پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
شنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۵
کد خبر: ۵۰۴۱۱
متاسفانه حتی بعد از واکنش های گسترده به نقض زبان رسمی کشور در برنامه جوکر توسط یکی از شرکت کنندگان این برنامه، اصرار به تکرار این روند کماکان ادامه دارد. پیش رفتن در شوخی ها به زبان آذری توسط بابک نهرین، به جایی رسیده که محمد عبادی، رییس انجمن فرهنگی هنری عاشیقلار آذربایجان شرقی و دکترای ادبیات شفاهی آذربایجان، از شکایت این انجمن از او خبر داده است.

این انجمن، جوکر تایم بابک نهرین را، اهانت و تحقیر  نسبت به فرهنگ، لباس، زبان، تاریخ و موسیقی اصیل آذربایجانی قلمداد کرد.

نهرین بیش از ۲۰ سال است با اجرای برنامه‌هایی که در آن ها از ادبیات چندان مناسبی استفاده نمی‌شود و برخی اقشار جامعه نیز به تمسخر گرفته می‌شوند سعی در خنداندن مخاطب دارد

گویا انتخاب اخیر بابک نهرین به عنوان رییس انجمن هنرهای نمایشی استان آذربایجان شرقی، مزد عملکرد اوسا و اصرار نهرین به آذری حرف زدن در برنامه سراسری جوکر را توجیه می کند!

اما این‌که تا کنون با وجود اشتباهات بی‌شمار، این فرد هنوز هم اجازه‌ فعالیت در هر طیف مورد نظر را دارد، موضوعی است که نیاز به بررسی دارد.

چراکه اگر بخواهیم اجراهای نهرین را نمایش یا جُنگ طنز در نظر بگیریم باید برای مخاطبان آن، گروه سنی تعیین شود و کودکان زیر ۱۲ سال اجازه‌ تماشای اجراهای او را نداشته باشند

 

چرا که مکالمات جاری در اجراهای او سرشارند از شوخی‌های سخیف، اروتیک، تحقیرآمیز و … که یا لهجه‌ شهرستانی خاص را به سخره گرفته و یا به مشکلات فیزیکی اعضای گروه خود توهین کرده و یا زنان را سوژه‌ مسخره‌بازی خود کرده است.

سوال اینجاست چرا تاکنون هیچ ارگانی به خود این زحمت را نداده که به بدآموزی اجراهای او بیندیشد و نه تنها برای مخاطبان او گروه سنی تعیین نشده بلکه اجراهای یک ماهه و بیشتر از آن در سالن‌های بزرگ شهر در اختیار او قرار داده شده و نتیجه‌ آن نوجوانانی است که کلام توهین‌آمیز بابک نهرین ورد زبانشان است.

همان ها که امروز در فضای مجازی به هر انتقاد به نهرین واکنش نشان داده و فحاشی می کنند.

تلخ آنکه خلأهای قانونی آن قدر زیاد است که به بابک نهرین، که هیچ‌گونه سوابق تئاتری ندارد، اجازه می‌دهد برای انتخابات انجمن نمایش کاندیدا شود و بدتر از آن افرادی از بدنه‌ همین تئاتر هستند که به هر دلیلی به او رأی می‌دهند

نتیجه این‌که اهالی تئاتر این شهر که بیش از نیمی از آن‌ها تحصیلکردگان این رشته هستند باید او را به عنوان رییس انجمنی متعلق به خود بپذیرند.

مبادی نظارتی که مدعیان رصد قانون کشور هستند چرا در مقابل اجراهای او چه در برنامه جوکر و چه دیگر بستر ها ساکت مانده‌اند؟

تمام این‌ها یعنی، اگر امروز بابک نهرین در یک برنامه‌ی سراسری در پلتفرم اینترنتی به همین راحتی فرهنگ و تاریخ و غرور یک ملت را لگدمال می‌کند، به این خاطر است که هرگز مانعی بر سر راه خود ندیده و هر حاشیه‌ خود را با جسارتی عجیب که پیدا نیست از کجا نشأت می‌گیرد با دهن‌کجی بعدی جواب داده است و حتی زحمت یک عذرخواهی یا دلجویی ساده را متحمل نشده است.

اما نهرین و امثال او بی شک بدون حمایت‌ جریانات مساله‌دار در کشور نمی توانند به زیست خود ادامه دهند

حمایتی که البته بی منظور نیست و می خواهد اهداف گروهی و قومی را بر خواسته‌های ملی ارجح کند

منظوری که هم جوکرسازان از آن آگاهند و هم بابک نهرین. کاش  مردم نیز زودتر از این خواب زدگی رها شوند و هیزم این آتش نشوند

 

حجم ویدیو: 55.16M | مدت زمان ویدیو: 00:05:01 دانلود ویدیو
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهران
-
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
0
باسلام خدمت تمامی عزیزان آذری زبان
من زبان آذری بلد نیستم ولی به دلیل اجرای زیبای بابک نهرین به موسیقی زیبای آذری و آرامش خاصی که در روابط اجتماعی دارند علاقمند شده ام.
مطمئن باشید بازتاب اجتماعی این اجرای تشدید محبوبیت آذری زبانهاست نه به سخره گرفتن آن.
لطفا از تعصبات بیجا دست بردارید و معنی طنز رابشناسید.
در تمامی برنامه های طنز بالاخص ماهی صفت با تمامی اقوام شوخی میشود از قبیل لر و عرب و ترک و کرد و .....
فکر کنید ملت رنجدیده ما در این دوران پر التهاب با اینهمه مشکلات عدیده نیاز به اندکی شادی و شعف دارد.
بیایید باهم بخندیم
پاسخ
Mina
-
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
0
یه مشت بی جنبه ی الاغ که با یه شوخی عمو های فیتیله یی ممونع التصویرشون کردن...خودمم ترکم ولی خاک تو سرتون که با همین بی جنبه بازیاتون گند زدید تو اسم ترکا رفته
پاسخ
رضا
-
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
0
با سلام.مطالب خیلی خوب بود.مسخره کردن لهجه و فرهنگ و لباس یک اقوام کار شایسته ای نیست.باید حرمت و احترام تمام اقوام ایران را نگه داشت.متاسفانه اینجور آدم ها دوره طنز پردازی ندیدن و هر چی از دهنشون میاد میگن.شما اگر فیلم مستر بین.چارلی چاپلین و یا لورل و هاردی با حرکات مردم را می خندون نه با مسخره کردن لهجه و زبان نژاد ها.
پاسخ
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!