جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۱
کد خبر: ۴۸۴۳۹
فیروزی پوربادی عضو کمیسیون عمران:

قیمت دستوری برای خودرو، باید سنجیده باشد

قیمت دستوری برای خودرو، باید سنجیده باشد
دو خودروسازی انحصاری کشور، با بدهی‌های فراوان و تولید خودروهایی که مطابقتی با استانداردهای جهانی ندارند؛ تبدیل به معضلی هم برای دولت و هم برای مصرف کنندگان شده‌اند؛ معضلی که از طرف که به آن نگاه کنیم، هم تحت تاثیرعوامل مختلفی چون رانت و سوءمدیریت قرار دارد و هم تاثیرات منفی اقتصای-اجتماعی و نیز روانی بر مردم به عنوان مصرف کننده می‌گذارد. اما نکته عجیب و شگفت‌انگیز این است که این دوخودروسازی، چنان خودمختارانه و مستقل رفتار می‌کنند که موجب بروز شائبه‌های فراوانی در جامعه شده‌اند؛ این که چرا اساسا این دو خودروسازی گردن به هیچ قانون قیمت‌گذاری و استانداردسازی ننهاده و هم‎چنان به راه خود می‎روند؟

طی چند روز گذشته با دو خبر مواجه شدیم، نخست این که خودروسازی‌های انحصاری کشور اعلام کردند قیمت خودرو افزایش خواهد یافت. حتی وزارت صمت هم با این افزایش قیمت موافق بود، البته با این شرط که دو خودروسازی انحصاری کشور تعهداتی مانند افزایش تولید، بدهند. از سوی دیگر هم شایعاتی به گوش رسید مبنی بر این‌که دو خودروسازی اعلام کردند اگر افزایش قیمت منتفی شود، تعهدات را لغو خواهند کرد! اما در نهایت با ورود مستقیم رئیس جمهور به این ماجرای پر تاب و تب، افزایش قیمت‎ها منتفی شد؛ باتوجه به دستور رئیس‌جمهور و این‌که ستاد تنظیم بازار برای افزایش قیمت خودرو مصوبه‌ای نداشته است، وزارت صمت به خودروسازان دستور داد هرگونه افزایش قیمت ممنوع است و به قیمت‌های قبل بازگردد.

خبرنگار پارلمانی«فراز» در این رابطه گفت‎و‎گویی داشته است با رحمت‎ الله فیروزی پوربادی، عضور کمیسیون عمران.  

 

آیا با دستوری کردن قیمت خودرو توسط دولت، امید کاهش قیمت یا حداقل کنترل قیمت خودرو وجود دارد؟                                                  

من معتقدم هر کاری که دولت انجام می‌دهد و هر تصمیمی که می‌گیرد باید قابل دفاع باشد، به این معنا که در صورت لزوم بتواند از تصمیمی که گرفته دفاع کند. به همین دلیل وقتی قیمت دستوری صادر می‌کند، باید قبلا بررسی کرده باشد که آیا این کار برای تولیدکننده ممکن و میسر است یا نه و می‌تواند با توجه به شرایط موجود و با قیمت دستوری به تولید خود ادامه دهد یا نه؟ چون گاهی تصمیمی گرفته می‌شود که اتفاقا جلوی تولید را می‌گیرد و تاثیر بازدارندگی دارد. به نظر من در تعیین قیمت دستوری، تصمیم‌ها باید کاملا سنجیده باشند و همه جوانب در نظر گرفته شود.

 

آیا با وارد کردن خودرو از خارج، قیمت خودرو در داخل کشور کاهش پیدا می‌کند؟

این‌که با وارد کردن خودروی خارجی، قیمت خودروی داخلی کاهش پیدا می‌کند، در حد یک نظریه است؛ برخی طرفدار این نظریه هستند و معتقدند که وارد کردن خودروی خارجی، باعث کنترل قیمت خودروی داخلی می‌شود. ولی همه این‌ها بستگی دارد به این‌که چه میزان خودرو قرار است وارد شود؟ چون اغلب مردم که توانایی خرید خودروی خارجی را ندارند، فقط عده خاصی می‌توانند خودوری خارجی بخرند. پس هنوز این نظریه و طرح، جای تامل و بررسی زیادی دارد.

 

خودروسازی‌های کشور در حال حاضر بدهکاریهای فراوانی دارند، با این وضعیت، مدام در پی افزایش قیمت محصولات خود و کاستن از استاندارد و آپشن‌ها هستند، در این مودر وظیفه دولت چیست؟

منظور من از بررسی همه جوانب همین گونه مسائل است. دولت باید این جوانب را هم در نظر بگیرد. باید بررسی کند که چرا دو خودروسازی کشور، دچار این همه بدهکاری شده‌اند؟ اگر لازم هست دولت تسهیلاتی به خودروسازی‌ها بدهد. چون مواد اولیه‌ای که وارداتی هم هستند، بسیار گران هستند و این گرانی در تولید و افزایش دستمزد، موثر است که روی گران شدن بقیه خدمات اجتماعی و کالاهای هم تاثیر می‌گذارد. تمام گران شدن‌ها در هر زمینه‌ای تبدیل به زنجیره‌ای از گرانی‌های غیرقابل کنترل می‌شود. پس لازم است که دولت تمام این موارد را در کنارهم مورد بررسی دهد و دقت‌های لازم را داشته باشد و کارشناسی دقیق و هم جانبه‌ای انجام دهد. در صورت عدم بررسی علل و عواملی که دومینووار به هم ارتباط دارند، نمی‌توان صریحا در مورد گران شدن‌ها و تعیین قیمت دستوری تصمیم گرفت.

 

 دولت می‌تواند علاوه بر تعیین قیمت دستوری، بر افزایش کیفیت خودروهای تولید داخل هم نظارت داشته باشد؟

دولت می‌تواند و حتما باید در این زمینه ورود کند. اگر قرار است ما به‌عنوان یک کشور مستقل در جهان معرفی شویم؛ این استقلال را باید در کیفیت تولیدات داخلی نشان بدهیم. استقلال به این معنی است که ما به‌عنوان کشوری که توانایی تولید داریم؛ می‌توانیم کالای با کیفیت تولید کنیم. بر همین اساس، دولت باید علاوه بر دادن تسهیلات به تولید کنندگان، بر کیفیت کالاهای تولیدی هم نظارت داشته باشد. کیفیت هم یعنی این که کالای تولید داخل ما که با هزینه‌ها و تسهیلات دولتی تولید می‌شود، باید مطابق با استاندارهای جهانی باشد و دولت باید از خودروسازی‌ها در این زمینه مطالبه‌گری داشته باشد.   

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

نقش اصلی روسیه در راه‌اندازی کانال زنگزور؛ ایران دور می‌خورد؟

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!