جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۴
کد خبر: ۵۸۸۲۵
بررسی تخصیص ارز در بودجه ۱۴۰۲

دولت توانایی اختصاص ارز به واردت ۱۰۰هزار خودرو را دارد؟

دولت توانایی اختصاص ارز به واردت ۱۰۰هزار خودرو را دارد؟
تاکنون ۴۴ هزار دستگاه ثبت سفارش شده و برای دو هزار دستگاه ارز تخصیص داده شده است اما پرسش اینجاست که آیا می توان برای ۱۰۰ هزار دستگاه نیز ارز تخصیص داد.

مهدی دادفر، دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو معتقد است که اگر میزان واردات خودرو در سال آینده طبق لایحه بودجه پیش برود می تواند بر قیمت بازار تاثیر گذار باشد.

 

به گزارش فراز، خبرگزاری ایسنا روز گذشته از اجازه دولت برای واردات دو میلیارد دلاری خودرو در سال آینده خبر داد. براساس آنچه که از جززیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ بیرون آمده، دولت اجازه داده که تا سقف دو میلیارد دلار خودرو به کشور وارد شود. با توجه به اینکه براساس آیین نامه واردات خودرو سقف قیمت خودروهای وارداتی ۲۰ هزار دلار است در صورت تصویب مجلس سال آینده حداقل ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو به کشور وارد خواهد شد.

 

دولت در حالی چنین سقفی را در نظر گرفته که در بهترین سال واردات خودرو یعنی سال ۹۴ بیشترین سقف دلاری که برای واردات در نظر گرفته شده، عدد یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده است. حالا با توجه به اینکه قیمت خودرو در طول سال های گذشته پاشنه آشیل همه دولت ها و همه وزاری صمت بوده، پرسش مهم این است که آیا واردات ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو تاثیری بر روی کاهش قیمت در بازار خودرو دارد؟

 

مهدی دادفر در این زمینه به «فراز» می گوید: «اگر واردات خودرو از عدد ۵۰ هزار دستگاه بالاتر برود یقینا در کاهش قیمت تاثیر گذار است البته به شریط اینکه تداوم پیدا کند.»

 

او درباره منشا تخصیص ارز می افزاید: «درباره منشا ارز تاکنون شفافیتی صورت نگرفته اما تاکنون ۴۴ هزار دستگاه ثبت سفارش شده و  برای دو هزار دستگاه ارز تخصیص داده شده است اما پرسش اینجاست که آیا می توان برای ۱۰۰ هزار دستگاه نیز ارز تخصیص داد یا صرفا در ابتدای کار برای شکستن تابوی بازار به راحتی ارز تخصیص داده شده است.»

 

دادفر با تاکید بر اینکه باید روند واردات خودرو تداوم پیدا کند، می گوید: «اگر واردات خودرو تداوم پیدا کند می توان به شکستن قیمت ها امیدوار بود اما اگر به یکباره واردات منتفی شود باید منتظر وضعیت قیمتی بدتری باشیم.»

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!