پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
يکشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۵۳۷۷۷
پاسخ دایی مهسا امینی به فضاسازی‌های اخیر در گفت و گو با فراز:

مساله مهسا را قومیتی نکنید، همه‌ ایران خانواده‌ ماست

مساله مهسا را قومیتی نکنید، همه‌ ایران خانواده‌ ماست
وفا عائلی: «ما به هیچ‌وجه نگاه قومیتی نداریم.ایران یک‌پارچه است. تنها رسانه‌ای که با ما تماس نگرفت، صدا و سیما بود. ما حتی به کسانی که حق‌مان را ضایع کردند، اسائه‌ی ادب نمی‌کنیم. بی‌حرمتی‌های زیادی دیدیم. شواهد و مدارک داریم که مهسای ما مریض نبود.»
نویسنده :
سینا جهانی

 

 

پس از درگذشت مهسا امینی بعضی رسانه‌ها و افراد این موضوع را با رویکرد قومیتی نقد کرده و بر طبل جدایی می‌کوبند. وفا عائلی با این نگاه کاملا مخالفت کرد و این‌طور پاسخ داد: «ما به هیچ‌وجه نگاه قومیتی نداریم. هر کسی به هر نحوی می‌خواهد این موضوع را قومیتی کند، صد در صد اشتباه می‌کند. خانواده‌ی ما، خانواده‌ی ایران به هیچ‌وجه چنین نگاهی ندارند و آن‌را کاملا غلط می‌دانند. ایران یک‌پارچه است. کسی که بندرعباس زندگی می‌کند، ساکن آذربایجان است، کسی که در لرستان و تهران است...همه را مثل خودمان داغ‌دیده می‌دانیم. همه‌ی ما انسانیم و کاری که مردم تهران برای ما کردند، کاری که مردم آذربایجان کردند، کاری که مردم هرمزگان و اصفهان و شیراز و هر جای ایران کردند. ما با هم این ندا را سر می‌دهیم. ما یکپارچه‌ایم.»

 

 

او بار دیگر در ادامه‌ی حرف‌هایش تاکید کرد از قول ما بگویید و زبان ما باشید: «نه شخص من و نه خانواده‌ی من به هیچ‌وجه معتقد نیستیم که چون کرد هستیم از مردم ایران جداییم. همه‌ی ایران خانواده‌ی ماست. همه‌ی افراد با شعور این کشور خانواده‌ی من هستند. ما هرگز طرفدار چنین ادبیاتی نیستیم. ما تابع ادبیات فردوسی و مولوی و سعدی و حافظ و شهریار تمام مشاهیر کرد و فارس و عرب و ترک هستیم.  ما با ادبیات مشترکی که داریم و من الان با همان حرف می‌زنم، با یکدیگر حرف می‌زنیم. من اگر آذری بودم با همین زبان حرف می‌زدم. زبان فقط یک حلقه‌ی اتصال است. ما در یک خاک زندگی می‌کنیم و خاک‌مان برای ما مقدس است. از بزرگ و کوچک خانواده ما به این اعتراف می‌کنیم که ما مردم ایران بر هر زبان و هر عقیده،‌ یکی هستیم. ما فکر می‌کنیم مهسا بیشتر از اینکه مال ما باشد، مال همه مردم ایران است».

 

او افزود: «ین نکته هم بسیار حائز اهمیت است که در نگاه قومیتی مخاطب مردم نیست و چه بسا در مواضع و جایگاه دولتی هم زسانه‌های و اشخاصی وجود دارند کسانی که به این موضوع دامن می‌زنند اما دغدغه‌ی مردم ایران مسائل دیگری است و متحد و یکپارچه‌اند»

 

 

مبالغه، باعث کم‌وزن شدن مساله می‌شود

 

شما زبان ما باشید و به همه‌ی کسانی که لازم می‌بینید این حرف ما را بگویید که اگر حرف نمی‌زنیم، اگر مصاحبه نمی‌کنیم، واقعا در وضعیت و شرایط خاصی هستیم.

 

وفا عائلی، دایی مهسا امینی که پیش‌تر درباره‌ی وضعیت او با فراز گفت‌وگو کرده بود در مصاحبه‌ای تازه از وضعیت این خانواده و شرایط خاص آن‌ها گفت. او ضمن اشاره به نکته‌ی فوق ادامه داد: «اکثر افرادی که لطف می‌کنند، پیام می‌دهند و تماس می‌گیرند، دلسوز ما هستند و می‌خواهند حقیقتی روشن شود ولی ما در موقعیتی قرار داریم که فقط در حال گریه‌ایم و مهمان‌داری می‌کنیم، گرچه خودمان مهمان این مردم هستیم. پاسخ ندادن به هیچ‌وجه نشانه‌ی بی‌توجهی ما نیست یا به این دلیل نیست که نمی‌خواهیم همکاری کنیم، همه‌ی رسانه‌ها لطف کردند و با ما تماس گرفتند، همه نشان دادند که این مسئله برایشان مهم است، تنها رسانه‌ای که با ما تماس نگرفت، صدا و سیما بود. جلو پزشکی قانونی به ماشین صدا و سیما گفتم چرا این چند روز پیداتون نبود می‌گن ما از مقامات دستور می‌گیریم!»

