شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
يکشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۶۰۲۰۵
ممنوعیت رجیستری آیفون ۱۴ و اتفاقی عجیب در بازار

آیفون ۱۳ بدهید، یک آیفون ۱۴ با پول اضافی تحویل بگیرید

آیفون ۱۳ بدهید، یک آیفون ۱۴ با پول اضافی تحویل بگیرید
اگر آیفون ۱۴ با توجیه جلوگیری از واردات کالاهای لوکس و امریکایی صورت گرفته، آیا آیفون ۱۳ که اکنون با قیمتی بالاتر از مدل بالاتر خود در بازار معامله می‌شود کالای لوکس نیست؟

در حالی‌که عرضه آیفون ۱۳ در جهان به پایان رسیده و دنیا در حال آماده شدن برای رونمایی از آیفون ۱۵ است، شما همچنان می‌توانید در ایران نه تنها آیفون ۱۳ نو پیدا کنید بلکه در ازای معاوضه با آیفون ۱۴، بقیه پولتان را هم پس بگیرید.

به گزارش خبرنگار فراز، ۵ ماه از رونمایی آیفون ۱۴ می‌گذرد و تکلیف ریجستری آن تا همین چند روز پیش روشن نبود. ابتدا خبر ممنوعیت واردات تجاری آیفون ۱۴ باعث سرگردانی بازار شد و پس از آن‌که در این مدت آیفون ۱۴ به صورت مسافری وارد کشور شد و به طور موقت اجازه ریجستری به آن داده شد، گمرک آب پاکی را روی دست همه ریخت و اعلام کرد که واردات آیفون ۱۴ حتی به صورت مسافری هم ممنوع خواهد شد.

حالا در شرایطی که آمارهای تقریبی تا آذر ماه سال جاری از ورود ۳۰۰ هزار آیفون ۱۴ به صورت مسافری در کشور خبر می‌دهند، در این گزارش از واقعیت موجود در بازار موبایل داخلی می‌گوییم. البته ذکر این نکته مهم است که قیمت‌های درج شده در این گزارش مربوط به دلار ۴۲ هزار تومانی بوده و نه دلار ۴۸ هزار تومانی.

هفته گذشته برای خرید آیفون ۱۴ به بازارهای بزرگ موبایل تهران رفتیم. در اولین مراجعه سری به پاساژ چهارسو زدیم. میانگین قیمت آیفون ۱‍۴ پرومکس ۲۵۶ در این پاساژ عددی بین ۶۱ تا ۶۳ میلیون تومان بود. اما اصلی مساله جالب مواجهه با قیمت آیفون ۱۴ نبود بلکه اصرار فروشندگان برای خرید آیفون ۱۳ پرومکس ۲۵۶ با قیمتی بین ۵۸ تا ۶۰ میلیون تومان بود.

یکی از مغازه‌داران حتی اصرار داشت گوشی آیفون ۱۳ پرومکس ما را بدون جعبه خریداری کرده زیرا به گفته خودش «مشتری پاش نشسته بود.» حتی حاضر بود پول پیک ارسال جعبه و شارژر هم خودش پرداخت کند.

دلیل این استقبال را از او پرسیدیم و پاسخ این بود: «در حال حاضر در بازار ایران گوشی ۱۳ پرومکس نو دیگر وجود ندارد و هر آنچه به اسم گوشی آکبند به مشتری ارائه می‌شود گوشی‌های دست دوم امارات است که به جای نو به مشتری می‌دهند. مثلا نمونه‌اش این گوشی (آیفون ۱۳ پرومکس ۱ ترابایت را نشان می‌دهد) که به یک مشتری با قیمت ۱۰۵ میلیون تومان فروخته‌اند و براساس اطلاعات موجود در خود گوشی باتری و دوربین تعویض شده است. یعنی حتی نیاز به چک کردن با نرم افزار هم نیست و کاملا واضح است که گوشی دست دوم است.»

او همچنین گفت: «البته به تازگی محموله ای از آیفون ۱۳ از هند و چین برای مدیریت بازار وارد شده است.»

از بازار چارسو گذشتیم و به پاساژ پایتخت رفتیم. در پایتخت گوشی آیفون ۱۳ پروکس ما را ۵۹ میلیون تومان می‌خریدند و به جای آن آیفون ۱۴ پرومکس ۲۵۶ با قیمت ۶۰ میلیون تومان می‌دادند. به غیر از بحث قیمت، میزان استقبال از گوشی آیفون ۱۳ پرومکس کارکره تمیز تفاوتی با پاساژ چهارسو نداشت اما در پایتخت مغازه‌داری پیدا شد که گوشی آیفون ۱۳ پرومکس رنگ گرافیت با سلامت باتری ۹۵ درصد را به قیمت ۵۹ میلیون تومان از ما خریداری کرد و به جای آن آیفون ۱۴ پرومکس رنگ بنفش نو را به قیمت ۵۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ما فروخت و مابقی پول را به حساب واریز کرد.

نکته جالب‌تر اینجا بود که ما می‌توانستیم گوشی اکتیو شده کاملا سالم آیفون ۱۴ پرومکس  را به قیمت ۵۲ میلیون بخریم.

 

آیفون ۱۴ پرومکس در ایران کمیاب شده است!

 

علاوه بر اینکه شما می‌توانید با ترفندهایی به راحتی از آیفون ۱۴ پرومکس خود استفاده کنید، قسمت هیجان انگیزتر ماجرا اینجاست که آیفون ۱۴ پرومکس در ایران کمیاب شده. اما نه به دلیل آن‌که واردات مسافری آن کم شده بلکه به این دلیل که خریداران آیفون ۱۴ پرومکس را از ایران خریداری کرده و در بازار ترکیه با ۲۵ تا ۲۷ میلیون سود به فروش می‌رسانند زیرا قیمت گوشی موبایل در ترکیه بسیار گرانتر از ایران بوده و تجارت معکوس شکل گرفته است و حتی اگر کسی نتواند تلفن خود را در ایران به قیمت بفروشد با فروش آن در بازار ترکیه سود هم خواهد کرد.

 

چه کسانی از ممنوعیت رجیستری آیفون 14سود می‌برند؟

 

این سوال تکراریست، بارها پرسیده شده و هیچ‌کس به آن  پاسخ نداده. فرمول بازار بسیار ساده است و ساده انگارانه اینجاست که تصمیم گیران گمان کننده مردم متوجه نمی‌شوند که قطعا پشت هر ممنوعیتی، سود کلانی برای عده‌ای خاص خوابیده است.

قطعا طی چند ماه گذشته بیشترین سود را از ممنوعیت واردات تجاری آیفون ۱۴، واردکنندگان تجاری آیفون ۱۳ برده‌اند. از سوی دیگر خبر ممنوعیت واردات مسافری آیفون ۱۴ از سوی گمرک درست زمانی منتشر می‌شود که خبر ورود محموله‌ای جدید حاوی آیفون ۱۳ از چین و هند در بازار می‌چرخد. واردکننده این محموله چه کسانی هستند؟ اگر آیفون ۱۴ با توجیه جلوگیری از واردات کالاهای لوکس و امریکایی صورت گرفته، آیا آیفون ۱۳ که اکنون با قیمتی بالاتر از مدل بالاتر خود در بازار معامله می‌شود کالای لوکس نیست؟ یا ساخته کشور دیگری است که همچنان اجازه واردات دارد؟

این‌ها پرسش‌هایی است که گمرک و وزارت صمت حتما باید به آن ها پاسخ داده و برای بستر رانت فراهم شده به نفع عده ای خاص توضیح بدهند.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!