سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ 23 April 2024
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۴
کد خبر: ۵۰۳۱۷
هشدار نماینده مردم زابل به دولت رییسی:

آب نباشد سرزمین‌مان خالی از سکنه می‌شود!

آب نباشد سرزمین‌مان خالی از سکنه می‌شود!
ایران از افغانستان طلبی در ارتباط با رودخانه هیرمند طبق معاهده ۱۳۵۵ دارد که همه چیز را روشن کرده است اما افغانستان زیر بار این موضوع نمی‌رود. بند کمال خان را در ۸۰ کیلومتری سیستان ایجاد کردند تا آب را منحرف کنند و اگر اضافه آمد به سمت نمکزار و شوره زار هدایت کنند.

نماینده مردم زابل و زهک در مجلس  می‌گوید: اگر آب نباشد مردم ما مهاجرت می کنند و سرزمینمان خالی از سکنه می‌شود. در نتیجه دولت باید انتقال آب از دریای عمان به سیستان را تسریع کند. بهانه ای وجود ندارد، مشکل زیست محیطی هم ندارد. باید پول و امکانات ارائه دهند. اینها اقدامات در داخل ایران است و به کشورهای ثالث ارتباطی ندارد. 

 

حبیب الله دهمرده، نماینده مردم زابل و زهک در مجلس در پاسخ به این سوال که وضعیت حقابه ایران از سوی افغانستان به کجا رسیده  و چرا هنوز به ایران داده نشده است؟ واکنش دولت ایران چگونه خواهد بود؟ به خبرنگار فراز گفت: بنده به عنوان نماینده مردم سیستان،می‌گویم در دوره قبل هم درباره رود هیرمند قانون داریم. بنده از وزرای نیرو و خارجه سوال کردم حتی آنها را صحن علنی کشاندیم. مسائل بسیاری در این ارتباط وجود دارد که هنوز با آن مواجه هستیم پیشنهادهای بسیاری نیز داریم منتهی بعضی از مسائل را نمی توان علنی کرد اما درباره برخی مسائل می‌توان بحث کرد. 

 

او افزود: به هر حال ایران از افغانستان طلبی در ارتباط با رودخانه هیرمند طبق معاهده ۱۳۵۵ دارد که همه چیز را روشن کرده است اما دولت افغانستان یا دولت های قبلی، الان هم که دولتی در افغانستان حاکم نیست، زیر بار این موضوع نمی‌روند. بند کمال خان در واقع توسط افغانستان احداث نشده است بلکه در حقیقت مخالفان ایران یعنی اسراییل و آمریکا و انگلستان و عربستان این سد را در ۸۰ کیلومتری سیستان ایجاد کردند تا این آب را منحرف کنند. تا جایی که نیاز دارند خودشان بهره برداری کنند اگر آن آب اضافه آمد به سمت نمکزار و شوره زار هدایت کنند. 

 

این نماینده مجلس ادامه داد: حتی در محافل مختلف این بحث را مطرح می کنند که در مقابل آب از ایران، نفت می‌خواهند. گزافه‌گویی‌های زیادی هم مطرح می کنند اما تلاش و وظیفه ما این است که این حقابه مطالبه جدی مردم است هم وظیفه دولت ایران است که پیگیری کند و هم وظیفه دولت افغانستان است که تمکین کند. در واقع این زخم کهنه‌ای است که همچنان مطرح می شود. آنها به دنبال این مسئله هستند که به ایران لطمه وارد کنند. مردم سیستان همواره از این رودخانه استفاده می کردند اگر سیستان در گذشته انبار غله آسیا بوده به دلیل آب رودخانه هیرمند بوده است که متاسفانه اینها مشکلاتی را برای مردم سیستان ایجاد کردند. 

download

 

دهمرده در پاسخ به این سوال که واکنش مناسب ایران به این اقدام افغانستان مبنی براینکه آب کمال خان را به سمت شوره زار جاری کرده است، چیست؟ گفت: وزیر امور خارجه و نماینده ویژه ایران در امور افغانستان باید پیگیری کنند و پاسخ بدهند نه اینکه پاسخگو نباشند و حالا باید بدانند ملزم هستند کاری کنند. بنده به عنوان نماینده مردم سیستان وظیفه قانونگذاری دارم. برای اولین بار دو سه قانون را درباره رودخانه هیرمند انجام دادم. از وزیر خارجه و وزیر نیرو سوال پرسیدم که در این ارتباط چه کردند؟ خوب یا بد و ... به مجلس و مردم گزارش بدهند اگر اقدامات خوبی انجام دادند که ایرادی نیست اما اگر کوتاهی کردند باید پاسخگو باشند. این وظیفه نمایندگان است.

 

او بیان کرد: علاوه بر اینها بنده برنامه جامع برای سیستان دارم. کار حفر چاه های ژرف که آغاز کردیم توسط بنده مطرح شد حدود ۶،۷ سال است که این کار درست بوده و مشکلات را حل کرده و حتما باید تسریع شود به بیان دیگر باید تعداد چاه های ژرف بیشتری احداث شود. آقای محرابیان به بنده قول دادند که در احداث چاه های ژرف تسریع می کند. بنده دنبال دکل از وزارت نفت هم بودم. 

 

مصوبه‌های مجلس برای سیستان به این زودی‌ها آب نمی‌شود!

 

دهمرده تاکید کرد: بنابراین این اقدامات مربوط به داخل ایران و سیستان است و به افغانستان مربوط نیست. در واقع باید چاه های ژرف بیشتری احداث کرد تا آب بیشتری به مردم برسد. نکته دوم انتقال آب از دریای عمان به سیستان بود که بنده چند سال است آن را  از زمان استانداری ام دنبال می کنم. این طرح در مجلس پس از چند سال رأی آورد طراح آن هم بنده بودم. اگر آب نباشد مردم ما مهاجرت می کنند و سرزمینمان خالی از سکنه می شود. در نتیجه دولت باید انتقال آب از دریای عمان به سیستان را تسریع کند. بهانه ای وجود ندارد، مشکل زیست محیطی هم ندارد. باید پول و امکانات ارائه دهند. اینها اقدامات در داخل ایران است و به کشورهای ثالث ارتباطی ندارد. 

 

این نماینده مجلس اضافه کرد:  نکته سوم باید جلوی تبخیر رسوب‌گذاری چاه ها و گودال های ذخیره آب را گرفت. سالانه ۵۰ درصد از این آب تبخیر می شود یعنی ۵۰درصد از سیصد چهارصد میلیون متر مکعب حقابه ایران از افغانستان.  در این باره هم قانون وجود دارد.  همه این‌ها قانون است. بنده به عنوان نماینده این کارها را انجام دادم. این کارها باید انجام شود. 

 

دهمرده عنوان کرد: امیدواریم دولت و وزارت خارجه این مسائل را پیگیری کنند تا تراژدی خشکسالی سیستان برای همیشه جمع شود. مردم سیستان نمی توانند بدون آب زندگی کنند برای کشاورزی و دامداری. نباید برای آب به افغانستان وابسته باشیم البته این بدین معنا نیست که حقابه خودمان را مطالبه کنیم حقابه در جای خودش باید پیگیری شود. آنچه که مربوط به داخل ایران است باید انجام شود.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!