جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
دوشنبه ۰۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰
کد خبر: ۵۰۸۷۵
گفتگو با «حمید حسینی»

فرصت جنگ‌اوکراین برای صنعت نفت و گاز ایران

فرصت جنگ‌اوکراین برای صنعت نفت و گاز ایران
حمید حسینی یکی از چهر‌ه‌های شناخته شده حوزه پتروشیمی و از بنیان‌گذاران اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفتی و رییس پیشین این اتحادیه است. با او در مورد فرصت‌هایی که چشم‌انذاز خروج روسیه از بازار پیش‌روی صنعت نفت و گاز ایران قرار می‌دهد به گفتگو نشستیم.

 

  1. جمع بندی عقلای نظام نیز همین است که در مجموع حضور در برجام می تواند به نفع اقتصاد ایران باشد و بهانه را از کشورهای خارجی در رابطه با بحث های هسته ای کشورمان سلب کند
  2. دولت رئیسی تلاش کرد تا بدون احیای برجام به حل مشکلات کشور بپردازد؛ سعی کرد تا با تغییر برخی از مدیران به  اهداف خود دست پیدا کند اما در نهایت دید نمی تواند مشکلات کشور را حل کند و بحث تعامل با دنیا را در پیش گرفت.
  3.  چند گزینه  برای جلوگیری از توقف توافق مطرح است. یک گزینه اینکه بتوانند آتش بسی را برای جنگ اکراین و روسیه به دست آورند. گزینه دیگر این نتیجه گیری حاصل شود که آیا به لحاظ حقوقی نیازی به امضای توافق جدیدی وجود دارد؟ برجام هنوز زنده است.آمریکا پیشتر در کمیسیون مشترک عضویت داشت و ایران نیز می خواهد اجرای تعهدات خود را از سر گیرد. گزینه آخر هم اینکه در نهایت توافق موقتی صورت بگیرد و اجازه ندهند  فاصله ایجاد شده، طولانی تر شود.
  4. نگرانی ما نسبت به اینکه با یک توافق موقت خروج از برجام  برای دولت بعدی آمریکا که احتمالا یک جمهوری خواه است، راحت تر باشد در عمل محلی از اعراب ندارد. یعنی، چه ما توافق برجامی داشته باشیم و چه خارج از برجام در نتیجه هیچ تفاوتی وجود ندارد.
  5. دلیل توافق غرب با ایران افزایش مدت زمان گریز هسته ای کشورمان است. یعنی در مقابل اینکه گریز هسته ای ما در زمان طولانی تری صورت پذیرد او باید یکسری امتیازات را در اختیار ایران قرار دهد.
  6. اگر موضوع برجام حل شود وضعیت فروش نفت ایران، تغییرات اساسی خواهد کرد. ما به راحتی می توانیم به بازار اروپا باز گردیم. نقشه جغرافیای تجارت ما، زمانیکه در حال مراوده با اروپایی ها هستیم بسیار متفاوت با زمانی است که در حال تجارت با کشورهای دیگر هستیم.
  7. اگر ما نتوانیم برجام را احیا کنیم و تحریم های  نفتی روسیه کماکان به قوت خود باقی باشد، ممکن است روسیه جای ایران را در بازار نفت چین بگیرد.
  8. نفت و گاز روسیه قابل تحریم نیست. لذا علی رغم جنگ با اکراین، صادرات گاز از این کشور همچنان به قوت خود باقی است

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!