جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹
کد خبر: ۵۷۴۶۸

سناریوی جدید برای واگذاری سهام خودروسازان؛ از چاله به چاه

سناریوی جدید برای واگذاری سهام خودروسازان؛ از چاله به چاه
اصولا هیچ وثیقه ای قابل معامله نیست چرا که هر نوع وثیقه‌ای ضمانت منابع مالی است که دریافت می‌شود مگر اینکه خود وام دهنده بخواهد سهام وثیقه را بردارد.

هفته گذشته احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران، از واگذاری سهام وثیقه خودروسازان خبر داد. در عین حال شنیده‌ها حاکی از تشکیل یک کنسرسیوم برای واگذاری سهام خودروسازان با تلاش وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

در همین راستا فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با فراز در پاسخ به اینکه واگذاری سهام وثیقه خودروسازی‌ها چقدر امکان پذیر است؟ گفت: «اصولا هیچ وثیقه‌ای قابل معامله نیست چرا که هر نوع وثیقه‌ای ضمانت منابع مالی است که دریافت می‌شود مگر اینکه خود وام دهنده بخواهد سهام وثیقه را بردارد.»

او ادامه داد: «مگر اینکه دولت بخواهد بخشی از بدهی دستوری که خودش به خودروسازان تحمیل کرده است را با انتقال این سهام وثیقه به بانک مرکزی و اجازه برداشت پول به خودروساز، جبران کند. اما اشکالی که از نظر حسابداری به وجود می‌آید این است که این بدهی، بدهی خودروساز به بانک بوده و اگر قرار باشد از محل فروش سهام بدهی را پاس کند، هیچ چیزی عاید دولت نخواهد شد.»

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه این سناریو به این معناست که دولت اموالش را بخشیده است، تصریح کرد: «راه دیگر این است که وثیقه بانکی با وثیقه دیگر قابل شناسایی مثل ملک یا وثیقه غیرقابل شناسایی و اسناد تعهدآور جا‌ به‌ جا شود.»

زاوه در پاسخ به این پرسش که تشکیل کنسریسیوم از قطعه سازان برای واگذاری سهام خودروسازان، تکرار گذشته نیست؟ اظهار کرد: «اگر هر مبنایی جز عرصه روز سهام در بورس انجام بگیرد، هر خریداری که ورود کند با ایجاد بدهی سهام را خریداری کرده است. در حقیقت بخشی از بدهی تبدیل به دارایی می‌شود و این دقیقا ریشه تورم است.»

او ادامه داد: «واگذاری به این شکل تا زمانی که ریشه مشکلات بیش قانونی در کشور است فایده‌ای ندارد. در چنین شرایطی اگر مالک  ۱۰۰ درصدی دولت باشد، بسیار کارا تر است چرا که دولت حاضر نیست فرمان را به دست بخش خصوصی بدهد. از سوی دیگر واگذاری شرکت‌های تابعه به صورت بخش‌های کوچک هم خبط است زیرا یکپارچگی تولید را از بین می برد.»

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!