جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
يکشنبه ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۴۸۰۶۱

انتشار گازهای کربن در عربستان به صفر می‌رسد

انتشار گازهای کربن در عربستان به صفر می‌رسد
یکی از بزرگترین آلاینده‌های جهان می‌خواهد در کمتر از ۴۰ سال آینده گازهای کربن را به صفر برساند. عربستان تلاش دارد تا این موضوع تاثیر اقتصادی بر صادرکنندگان نفت نداشته باشد. آیا این یک طرح بلندپروازانه است؟

عربستان سعودی ظاهراً می‌خواهد تا سال ۲۰۶۰ استفاده از گازهای کربن را به صفر برساند. این را محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در یک سخنرانی در اولین سمینار طرح عربستان سبز اعلام کرد. این کشور در صادرات نفت پیشرو است و یکی از بزرگترین آلاینده‌ها در جهان محسوب می‌شود. اما در این میان، این کشور انرژی‌های تجدیدپذیر را گسترش داده است.

 

قرار است طی ۹ سال نیمی از تقاضای انرژی از منابع تجدیدپذیر تامین شود. علاوه‌بر این، عربستان می‌خواهد میلیاردها درخت بکارد. با این حال، کاهش استفاده از گازهای کربن به این معنی نیست که عربستان سعودی تولید نفت یا صادرات نفت خود را کاهش می‌دهد. بلومبرگ گزارش می‌دهد که این سرمایه‌گذاری فقط مربوط به انتشار گازهای گلخانه‌ای عربستان است  و نه آنهایی که هنگام سوزاندن نفت پادشاهی در خارج از کشور به وجود می‌آیند. بر این اساس شرکت دولتی نفت آرامکو حتی در حال افزایش ظرفیت‌های تولید خود از ۱۲ میلیون بشکه به ۱۳ میلیون بشکه در روز است.

 

امارات متحده عربی و روسیه نیز اعلام کرده بودند که انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش خواهند داد. امارات می‌خواهد تا سال ۲۰۵۰ و روسیه تا سال ۲۰۶۰ استفاده از گازهای کربن را صفر برسانند. طبق گزارش بلومبرگ، جهان بدون سوخت‌های فسیلی و هیدروکربن‌ها نمی‌تواند کار کند.

 

کنفرانس جهانی آب و هوا در گلاسکو، اسکاتلند، کمتر از یک هفته دیگر آغاز می‌شود. مساله اصلی در اینجا این است که چگونه می‌توان به هدف تدوین شده در توافقنامه پاریس دست یافت. یعنی محدود کردن گرمایش زمین به ۱/۵ درجه در مقایسه با دوران قبل از صنعت.

 

عربستان سعودی تاکنون یکی از ترمزهای حفاظت از آب و هوای جهانی بوده است. بی‌بی‌سی اخیراً از نشت داده‌هایی خبر داد که بر اساس آن چندین کشور، از جمله عربستان سعودی، از سازمان ملل خواسته بودند که این واقعیت را کم‌اهمیت جلوه دهد که باید از سوخت‌های فسیلی دور شوند.

 

بر اساس داده‌های سازمان ملل، قرار است بیش از ۱۳۰ کشور انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را تا سال ۲۰۵۰ به صفر برسانند. آلمان نیز قرار است تا سال ۲۰۴۵ این اقدام را عملی کند.

منبع خبر : اشپیگل
منبع: اشپیگل
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!