 

دایی مهسا از رسانه‌ها خواست اخبار را بدون تغییر منعکس کنند تا اصل موضوع را تحت تأثیر قرار ندهد و گفت: «رسانه نباید مبالغه کند، رسانه باید عین حقیقت را بگوید، چون اگر مبالغه‌ای در کار باشد و چیزی را غیر از حقیقت اشاعه دهد، باعث سبک شدن و کم‌وزن شدن اصل مسئله می‌شود. این روش باعث کم‌وزن شدن کسانی هم می‌شود که داعیه‌دار موضوع هستند. لطفا از زبان من به همه بگویید همان چیزی که اتفاق افتاده و همان چیزی که در کشورمان در جریان است، گفته شود.»

 

او افزود: «ما با هر رسانه ای که تماس می‌گرفت بدون اینکه بدانیم کیه و از کجاست حرف زدیم و اطلاعات دادیم. چون صدا و سیمای کشورمان، خودش را از ما پنهان کرده بود طی چهار روز حتی یک فقره مراجعه به بیمارستان نکردند.»

 

«متاسفم که از بیرون بیشتر به فکرمان بودند تا داخل این در حالی است که من جلو در بیمارستان حاضر بودم تا جوابگوی گزارشگران دلسوز باشم دل مردم ایران می‌خواست کسی از داخل ندای حقیقت ما را منتشر می‌کرد همچنانکه بعضی از نیروهای امنیتی از جمله جناب سرهنگ بسیار فداکار جناب سرهنگ کوهی برای همیشه پاره‌ی تن من شد و نشان داد که ما داریم هنوز کسانی را که دلشان به حال مردم‌شان می‌سوزد. جا دارد از همین فرصا استفاده کنم و از همه پرسنل بیمارستان کسری و تمام افرادی که با صداقت و راستی و دلسوزی مشغول خدمت به مردم این سرزمین هستند تشکر کنم. ذره ذره ی وجود من خاک پای امثال این افراد است»

 

 

 

 

ما با زبان ادب حق‌مان را پیگیری می‌کنیم

 

وفا عائلی از همه‌ی کسانی که به‌ گفته‌ی او زحمت کشیدند و منت گذاشتند و برای مراسم تشریف آوردند، تشکر کرد و گفت: «ما خودمان را یکی از همین مردم می‌دانیم و مرگ مهسا را داغ ملی می‌دانیم. مهسا فرزند ما بود و خون مشترک خانواده‌ها در رگ‌هایش جاری بود ولی این غم و عزای یک خانواده نیست، عزای خانواده‌های ایران است، من به هر ایرانی که غم دارد، تسلیت می‌گویم.»

 

دایی مهسا امینی تاکید کرد مرگ خواهرزاده‌اش را از راه قانونی و درست و با روش خودشان پیگیری خواهند کرد: «آن‌چه ما می‌خواهیم فقط در چارچوب حقوقی است که خدا به انسان داده است و شخصا به‌عنوان فردی از خانواده‌ی مهسا و نماینده‌ی آن‌ها می‌گویم که زبان ما زبان ادب است و اگر مطالبه‌ای داریم از همین مسیر پیش می‌رویم.هر چه از دهان ما خارج شود  در نهایت ادب خواهد بود. ما نمی‌خواهیم حتی به کسانی که حق‌مان را ضایع کردند، اساعه‌ی ادب کنیم.»

 

او در ادامه گفت: «ما باید به تمام دنیا نشان دهیم که اگر مطالبه‌ای داریم، از راه شعور و فهم و عقل این مطالبه را پیگیری می‌کنیم.  ما یورشگر و ظالم نیستیم. مردم ایران بی‌تربیت نیستند. مردم ایران بی‌شعور نیستند. همان‌طور که ادبیات ما زبان ادب و تربیت است، ما با همان زبان حق‌مان را می‌گیریم و حقوق‌مان را پیگیری می‌کنیم تا به آن برسیم.»

