شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
شنبه ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۵۰۰۱۷

خودروسازان می‌توانند رد صلاحیت کنند؟!

خودروسازان می‌توانند رد صلاحیت کنند؟!
در پی تصادف ۵۹ خودرو در تصادف زنجیره‌ای در بهبهان، در این حادثه ایربگ هیچ خودرویی باز نشد و این امر منجر به دردناک تر شدن این حادثه گردید. علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس در رابطه با این اتفاق به دو نکته اشاره کرده؛ نخست این‌که وجود چنین نقایصی در خودروهای داخلی عجیب نیست و دوم این‎که خودروسازان آپشن ایربگ را روی خودرو گذاشته‌ و پول آن‌‍‌را هم از مردم گرفته‌اند. اما موضوع وقتی عجیب‌تر می‌‎شود که بدانیم، طبق گفته رئیس سابق پلیس راهور انتظامی: «یکی از نمایندگان ادوار گذشته مجلس از طرف مجلس رفت و اشکالات خودروها را جمع‌آوری کرد و با نجابت این موارد را در صحن مجلس مطرح کرد. می‌دانید چه شد؟ دور بعد این نماینده تایید صلاحیت نشد»!

پشت خودروسازی‌های انحصاری داخلی گرم است!

 

ماجرای روی صحنه و پشت پرده خودروسازی کشور، پیچیده‌تر از آن است که بتوان دست‌های دخیل در تداوم بی‌کیفیت‌سازی آن‌ها را مشخص کرد. آما آنچه بدیهی به نظر می‌رسد این است که ابتدا باید در مورد نحوه استانداردسازی قطعات و تولید نهایی، پرسش‌هایی از طرف مدعی‌العموم مطرح شود.

 

اما آنچنان که رئیس پلیس سابق راهور تهران بزرگ اشاره کرده ماجرا پشت پرده‌هایی حتی عجیب و غریب‌تر از آنچه به نظر می‌رسید دارد! وقتی ماجرا چنین شکلی می‌گیرد، یعنی دست‌های آشکار و پنهانی، بدون تعارف درطول چندین دهه، درحال حمایت از صنعتی هستند که جز ساختن ارابه مرگ -و فروختن پرایدی با هیچ استاندارد جهانی به قیمت ۱۹۰ میلیون تومان-و کشت و کشتار، تنها کاری که انجام داده و می‌دهند، افزایش قیمت خودروهای غیراستاندارد داخلی است؛ اگر قرار است مدعی‌العمومی به این ماجرا وارد شود باید حواسش به این پسرخالگی که حتی می‌تواند موجب رد صلاحیت نماینده‌ای شود، باشد! باز کردن گره کوری که توسط چنین پیوندهای مافیایی به وجود آمده، باید با تحقیق و تفحص جدی، بدون شائبه و تعارف و توسط غیرذینفعانی که قابل خریداری نیستند، انجام شود.  

 

قطعه‌سازی که عضوهیات مدیره خودروسازیست!

قطعه‌سازی که باید به دلیل غیراستانداردسازی پاسخگوی نمایندگان، وزارت صمت و مردم باشد، خود عضو هیات مدیره خودروسازیست، در نهایت این عضویت‌ها و بده و بستان‌هایی که اغلب مردم و مسئولان از اسّ و اساس و دلایل آن آگاه‌اند؛ مدت‌هاست درحال تیشه زدن به ریشه صنایع مختلف کشور به ویژه خودروسازیست، با مافیایی چندبعدی که آن را از درون وبیرون احاطه کرده است.

مافیای خودروسازی و نفوذ چندجانبه

به گفته رئیس سابق پلیس راهور، عمده‌ترین دلایلی که موجب شده، خودروسازان چنین بی‌مهابا، با جان مردم بازی کنند، شامل سه مورد می‌شود؛ اول «ممنوعیت واردات خودرو»، دوم «وجود مافیا در شرکت‌های خودروسازی» و سوم «نبود اراده در دولت‌ها برای ایمن‌سازی خودروهای داخلی». به نظرمی‌رسد عامل سوم، اولین و مهم‌ترین عامل موثرو -حتما مقصر- در ماجرای خودروسازی غیراستاندارد کشور. مافیایی که می‌تواند اراده‌ها را بخرد، طبعا موجب پدیدآیی دو مورد قبلی(ممنوعیت واردات خودرو و وجود مافیا در شرکت‌های خودروسازی) است. نفوذ این مافیا به به بدنه دولت موجب ظهور افرادی دربدنه دولت میشود که به راحتی اراده‌های تاثیرگذار را یا می‌فروشند یا خنثی میکنند!

واکنش وزیرصمت؛ قطعا پیگیری خواهد کرد!

در حالی‌ که در سال‌های گذشته، خودروسازان داخلی بارها به رعایت نکردن حداقل استانداردهای لازم در تولید خودرو متهم شده‌اند، تاکنون هیچ مقام رسمی آنان را در این زمینه متهم نکرده و پرونده‌ای در مراجع قضایی برای موارد مشابه تشکیل نشده است. از همین رو، قابل پیش‌بینی بود که پاسخ خودروسازان و شرکت‌های تامین‌کننده ایربگ به حادثه خوزستان منفعلانه و بیشتر در جهت انکار حقیقت باشد.

سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، به بهانه تصادف زنجیره‌ای محور بهبهان‌ـ‌رامهرمز تایید کرد که خودروی داخلی بی‌کیفیت است! او تاکید کرد: «یکی از دلایل حادثه تصادف زنجیره‌ای محور بهبهان‌-‌اهواز به کیفیت خودروها مرتبط است-خبری که گویا تا به حال کسی از آن اطلاع نداشت!- این موضوع را قطعا پیگیری خواهیم کرد تا تخلفات صورت‌گرفته بررسی شود.» 

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!