پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ 18 April 2024
دوشنبه ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۴۶۱۹۵

درخشش طلایی سکه و دلار در مردادماه داغ

انگار هر چه قدر که گرمای مردادماه بیشتر می‌شد بازارهای مالی در کشورمان نیز گرم‌تر می‌شدند و البته مانند گرمای تابستان برای بسیاری از مردم این گرما آزاردهنده است چرا که افزایش در این بازارها به خصوص در بازار دلار و ارز، دومینووار باعث افزایش قیمت بسیاری از کالاها می‌شود و البته دیگر می‌دانیم همه چیز در این کشور به دلار مربوط است از برق و گاز تا گوجه و خیار.

این روزها خبرهای خوبی از برجام به گوش نمی‌رسد و با توجه به توقف مذاکرات امیدها برای بازگشت مجدد برجام کمرنگ شده است. ناامیدی از برجام مساوی است با افزایش انتظارات برای رشد بیشتر قیمت دلار. دیگر دولت روحانی نیز در سرکار نیست تا گناه افزایش قیمت را به گردن او بیندازند و برخی بیان کنند دولت غرب‌گرای روحانی قیمت دلار را دستکاری می‌کند تا بگوید اگر توافق نکنیم قیمت دلار بالا می‌رود. حالا همه ارکان در یک جهت قرار گرفته‌اند و در نتیجه کسی به دستکاری قیمت دلار نیازی ندارد و حال که مجلس در حال بررسی کابینه است دلار نیز به آرامی در حال بررسی ورود به کانال‌های بالاتر است . در حالیکه ابتدای مرداد دلار با قیمت ۲۴ هزار ۵۵۰ تومانی آغاز کرده بود در پایان مرداد به مرز ۲۷ هزار ۴۰۰ تومانی رسید و در نتجه بازدهی ۱۱/۶ درصدی را برای خود رقم زد. این افزایش‌ها این روزهای قیمت دلار می‌تواند زنگ خطری برای افزایش‌های بیشتر باشد.در مهرماه سال گذشته و پیش از انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا قیمت دلار به بیش از 32 هزار تومان رسیده بود . برخی از فعالان بازار معتقدند که اگر مذاکرات احیای برجام با شکست مواجه شود چندان دور از انتظار نیست که دلار مجددا به این قیمت و حتی بیشتر از آن افزایش یابد که در کنار انتظارات تورمی در کشور موجب تحریک بیشتر این بازار می‌شود.

 

از سوی دیگر بخشی از تلاطم این روزهای بازار ارز کشور نه در ایران  که در همسایه شرقی اتفاق می‌افتد و در حالیکه در ابتدای مردادماه دولت اشرف غنی در راس امور این کشور بود اما در پایان ماه این طالبان است که اداره امور افغانستان را به دست گرفته است که این موضوع دو اثر عمده بر کشور گذارده است هم امکان صادرات کالا  به افغانستان و ارزآوری برای کشور فعلا متوقف شده است و هم بازار هرات که بخشی از نیاز کشور به اسکناس دلار را تامین می‌نمود حال و روز چندان خوشی ندارد. مجموع این دو عامل سبب شده تقاضای احتیاطی برای دلار در روزهای اخیر به دلیل شرایط این کشور بالا برود.

 

بازار سکه و طلا نیز که با ارتباط مستقیمی با قیمت ارز دارد نیز روند صعودی به خود گرفت و در آخرین روز مردادماه سکه به ۱۲میلیون و ۵۰هزار تومان رسید و طلا نیز گرمی یک میلیون و ۱۵۱ هزار تومان معامله شد این قیمت‌ها در ابتدای مرداد به ترتیب ۱۰میلیون و ۵۸۰ هزار تومان و یک میلیون ۵۰ هزار تومان بود که باعث سود آوری ۱۳/۹درصدی سکه و ۱۰ درصدی طلا شود. البته طلای جهانی که در ابتدای مرداد در حدود ۱۸۰۰ دلار به ازای هر اونس بود در پایان مرداد به ۱۷۸۰۰ دلار رسید که این کاهش اندک قیمت سبب کاهش جزیی سودآوری طلا نسبت به دلار  در بازار داخلی (۱۰ درصد در برابر ۱۱/۶ درصد) باشد.

 

مجموع این افزایش قیمت‌ها سبب شده تا مردادماه بازار سکه و طلا و ارز گرم باشد و شیب افزایش قیمت‌ها هر چه به پایان این ماه نزدیک می‌شدیم تندتر باشد. البته با توجه به اینکه هنوز تیم اقتصادی و نیز جهت‌گیری سیاسی کابینه جدید هنوز مشخص نشده است کمی فضای نااطمینانی و نگرانی سبب افزایش قیمت‌ها در بازارها شده است. اما باید توجه داشت که اقتصاد ایران بیش از گذشته این روزها نیازمند خبرهای خوب است. خبرهایی که گرمای بازار دلار و سکه و طلا را کمی سرد کند.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

نقش اصلی روسیه در راه‌اندازی کانال زنگزور؛ ایران دور می‌خورد؟

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!