پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
يکشنبه ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۵۹۵۵۱
تعلیق سرنوشت یک وعده دولتی

درگیری ۴ جانبه بر سر عرضه خودروهای وارداتی

درگیری ۴ جانبه بر سر عرضه خودروهای وارداتی
واردکنندگان خودرو با برداشت فقط ۱۵ درصد از سود فروش خودرو و واریز آن به حساب دولت مخالفت کرده و وزرات صمت نیز قصد ندارد از این بند کوتاه بیاید.

با وجود گذشت حدود  یک ماه از ورود چند ده دستگاه خودروی وارداتی به کشور، سرنوشت ترخیص و عرضه این خودروها همچنان در تعلیق است.

به گزارش «فراز»، ابتدای دی ماه سال جاری بعد از ماه‌ها کش‌مکش بالاخره ۲۲ دستگاه خودروی کیا به کشور وارد شد. دو هفته پس از آن نیز خبر واردات ۱۲۰ دستگاه خودروی دیگر از محصولات هیوندای توسط وزارت صمت منتشر شد اما با اینکه وزیر صمت قول عرضه ۲۰۰ هزار خودروی وارداتی تا خرداد ماه سال ۱۴۰۲ را داده بود، همچنان در بهمن ماه خبری از عرضه این خودروها نیست.

هفته گذشته وزیر صمت دستور پیش فروش خودروهای وارداتی وارد نشده را صادر کرد که در صدر آن‌ها محصول چانگان سایپا قرار داشت اما بورس کالا جلوی این تصمیم ایستاد و گفت که اجازه نمی‌دهد خودروهایی که قبض ترخیص از گمرک را ندارند در بورس عرضه شوند. اما دو روز بعد گمرک اعلام کرد که تا حق‌السهم دولت از محل فروش خودروهای وارداتی به حساب خزانه واریز نشود، اجازه ترخیص خودروهای وارداتی را نخواهد داد.

معاون گمرک در این زمینه گفته است: «تفاوت قیمت فروش باید از طریق بورس به حساب گمرک واریز شود و در آن زمان پروانه قطعی ترخیص صادر خواهد شد. بنابراین تا زمانی‌که خودرو در بورس به فروش نرسد، برای خودروهای موجود در گمرک پروانه ترخیص صادر نمی‌کنیم.»

تا به اینجای کار بورس کالا و گمرک دو رویه مخالف یکدیگر را در پیش گرفتند اما داستان به همین جا ختم نمی‌شود. براساس اطلاعات کسب شده از سوی خبرنگار فراز اکنون مساله فقط رویه متفاوت بورس کالا و گمرک نیست بلکه واردکنندگان خودرو نیز با برداشت فقط ۱۵ درصد از سود فروش خودرو و واریز آن به حساب دولت مخالفت کرده و وزرات صمت نیز قصد ندارد از این بند کوتاه بیاید.

گرچه هنوز دستورالعمل واردات خودرو از سوی وزارت صمت منتشر نشده اما براساس مصوبه واردات خودرو تصویب شده توسط هیأت وزیران، محل عرضه خودروهای وارداتی در بورس خواهد بود و طبق توافق وزرای اقتصاد و صنعت و پس از تصویب در شورای عالی بورس، سود بیش از ۱۵ درصدی فروش خودروهای وارداتی نسبت به قیمت پایه از طریق بورس کالا باید به خزانه واریز ‌شود.

حالا اطلاعات رسیده به فراز نشان می‌دهد که محل درگیری اصلا بورس کالا و گمرک نیست بلکه مناقشه میان وزارت صمت و واردکنندگان خودرو وجود دارد و واردکنندگان خودرو از اینکه صرفا به پیمانکاری برای دولت تبدیل شده اند گلایه دارند. به نظر می‌رسد تا برطرف نشدن این مشکل نیز خبری از عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا نخواهد بود. اکنون \رسش اینجاست که اگر چنین مشکلی وجود دارد چرا وزیر صمت دستور عرضه قبل از ورود خودروهای وارداتی را در بورس کالا داده بود؟

تجربه عملکردی بورس کالا در این مدت نشان داده که تا اینجا اهل کوتاه آمدن در مقابل فشارها نبوده. حالا از اینجا به بعد باید دید در این درگیری چهارجانبه چه کسی پیروز میدان خواهد شد و تا مشخص نشدن نتیجه نباید منتظر عرضه خودروهای وارداتی بود. حداقل باید امیدوار باشیم این بار خودروهای وارداتی به سرنوشت خودروهای خاک خورده در گمرک دچار نشوند.

 

 

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!