سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ 23 April 2024
شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۵۶۱۲۶
بی‌تاثیری خبر واردات خودرو بر بازار

ایست دلار به معاملات خودرو؛ قیمت ۲۰۷ به ۴۴۵میلیون رسید

ایست دلار به معاملات خودرو؛ قیمت ۲۰۷ به ۴۴۵میلیون رسید
به نظر می‌رسد واکنش بازار به تصمیم واردات خودرو به خوبی نشان می‌دهد که آنچه امروز قیمت ۲۰۷ پانوراما را به ۴۴۵ میلیون تومان رسانده و شاید در آینده کاهش دهد، موضوع واردات خودرو و هرگونه سیاست اعلامی دولت در این بازار نیست.

«سرعت بالا رفتن قیمت در بازار خودرو به حدی عجیب است که تقریبا هیچ معامله‌ای انجام نمی شود.» این جمله‌ی یکی از فروشندگان بازار خودرو در روز شنبه ۱۴ آبان ماه است که قیمت دلار امروز در بازار آزاد تا لحظه نگارش این گزارش در آن به ۳۶ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است.

روند حرکتی بازار خودرو از مرداد ماه سال جاری تا اواسط مهر ماه تقریبا بدون تحول ویژه‌ای بود، به طوری‌که حتی در بازار برخی خودروها، کاهش قیمت هم دیده شد، از نیمه مهر ماه این بازار مجدد افزایش قیمت را با شیب کم تجربه کرد و اوضاع خرید و فروش کمی بهتر از گذشته شد. ابتدای آبان ماه سال جاری، دولت بالاخره هفت ماه پس از دستور ابراهیم رییسی، رییس جمهوری و چهار ماه پس از ابلاغ قانون ساماندهی بازار خودرو از سوی مجلس شورای اسلامی، تن به آزادسازی واردات خودرو داد و اسامی هفت شرکت واردکننده را اعلام کرد -که البته نقدهای بسیاری به نحوه اجرای این تصمیم و انتخاب شرکت ها وجود دارد که در این گزارش مجال بررسی آن نیست- انتظار بر این بود که مانند سایر سیاست‌های اخباری دولت، اعلام خبر آزادسازی واردات خودرو هم تاثیری بر بازار خودرو بگذارد، اما آیا چنین اتفاقی رخ داد؟

در همین زمینه محمد موسایی، فعال بازار خودرو به «فراز دیلی» می گوید: «تقریبا اعلام خبر واردات خودرو، هیچ تاثیری بر بازار خودرو نداشت چرا که امرروز بازار هوشمندتر از گذشته عمل می‌کند و به خوبی می‌داند که سناریویی که هنوز جزییات انجام آن، نظیر تعداد و چگونگی تامین مالی مشخص نیست با اجرا فاصله دارد.»

او ادامه می‌دهد:« وقت آن رسیده تا بپذیریم که مهمترین عامل موثر بر هر نوع بازاری، سیاست‌های کلان اقتصادی و شرایط تحریمی کشور است.»

قیمت دلار

 

به نظر می‌رسد واکنش بازار به تصمیم واردات خودرو به خوبی نشان می‌دهد که آنچه امروز قیمت ۲۰۷ پانوراما را به ۴۴۵ میلیون تومان رسانده و شاید در آینده کاهش دهد، موضوع واردات خودرو و هرگونه سیاست اعلامی دولت در این بازار نیست.

براساس پیگیری‌های خبرنگار ما، قیمت‌ها در بازار خودرو به شکل چشمگیری در حال افزایش است. مثلا قیمت ۲۰۷ پانوراما که سه هفته پیش با قیمت ۴۰۵ میلیون تومان معامله می‌شد، امروز ۴۴۵ تومان رسیده است و قیمت سانتافه ۲۰۱۷ که دو هفته پیش در محدوده قیمت ‌دو میلیارد و ۲۰۰ هزار تومان معاله می‌شد، امروز در محدوده دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود. رشد قیمت در بازار خودرو به حدی زیاد است که فروشندگان از معامله پرهیز می‌کنند زیرا قیمت‌ها را منطقی نمی‌دانند.

براساس آنچه امروز در بازار خودرو به سرعت در حال رخ دادن است، باید بپذیریم که اساسا مقوله‌ای به نام «بازار» مدت‌هاست از واکنش موثر به سیاست‌های اعلامی دولت عبور کرده اما همچنان مستقیما تحت تاثیر المان‌هایی نظیر قیمت دلار به حرکت می‌کند، بنابراین اگر خواهان تحولی چشم‌گیر و موثر هستیم، باید در سیاست‌های کلان‌تری تجدی نظر کنیم و به وعده‌های کوتاه مدت و سطحی بسنده نکنیم چرا که هوش بازار، پیشروتر از آن هاست.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!