جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۱
کد خبر: ۵۸۵۵۶
نمایندگان درباره مرگ تدریجی دریاچه ارومیه چه می‌گویند؟

بیگی: در مجلس، محیط‌زیست را قربانی منافع خودروسازان کردیم

بیگی: در مجلس، محیط‌زیست را قربانی منافع خودروسازان کردیم
آب‌رفتن ۱۵۰۰ کیلومتر مربعی دریاچه ارومیه در طول تنها یک‌سال، اعتبار تمام وعده‌ها و وعیدهای مسوولان و نمایندگان را، درست مثل آب شورترین دریاچه دنیا، می‌خشکاند.
نویسنده :
سینا جهانی

سازمان فضایی ایران، در گزارشی از وضعیت دریاچه ارومیه اعلام کرد که مساحت این دریاچه تنها در طول یک سال گذشته، بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر مربع کاهش یافته و به ۵۳۰ کیلومتر مربع رسیده است. این کاهش مساحت بی‌سابقه در حالی رخ داده که مرگ تدریجی دریاچه ارومیه، مدت‌ها است که زیست‌بوم مناطق اطراف را در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی تحت تاثیر قرار داده‌است.

 

1386427_685

 

​سال‌هاست که مطالعات و تحقیقات فراوانی در رابطه با کشف علل خشکی و دستیابی به راهکاری برای احیای دریاچه ارومیه انجام شده است. دولت‌ها آمده‌اند و رفته‌اند، استاندارها و مدیران و مسوولان زیادی به صندلی‌های بزرگ تکیه داده‌اند و نمایندگان مردم در مجلس، سال‌ها با وعده احیای دریاچه ارومیه به بهارستان راه پیدا کرده‌اند. حالا اما، آب‌رفتن ۱۵۰۰ کیلومتر مربعی این دریاچه در طول تنها یک‌سال، اعتبار تمام این وعده‌ها و وعیدها را، درست مثل آب شورترین دریاچه دنیا، می‌خشکاند.

 

گزارش سازمان فضایی ایران، بهانه‌ای بود تا وضعیت پیگیری احیای دریاچه ارومیه را از نمایندگان مجلس بپرسیم. روزنامه اینترنتی فراز در این راستا با تعدادی از نمایندگان دو استان آذربایجان غربی و شرقی به علاوه استاندار آذربایجان شرقی تماس گرفت.

 

1386424_969

 

«احمد علیرضا بیگی»، نماینده تبریز در مجلس در پاسخ به این که مجلس شورای اسلامی چه اقداماتی برای نجات دریاچه ارومیه از مرگ انجام داده، گفت: «این را باید دولت پاسخ بدهد. دولت باید در مورد سندی که به آن ابلاغ شده گزارشی ارایه کرده و بگوید کار را به کجا رسانده است. متاسفانه دریاچه ارومیه در اولویت دولت نیست. مجلس بابت بسیاری از موضوعات حیاتی کشور نمی‌تواند دولت را مواخذه کند چه برسد به دریاچه ارومیه! مگر مجلس توانست در مورد خودرو و سوءمدیریت وزارت صمت کاری کند؟ ۴۰۰هزار میلیارد پول مردم را در بورس از بین بردند؛ مجلس چه کرد؟ حالا در مجلس، محیط زیست را قربانی منافع خودروسازان کردیم».

 

«سید سلمان ذاکر»، نماینده ارومیه نیز در واکنش به خبر کاهش مساحت دریاچه ارومیه گفت: ««این صحبت امروز نیست. ما ۲۰ سال است که همین را می‌گوییم. در قانون‌های برنامه پنجم، ششم و هفتم به احیای دریاچه ارومیه فکر کرده‌ایم. تونل ۳۶ کیلومتری انتقال آب به دریاچه ارومیه نیز در دهه فجر احداث و ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب به سوی دریاچه ارومیه روانه خواهد شد. احداث ۲۶ مسیر دیگر نیز برای بازگشت آب به دریاچه ارومیه در حال پیگیری است».

«ذاکر» در ادامه افزود: «ما این‌ها را صدبار در مجلس گفته‌ایم. حتی وزیر را پاسخگو کرده‌ایم. مطالبات مردم به‌حق است و ان‌شاءلله دریاچه ارومیه را احیا خواهیم کرد. تلاش می‌کنیم که در دهه فجر، بخشی از آب دریاچه ارومیه را به دریاچه بازگردانیم. این اقدام برای جلوگیری از مرگ دریاچه است و نه برای احیا. احیای دریاچه در درازمدت محقق خواهد شد، ان‌شاءلله. راهکارهای دیگری مثل انتقال آب از خزر، رعایت الگوی کشت، ترویج آبیاری قطره‌ای نیز در دستور کار است».

 

«سردار عابدین‌خرم»، استاندار آذربایجان شرقی اما، از پاسخگویی به این پرسش که «اقدامات استانداری برای نجات دریاچه ارومیه چه بوده است» به این ۳ جمله اکتفا کرد: «من نمی‌دانم شما چه کسی هستید که به شما جواب بدهم. به خبرنگار که نمی‌شود همینطوری پاسخ داد. از روابط‌عمومی پیگیری کنید».

 

«حسن همتی»، نماینده تکاب و شاهین‌دژ نیز در پاسخ به پرسش خبرنگار فراز، علاوه بر اظهار اینکه از مجلس، کاری جز تحقیق و تفحص برنمی‌آید گفت: «در مجلس به جز بحث تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه اقدام خاص دیگری در این رابطه نشده است. مجلس تحقیق و تفحص می‌کند. تحقیق و تفحص، نوعی پیگیری شدید است. دکتر متفکر آزاد یکی از نمایندگان تبریز و رییس هیات تحقیق و تفحص است. ولی فعلا معلوم نیست این پیگیری به کجا رسیده است. به جز این مجلس چه کار می‌تواند بکند؟ این پیگیری را آغاز کرده‌ایم که بدانیم که اقداماتی شده و چه اقداماتی نشده و چرا نشده؟ چقدر هزینه شده و چرا نتیجه نداده است؟»

او همچنین در ادامه گفت: «علت حال و روز امروز دریاچه ارومیه طبیعتا کم‌آبی است. دلایلش نیز کمبود بارش، چاه‌های کشاورزی اطراف ارومیه و سدسازی است. در ظاهر، علل خشکی دریاچه همین‌ها هستند. تونل آبرسانی نیز شاید دریاچه را از خشک شدن نجات دهد. بازگشت شرایط دریاچه ارومیه به روز اولش تقریبا امکان‌پذیر نیست».

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!