جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
سه‌شنبه ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۷
کد خبر: ۵۰۵۶۵
گفتگوی «فراز» با یک فروشنده اینستاگرامی نوزاد
خرید و فروش نوزاد در سال های اخیر بازار سیاه خود را پیدا کرده و گویا دیگر اهمیت ندارد که چقدر مسولان و مدیران در پی انکار آن باشند، یا از جرم بودن این رفتار بگویند. حقیقت این است که خرید و فروش نوزاد در حال انجام است و انکار آن نیز دردی از این مشکل حالا فراگیرتر از قبل، درمان نمی کند.

چند روز پیش بود که رییس پلیس فتا در تهران از دستگیری اعضای یک باند فروش نوزاد خبر داد. در جریان دستگیری این باند یک نوزاد ۱۵ روزه همراه آنها پیدا شد که یکی از اعضای باند بعنوان پرستار کودک او را ربوده بود و قصد فروش او را داشت. این خبر سبب شد تا موضوع فروش و واگذاری نوزادان یک بار دیگر در فضای مجازی همرسانی شود. 

 

اما در سال جاری اولین بار نیست که اخبار خرید و فروش نوزادان در جامعه منتشر می شود. شهریورماه سال جاری معاون دادستان مشهد از دستگیری ۶ مجرم در پرونده خرید و فروش کودکان خبر داد که متهمان آن در بازجویی‌ها به خرید و فروش ۲۵ نوزاد اعتراف کرده بودند.

 

سال گذشته نیز پلیس فضای مجازی در ایران از کشف ۱۵ سایت و حساب مجازی فعال در زمینه خرید و فروش نوزادان در تهران خبر داد.

 

خانواده های خریدار نوزاد دلایل بسیاری را برای این رفتار خود مطرح می کنند. اولین مساله که از سوی این زوج ها مطرح می شود این است که فرایندو شرایط رسیدن به فرزند از مسیر قانونی طولانی و فرسایشی است. فرآیند‌ اجرایی سرپرستی برای زوج های خواهان کودک، مستلزم هماهنگی‌ بین‌ سازمان بهزیستی، اد‌اره سرپرستی قوه قضائیه، نیروی انتظامی، مراکز د‌رمان ناباروری، سازمان نظام پزشکی‌قانونی و… است که همه این موارد موجب می‌شوند‌ فرآیند‌ فرزند‌پذیری برای متقاضیان زمان بر شود‌. از سویی دیگر طبق آن چه از سوی بهزیستی اعلام شده است، برای هر یک کودک ، ۷ خانواده در لیست انتظار هستند و در همین آمار نیز گفته شده است که متقاضیان با رتبه بالاتر و شرایط بهتر، بازه زمانی حدود ۲۰ تا ۲۲ماه را باید در انتظار دریافت نوزاد بگذرانند.

 

 اما در موضوع خرید و فروش نوزاد مساله تنها واگذاری و جا به جایی نوزاد نیست. مساله مهم تر در روزهای اخیر ، موضوع دریافت شناسنامه به نام خانواده ای است که در پی دریافت کودک هستند. منصور دهقان مدیر عامل سازمان مردم نهاد حمایت از کودکان بی پناه در مصاحبه ای با همشهری آنلاین گفت این زنان باردار در بیمارستان هنگام زایمان اظهار می‌کنند که هویت و شناسنامه‌ای ندارند. بنابراین با هویت مادری که قرار است نوزاد را در اختیار بگیرد وضع حمل می‌کنند و پولی را که می‌خواهند می‌گیرند. 

 

حجم ویدیو: 11.47M | مدت زمان ویدیو: 00:03:18 دانلود ویدیو
برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!