمر با تمام وظایف تعریف شده در کشوری حادثه خیز، در همان سال، ۲ هزار و ۳۷ میلیارد تومان بود. یعنی به ازای هر ایرانی با جمعیت ۸۳ میلیون نفر، ۲۳ هزار و ۹۶۴ تومان!

همچنین طبق اعلام رییس جامعه المصطفی در سال جاری، این مرکز مجموعا ۶۳۰۰ هزار نفر دانشجوی حضوری و مجازی دارد. بودجه این مرکز در سال جاری ۵۷۶ میلیارد تومان بود‌. یعنی به ازای هر عضو تقریبا ۹ میلیون تومان!

در مقابل و در کنار هلال احمر، بهزیستی نیز دیگر سازمان مهمی است که طبق آخرین آمار، بالغ بر ۷ میلیون نفر تحت پوشش آن هستند. بودجه این سازمان در سال جاری بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان بود‌ که سرانه آن به ازای هر فرد تحت پوشش حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌شود که باز با سرانه تنها یک بخش از حوزه علمیه یا مرکزی چون جامعه المصطفی قابل قیاس نیست‌.

هرچند این مساله چیزی از انتقادات نسبت به عملکرد جمعیت هلال احمر در  خصوص انجام وظایف امدادی در شرایط بحرانی کشور نسبت به بودجه اختصاص یافته را چندان مرتفع نمی‌کند. با این حال فراموش نکنیم همین لحظه که ثانیه‌های پایانی این ویدئو می‌گذرد پس‌لرزه‌های اسکانی، بهداستی، درمانی و غذایی کماکان خوی را می‌لرزاند...

حجم ویدیو: 22.99M | مدت زمان ویدیو: 00:03:34 دانلود ویدیو
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!