جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
يکشنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۵
کد خبر: ۵۲۴۳۲
لغو کنسرت سیروان خسروی در سالن سینما هلال اهواز، چند روزی است که به یکی از چند خبر داغ در رسانه‌ها تبدیل شده‌است. این کنسرت با اخذ تمام مجوزهای قانونی لازم، قرار بود در روزهای ۲۹ تا ۳۱ تیرماه در اهواز برگزار شود و به دستور شورای تامین اهواز لغو شد. در ادامه این اخبار، خبر استعفای فرماندار اهواز که رییس شورای تامین نیز است، منتشر شد. «فلاحی» گفته دلیل استعفایش، تحمیل تصمیمات عده‌ای در اداره امور است.
نویسنده :
سینا جهانی

فشارها به لغو کنسرت اهواز از سوی افراد یا نهادهای نامعلوم، تا جایی ادامه داشت که برنامه شب‌های آینده سیروان خسروی و یک خواننده دیگر در اهواز به کلی لغو شد. کلاه کج، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان گفته که علی‌رغم مقاومت اداره ارشاد، کنسرت‌ها با مجوز شورای تامین شهر اهواز لغو شدند. «مسعود فلاحی»، سرپرست فرمانداری اهواز اما در توجیه لغو دستوری کنسرت توسط شورای تامین، ترافیک سنگین روبه‌روی سینما هلال اهواز و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی را علت لغو کنسرت‌ها عنوان کرده است.

 

شورای تامین اهواز یا بازوی دولت پنهان در خوزستان؟!

 

پرسش اصلی این‌جاست که شورای تامین اهواز به عنوان یکی از صادرکنندگان مجوز برگزاری کنسرت، چطور پیش‌تر ترافیک و پروتکل‌های بهداشتی را در نظر نگرفته بود؟ پرسش دیگر، با حضور نیروهای اخلال‌گر در بیرون سالن کنسرت ایجاد می‌شود؛ چطور افرادی با هویت نامعلوم، برای مقابله با کارشکنی فرضی در کنسرت در محل حاضر می‌شوند؟ چه افرادی و کدام نهادها، در سایه ایستاده و از این بی‌قانونی‌ها حمایت می‌کنند؟!

ماجرای اهواز، ماجرای اول نیست و با شواهد موجود، آخری نیز نخواهد بود. چندی پیش، اکران فیلم علفزار در قم، با دخالت سلیقه‌ای نهادهای موازی متوقف شده بود. «محمد مهدی اسماعیلی»‌ وزیر ارشاد در واکنش به این اتفاق گفت که تمامی استان‌های کشور باید مصوبات وزارتخانه دولت را اجرایی کرده و از اقدامات خودسرانه خودداری کنند.

در خبرگزاری دولت آمده که مخالفت ابراهیم رئیسی با این بی‌قانونی‌ها نیز نتوانسته جلوی چنین تصمیماتی را بگیرد. اما حامیان این اقدامات خودسرانه، چه کسانی هستند؟ بی‌اعتبار کردن حدود اختیارات قانونی دولت با چه هدفی انجام می‌گیرد؟

 

دلجویی بی‌فایده است!

 

مسعود فلاحی فرماندار و رییس شورای تامین شهر اهواز که دستور لغو کنسرت‌ها را صادر کرده، حوالی بامداد روز دوم مردادماه از سمت خود استعفا کرد. او گفته که علت استعفا «دخالت افرادی خارج از دولت در امور و پافشاری بر اجرای تصمیمات‌شان» است. برخی شنیده‌ها حاکی از این است که صادق خلیلیان، استاندار خوزستان که با استعفای فرماندار اهواز موافقت کرده بود، حالا خود در آستانه‌ی استعفاست.

حالا معاون هنری وزیر فرهنگ از سیروان خسروی بابت برگزار نشدن کنسرت مجوزدار او در اهواز دلجویی کرده. این ماجرا نیز به احتمال زیاد به زودی فراموش خواهد شد. اما لطمه‌ای که خودمختاران خودرأی به شأن قانون در کشور وارد کرده‌اند، به سختی قابل التیام خواهد بود.

اینطور که پیداست، فریاد دولتمردان دولت سیزدهم نیز از دخالت‌های فراقانونی برخی دستگاه‌ها در امورات کشور بلند شده و دولت ابراهیم رئیسی نیز نتوانسته از گزند دولت موازی در امان بماند. دولتی پنهان، که در خنکای سایه‌ای آرمیده و تصمیماتش را از مجاری تحت نفوذش به دولت مستقر تحمیل می‌کند و بی‌وقفه برای بی‌اعتباری قانون اساسی و حقوق شهروندی می‌کوشد.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!