 

 

مهسا بیمار نبود، این حرف پاک کردن صورت مسئله است

 

وفا عائلی روش درمورد تماس و روش برخورد افراد مسوول این‌طور توضیح داد: «بعضی افراد تماس گرفتند و معتقدیم حتما در این بخش‌ها افراد دلسوزی هستند و اگر کسی کارش را اشتباه انجام داده یا تصمیم اشتباه گرفته است، نباید تمام افراد را به یک چشم ببینیم. همه جا کسانی حضور دارند که کارشان را به‌خوبی انجام می‌دهند و افراد لایقی هستند، هرچند بی‌حرمتی‌های زیادی هم دیدیم، کسانی هم بودند که احترام زیادی به ما گذاشتند و دستشان را برای قدردانی می‌فشاریم.»

وزیر کشور روز گذشته ادعا کرده مهسا امینی سابقه‌ی صرع و بیماری داشته است، دایی او ضمن رد این موضوع گفت: «به‌هیچ‌وجه این‌طور نیست. اگر بود و اگر باشد حتما مدرک پزشکی دارد. ما تصاویری دیده‌ایم که این آقایان و خانم‌ها-البته اگر بشود آن‌ها را آقا و خانم خطاب کرد- به زن حامله هم حمله کرده‌اند. در مورد آن مادری که ضجه می‌زد دخترم مریض است و التماس می‌کرد، این‌ها می‌دانستند که آن دختر مریض است و باز هم توجه نکردند».

او در ادامه پرسید:«مهسای ما اگر مریض هم بود که نبود و برای این شواهد و مدارک داریم، آیا این طرز برخورد درست بود؟ آیا درست است برای این‌که صورت‌مسئله پاک شود و برای این‌که اصل موضوع تغییر کند و لاپوشانی شود، هر کاری از دست‌مان بربیاید انجام دهیم تا وضعیت به‌صورت دیگری دربیاید؟ این کار اشتباه است.»

 

آرامش حق همه‌ی مردم ایران است

 

هدف ما رسیدن به آرامش است، آرامشی که حق همه‌ی مردم هست، مطالبه‌ی دیگری نداریم. دایی مهسا امینی پس از بیان این نکته در پایان حرف‌هایش گفت: «راه اسلام حقیقی که به ما معرفی شده درست و با عقل و شعوری زندگی کردن است. مردم ایران تابع آن «به درستی زیستن» هستند. ما می‌خواهیم در کنار همدیگر به‌درستی زندگی کنیم. به‌خدا مردم ایران روش درست زندگی کردن را می‌دانند، تمدنی دارند که می‌توانند به‌خوبی کنار هم زندگی کنند. وای بر کسانی که این حال خوب را از مردم می‌گیرند. امیدوارم به روزی و جایی برسیم که بتوانیم به‌خوبی وصلح و صفا در کنار هم زندگی کنیم.»

 

 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ایرانی
-
يکشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۱
0
دروغ گوها، شما ایرانی نیستید، دشمن در لباس ایرانی هستید.
علی
-
يکشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۱
0
نه! توای که اسم کاربری خود رو گذاشتی ایرانی، ایرانی هستی!!!
نه شعور داری و نه غیرت! حداقل شرف داشته باش
بجای زبان حاکمیت زبان مردم باش
تا کی میخواین خودتون رو به خریت بزنین؟!
حاکمیت تا وقتی حرف مردم رو نشنوه و درک نکنه اتفاقات بد تر از این هم متصوره
صدای مردم رو بشنوید
چشم هاتون رو باز کنید
هر سال اعتراضات از سال قبل خشونت بیشتری داره
روی مردم رو به خودتون باز نکنین
اگر این حاکیمت درد دل مردم رو بشنوه و یک مقدار در عمل همراه مردم باشه، منابع و دارایی مردم رو خرج تفکرات ایدئولوژیک خودش نکنه، با دنیا تعامل دوستانه و از موضع برابر و آبرومند نداشته باشه و دشمن تراشی جهانی نکنه، پاشو از بازی روسیه و چین بکشه بیرون و عادی رفتار کنه
این مردم جونشون رو برای این نظام میدن.
چرا جوری رفتار میکنید که یک عجوزه طفیلی مثل مریم رجوی‌‌ بیشرف و حرومی به خودش اجازه بده خودش رو طرف مردم بدونه؟
چرا جوری رفتار کردید که مردمی که یکبار از پهلوی گذشتن دوباره صداش بزنن؟!
مگه مردم چی میگن؟! یا چی میخوان؟!
یک مقدار آرامش و آسایش و رسیدگی
مطالبه زیادیه؟!
این مملکت انقدر غنی هست که شما میبینید اینقدر پول خورده میشه بازم منابعش تمومی نداره ولی چه فایده که توی جیب مردم نمیره
آقایون مسئول
آقایون دولت
آقایون دخیل در حاکمیت
تا دیرتر نشده به زخم مردم رسیدگی کنید
جوری نشه که این زخمی که الان با یه پانسمان بخیه درمان میشه فردای روز تبدیل به سرطان بشه.
یا علی
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!