جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
دوشنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۵۲۴۴۸
رییس مرکز ملی پیش‌بینی سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با فراز توضیح داد؛

چرا هوای تهران شرجی به نظر می رسد؟

چرا هوای تهران شرجی به نظر می رسد؟
این روزها که برای رفتن به محل کار، منزل دوستان یا خرید به خیابان می‌روید، شاید هوایی که نفس می‌کشید، کمی با روزهای قبل متفاوت باشد. هوای تهران این روزها در کنار گرمای بی‌سابقه‌ای که تجربه می‌کند، سنگین‌تر و شرجی‌تر شده و اختلاف دمای شب و روز به طرز قابل توجهی کاهش یافته‌است.
نویسنده :
سینا جهانی

رسانه‌ها چه می‌گویند؟

 

در روزهای اخیر بسیاری از کاربران فضای مجازی در کنار تعدادی از رسانه‌ها به رطوبت زیاد هوای تهران اشاره کرده‌اند. کافی است کمی کنجکاو باشید تا علت تغییرات اقلیمی تهران را در گوگل یا شبکه‌های اجتماعی جست‌وجو کنید. این‌جاست که مثل هر موضوع دیگری، با انبوهی از اخبار متناقض و غیرقابل استناد مواجه می‌شوید. در این مورد، رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها علت‌های زیادی برای آب‌وهوای عجیب این روزهای پایتخت برشمرده‌اند. از هجوم توده ابرهای مرطوب به تهران و باروری ابرها در امارات، تا ساخت‌وسازهای غیرمعقول در غرب تهران و موقعیت نامناسب دریاچه چیتگر!

سایت «دیده‌بان ایران»، شرجی هوای تهران را «بلایی»‌ می‌داند که «قالیباف» بر سر تهران آورده است. این سایت، ساخت و سازهای پرتراکم در اطراف دریاچه چیتگر را دلیل افزایش رطوبت تهران دانسته است. «اسماعیل کهرم»، کارشناس محیط زیست اما نظر دیگری دارد. کهرم در گفت‌وگو با خبرنگار فراز در این مورد گفت: «در دوره‌های گذشته آمده‌اند جایی را حفر کرده و آب‌های روان را در آن جمع کرده‌اند. احداث دریاچه چیتگر باعث طراوت و رطوبت هوا در همان منطقه شده است. این دریاچه با ابعاد کوچکش، چطور می‌تواند در آب‌وهوای تهران با وسعت ۸۰۰ کیلومتر مربع تاثیر بگذارد؟»

تعدادی دیگر از رسانه‌ها نیز، افزایش بارش‌های تابستانی در استان‌های شمالی را دلیل افزایش رطوبت تهران مطرح می‌کنند.

 

واقعیت چیست؟

 

علت اصلی شرجی تهران چیست؟ روزنامه اینترنتی فراز برای کشف علت اصلی با «صادق ضیائیان»، رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا گفت‌وگو کرد. ضیائیان در این باره گفت: «رطوبت تهران افزایش چندانی نداشته است. میزان رطوبت معمول تهران حدود ۳۴ تا ۴۰ درصد است. اگر احساس بدی از هوا دارید، به دلیل آلودگی بیش از حد هوای پایتخت است. طی روزهای گذشته، شاخص آلودگی هوا، غالبا بالای ۱۰۰ بوده است. بعدازظهرها و در طول شب نیز افزایش غرد و غبار را شاهد بودیم که در یکی‌دو روز آینده نیز این شرایط را خواهیم داشت.»

این کارشناس در مورد تاثیر ابرهای باران‌زا در اطراف تهران گفت: «توده پرفشاری بر فراز دریای خزر داریم. بارش‌هایی را نیز در سواحل دریای خزر خواهیم داشت که این بارش‌ها شدت زیادی ندارند. روز سه‌شنبه در شهر تهران نیز شاهد بارش‌های خفیف و پراکنده‌ای خواهیم بود. اما همه این‌ها دلیل افزایش رطوبت در روزهای اخیر نیست. رطوبت روزهای اخیر در شهر تهران، مطابق با روطبت معمول فصل بوده و افزایشی نداشته است.»

افزایش دمای هوا در ایران، نسبت به سال‌های گذشته، کم‌سابقه بوده‌است. استان خوزستان نیز در این روزها، با گرمای بی‌سابقه‌ای مواجه است و فریاد خوزستانی‌ها نیز بلند شده است. دمای هوای خوزستان در روزهای اخیر به بیش از ۵۰ درجه سانتی‌گراد رسیده و افزایش رطوبت بی‌سابقه‌ای را با خود به همراه داشته است. سخنگوی شرکت توزیع برق اهواز با بیان اینکه شهروندان باید صرفه‌جویی حداکثری در مصرف برق را در دستور کار خود قرار دهند، گفت: در شرایط دمای بالای ۵۰ درجه و شرجی، برق برای مردم حکم اکسیژن را دارد و قطعی آن برای مردم بسیار ناخوشایند است». علیرضا شکرخدایی گفته: «طبق اعلام هوشناسی در این روزها شاهد دمای ۵۰ درجه به بالا و همراه شدن آن با شرجی خواهیم بود که در این شرایط برق برای مردم اهواز حکم اکسیژن را دارد. با توجه به این شرایط دمایی و هوای شرجی، قطعی برق برای مردم بسیار ناخوشایند است. همزمانی گرما و مصرف بی‌‌رویه، تاب‌آوری تجهیزات شبکه را کاهش داده و زمینه بروز حوادث و به تبع آن خاموشی را به دنبال خواهد داشت.»

با توجه به کمبود برق و خشکسالی، کشور با مشکلاتی در تامین برق مواجه است و در این زمینه لزوم رعایت الگوی مصرف از سوی شهروندان ضروری است. در کشاکش تغییرات اقلیمی جهانی و بحران گرمایش زمین، رویارویی هرساله با پدیده‌های تازه اقلیمی،‌ اتفاق دور از ذهنی نیست. با افزایش جمعیت شهرها و وسایل نقلیه، افزایش آلاینده‌های گلخانه‌ای نیز لطمه بیشتری به چرخه طبیعی محیط زیست وارد می‌‌کند. از این رو، مواجهه با پدیده‌های آب‌وهوایی عجیب که در ظاهر دلیل خاصی نداشته و در باطن ریشه زیست‌محیطی دارند، چندان عجیب نیست.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!