سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ 23 April 2024
چهارشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۵۸۷۷۵
افزایش نگران‌کننده آمار خودکشی کارگران و فرودستان

برای شرمندگی برای بی پولی...

برای شرمندگی برای بی پولی...
خودکشی در تمام ابعاد تاثر برانگیز است اما وقتی به دلایلی چون بحران معیشتی، اخراج از کار و تاخیر درپرداخت دستمزدها در میان قشر زحمتکش کارگر باشد، ماجرا غم انگیزتر نیز می شود. یک سال پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم با شعارهایی که مخاطب اکثر آن‌ها همین اقشار فرودست جامعه بودند، نه تنها مشکلات مالی مردم سرشکن نشده بلکه افزایش چندین برابری بهای زندگی اقشار آسیب‌پذیر و کم‌برخوردار را به سمت خودکشی سوق داده است. ۲۳ مورد خودکشی کارگران در کمتر از ۱۰ ماه نشان‌دهنده اوج فشارهای اقتصادی بر این قشر جامعه است.
نویسنده :
بیتا محسنی

خودکشی در تمام ابعاد تاثر برانگیز است اما وقتی به دلایلی چون بحران معیشتی، اخراج از کار و تاخیر درپرداخت دستمزدها در میان قشر زحمتکش کارگر باشد، ماجرا غم انگیزتر نیز می شود. یک سال پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم با شعارهایی که مخاطب اکثر آن‌ها همین اقشار فرودست جامعه بودند، نه تنها مشکلات مالی مردم سرشکن نشده بلکه افزایش چندین برابری بهای زندگی اقشار آسیب‌پذیر و کم‌برخوردار را به سمت خودکشی سوق داده است. ۲۳ مورد خودکشی کارگران در کمتر از ۱۰ ماه نشان‌دهنده اوج فشارهای اقتصادی بر این قشر جامعه است.

 

وقتی مروری به بخشی از اخبار خودکشی‌های ماه های اخیر داشته باشیم که زمینه اقتصادی دارند، این آمار در واقعیت زندگی ما بیش‌تر لمس می شود. آنطور که آمار رسمی در ایران می گویند سالانه حدود ۱۰۰ هزار خودکشی در کشور رخ می دهد. به عبارت نرخ خودکشی در کشور ما حدود ۵/۲ دهم نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر است که نسبت به متوسط جهانی پائین تر است. نکته اما این است که این نرخ روندی افزایشی دارد چرا که تا کمتر از ۴ سال قبل این نرخ ۴ مورد خودکشی به ازاء هر ۱۰۰ هزار نفر بوده است. هر چند خودکشی اقدامی است که به عوامل متنوعی بستگی دارد اما شواهد در ایران نشان می دهد که عامل وضع نامناسب اقتصادی از اصلی ترین عوامل پیش برنده آمار خودکشی در کشور است.

 

طبق گزارش روزنامه اعتماد از ابتدای امسال تا ۸ دی و طی ۲۸۳ روز، ۲۳ کارگر ساکن یا شاغل در استان‌های خوزستان، کرمان، فارس، سمنان، خراسان رضوی، ایلام، گیلان، کرمانشاه، قزوین، کهگیلویه‌وبویراحمد، آذربایجان غربی و گلستان، به دلیل فقر، معوقات و طلب‌های مزدی یا تعدیل و اخراج از محل کار، خودکشی کرده‌اند.

همچنین براساس آخرین برآورد مرکز آمار ایران استان های ایلام، کهگیلویه‌وبویراحمد، کردستان و لرستان دارای بالاترین شاخص فلاکت در ایران بوده و از قضا همین استان ها هم از لحاظ آماری مراکز اصلی خودکشی در کشور هستند.  آماری که نشان می دهد خودکشی در ایران، در تمام ابعاد اجتماعی و اقتصادی، در واقع یک فاجعه جمعی است که باید جدی‌تر به آن نگریست.

 

حجم ویدیو: 19.53M | مدت زمان ویدیو: 00:03:01 دانلود ویدیو
برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!