جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
يکشنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۵۵۸۰۱
اگر این افراد وابسته به نهاد خاصی هستند و با هماهنگی وارد دانشگاه شده‌اند، توضیح قانونی مسئولان دانشگاهی و دیگر مقامات درباره این کار چیست و چنین اقدامی طبق چه ضوابط قانونی صورت گرفته؟

در روزهای اخیر تصاویر متعددی از حضور افراد بدون لباس سازمانی و یونیفرم در برخی دانشگاه‌های کشور منتشر شده است. انتشار این تصاویر گمانه‌های بسیاری درباره انتساب این افراد به گروه‌ها و نهادهای مختلف را مطرح کرده است.

در فیلمی که روز شنبه از دانشگاه اصفهان منتشر شده، دانشجویان بسیجی گروهی را به تصویر می‌کشند که به صورت خشونت‌آمیزی وارد این دانشگاه می‌شوند. دانشجویان بسیجی در فیلمی که منتشر کرده‌اند تاکید دارند این گروه از اعضای بسیج نیستند و ارتباطی با این تشکیلات ندارند.

تهیه‌کنندگان این تصاویر دانشجویان بسیجی را نشان می‌دهند که بدون تحرک و اقدام خاصی تنها در بخشی از دانشگاه تجمع کرده‌اند. آنها معتقدند دست‌هایی در کار است تا این افراد خشن ناشناس را به بسیج دانشجویی منتسب کند.

ظهر یکشنبه، ۸ آبان و تنها یک روز بعد از انتشار تصاویر دانشگاه اصفهان، فیلمی از تجمع و ناآرامی‌های دانشگاه آزاد تهران واحد شمال منتشر شد که در آن یک نفر به آرامی مقابل تجمع دانشجویان معترض می‌آید، از داخل کیف خود اسلحه‌ای که احتمالا محتوی گاز اشک آور بوده بیرون می‌آورد، آن را با خونسردی شلیک می‌کند و به میان جمعیت بر می‌گردد و گم می‌شود. در حین بازگشت نیز چند نفری با خونسردی مراقب موقعیت و امنیت او هستند.

سوال اساسی درباره این دست تصاویر منتشر شده از دانشگاه‌های کشور این است که این افراد مسلح چه کسانی هستند؟ در شرایطی که طبق قانون حتی نیروهای رسمی انتظامی و نظامی تنها با دریافت مجوز قانونی مجاز به حضور در دانشگاه هستند، چه کسانی می‌توانند در هیات یک دانشجو با اسلحه در محیط دانشگاه حاضر شوند؟

سوالات اساسی درباره این دست افراد تا کنون بی‌جواب مانده است. اینکه آیا این افراد مسلح که بسیج دانشجویی هم عنوان کرده ربطی به این تشکل ندارند، چه هویت سازمانی و قانونی دارند؟

نکته دیگر به نقش حراست دانشگاه بر می‌گردد. در بسیاری از دانشگاه‌ها خصوصا دانشگاه‌های مرجع و بزرگ تهران و کلانشهرهای دیگر که این روزها شاهد ناآرامی هستند، مجموعه حراست با کنترل شدیدی که اعمال می‌کند حتی اجازه بسیاری از عبور و مرورهای عادی را هم نمی‌دهد، چه برسد به انتقال وسایل خاص به دانشگاه. در چنین شرایطی چه افرادی و چگونه توانسته‌اند به این ترتیب وارد دانشگاه کنند؟ حراست دانشگاه در این موقعیت و قبال چنین موضوعی وظیفه خود را چگونه انجام داده است و چه توضیحی می‌تواند به افکار عمومی ارائه کند؟

اگر این افراد وابسته به نهاد خاصی هستند و با هماهنگی وارد دانشگاه شده‌اند، توضیح قانونی مسئولان دانشگاهی و دیگر مقامات درباره این کار چیست و چنین اقدامی طبق چه ضوابط قانونی صورت گرفته؟

اگر هم چنین نیست آیا نمی‌توان بیم آن داشت که به همین راحتی افراد خرابکار و تروریست وارد محیط دانشگاه شوند و دست به جنایت علیه جان شهروندان و امنیت ملی بزنند؟ 

 

حجم ویدیو: 12.10M | مدت زمان ویدیو: 00:01:07 دانلود ویدیو
برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!