شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۲
کد خبر: ۴۹۸۲۸
اعظمی ساردویی، عضو کمیسیون کشاورزی:

برگشت محصولات کشاورزی را به فال نیک بگیریم!

برگشت محصولات کشاورزی را به فال نیک بگیریم!
با برگشت خوردن برخی از محصولات کشاورزی-میوه و صیفی- مشخص شد که وزارت کشاورزی ما، تا چه اندازه نسبت به استانداردهای جهانی بازارمحصولات کشاورزی بی‌توجه بوده و به کشاورزان در زمینه استفاده از سموم شیمیایی، نوع و میزان استفاده مناسب آموزش و آگاهی نداده و همین امر موجب شده، به بازار بین‌المللی ما در این زمینه نیز آسیب جدی وارد شود. اما مشکل بزرگ‌تر کشاورزی ما، عدم توجه به تولید محصولات ارگانیک است.

این مشکل بزرگ را که حتی مردم خودمان را نیز نسبت به محصولات کشاورزی، بدبین کرده است، با ذبیح‌الله اعظمی ساردویی، عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی در میان گذاشته‌ایم.

 

چرا در کشاورزی ما به مسئله کشت ارگانیک محصولات توجه نمی‌شود؟

البته مدتی است ما نسبت به تولید محصولات ارگانیک توجه کرده‌ایم و خوشبختانه محصولات خوبی هم به دست آورده‌ایم. ما برای تولید محصولات ارگانیک از دو نوع آفت‌کش استفاده می‌کنیم، آفت‌کش بیولوژیک و آفت‌کش غیرشیمیایی. تمام آفت‌کش‌های شیمیایی از نظر زیست محیطی مخرب هستند؛ در این شکی نیست. آفت‌کش غیرشیمیایی، گرچه تا حدودی شیمیایی است، ولی هیچ اثر مخربی روی محیط زیست ندارد؛ باقی‌مانده منفی روی گیاه و محیط زیست و مصرف کننده نمی‌گذارد. درمورد آفت‌کش‌های بیولوژیک، تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه فعال هستند از جمله شرکت بایوران در کرج؛ محصولی که تولید می‌کند بسیارعالی است و من خودم از این شرکت بازدید کرده‌ام. شرکت دانش بنیان کیمیاسبزآور هم در زمینه تولید آفت‌کش‌های غیرشیمیایی، فعال است. اما فعلا فقط کشاورزان گلخانه‌دار ما می‌توانند از این آفت‌کش‌ها استفاده کنند.

به نظر من اتفاقا برگشت خوردن محصولات را باید به فال نیک بگیریم به‌خصوص برای مصرف کننده داخلی. چون موجب آگاهی و توجه وزارت کشاورزی به این مسئله شد! ما جلسه‌ای در کمیسیون کشاورزی داشتیم در همین زمینه و گزارش سازمان حفظ نباتات از نظر ما قابل قبول نبود. ترویج و آموزش ما در رابطه با سموم به کشاورزان بسیار ضعیف است؛ کشاورز ما نمی‌داند استفاده از سموم شیمیایی چه مضراتی برای محصول دارد و حتی ممکن است محصول را از بین برده یا غیرقابل استفاده کند. اگر مصرف کننده خودمان هم بداند که این در میوه و سبزی باقی مانده سموم از حد معمول بالاتر است، محصول را نمی‌خرد. پس ابتدا باید به کشاورز آموزش داده شود و پس از آگاهی، به سراغ سموم مناسب برود و نوع و مقدار متناسب با محصول خود را رعایت کند. از طرف دیگر وزارت کشاورزی هم تا برگشت خوردن محصولات، در این مورد دخالتی نداشت و حالا مجبور شده به این مسئله ورود پیدا کند. سازمان غذا و دارو گزارش بسیار خوبی در این زمینه به کمیسیون ارائه دادهُ این گزارش  حاوی آمار و اطلاعاتی است که نشان می‌دهد این وضعیت رو به بهبود است و با ورود جدی وزارت جهاد کشاورزی، امید می‌رود کشاورزان موارد لازم را رعایت کنند.

 

پس در این میان تنها کشاورزان و باغداران مقصر نیستند؟

دقیقا. تا برگشت خوردن محصول، نه وزارت و نه کشاورز به نوع و میزان استفاده از سموم چندان توجهی نداشت. هم باغدار و هم گلخانه‌دار ما که سبزی و صیفی تولید می‌کند، باید در مصرف سموم و کودهای شیمیایی، استاندارد را رعایت کند، چون محصولش نه تنها صادر نشده، بلکه برگشت خورده و معدوم می‌شود و مصرف کننده داخلی خود را هم از دست می‌دهد. سزای کسی که محصول آلوده تولید میکند نخریدن و معدوم کردن محصولات اوست.

 

وظیفه وزارت کشاورزی در این زمینه چیست؟

ما انتظار داریم سازمان ترویج آموزش کشاورزی، در این زمینه فعالیت خود را افزایش دهد. در این مورد در بودجه ۱۴۰۱ ردیف‌هایی هم اضافه کرده‌ایم تا امکان تولید محصولات ارگانیک و سالم  فراهم شده و کشاورزان در این زمینه مورد آموزش قرار بگیرند.     

 

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!