پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
يکشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۴۴۱۰۵

«مارگارین» حامی حقوق مصرف‌کنندگان

«مارگارین» حامی حقوق مصرف‌کنندگان
رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان معتقد است مصرف‌کنندگان باید از بنگاه اقتصادی که حقوق‌شان را رعایت می‌کنند و برای آن‌ها احترام قائلند، حمایت کنند.

دکتر عباس تابش، معاون وزیر صمت و رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، ضمن اهدای تندیس ملی رعایت حقوق مصرف‌کنندگان از خط تولید کارخانه روغن مارگارین بازدید کرد و در نشستی صمیمانه با دکتر حسن خلخالی مدیر عامل کارخانه مارگارین دیدار و گفت‌وگو کردند.

کارخانه روغن مارگارین تاکنون ۲ گواهینامه‌ی رعایت حقوق مصرف‌کنندگان را دریافت کرده است و دریافت تندیس ملی رعایت حقوق مصرف‌کنندگان اولین تندیس دریافتی این کارخانه است.

سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان کشور، از سال ۹۷ برای اهدای نشان حمایت از حقوق مصرف کنندگان مدل متفاوتی را در کشور انتخاب کرده است. به صورتی که در این سنوات هیچ پولی از هیچ شرکتی برای برگزاری مراسمات دریافت نمی‌شود. چرا که بعضا گفته می‌شد اهدای این تندیس در مراسمات و همایش‌ها در قبال پول هست و هر بنگاه اقتصادی که پول پرداخت کند، این تندیس را در همایش‌ها دریافت می‌کند. اما حدود ۳ سالی می‌شود که برگزاری این مراسمات منتفی شده و این سازمان براساس اعتبارات داخلی این کار را انجام می‌دهد.

دکتر «عباس تابش» معاون وزیر صمت و رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان کشور در گفت‌وگو با خبرنگار «فراز» درخصوص اهمیت اهدای تندیس ملی رعایت حقوق مصرف کنندگان به بنگاه‌های اقتصادی و چرایی اهدای این تندیس به کارخانه مارگارین گفت: «ما در سنوات گذشته همایشی را برگزار می‌کردیم و مدیرعاملان شرکت‌ها را با حضور مقامات کشوری دعوت می‌کردیم. وقتی ستاد ملی مبارزه با کرونا ما را از برگزاری همایش بر حذر کرد، به این فکر افتادیم که این مناسبت را که اسفند هرسال برگزار می‌شد به چه صورت برگزار کنیم. نهایتا با شورای سیاست‌گذاری طرح اهدای تندیس را بررسی کردیم و قرار بر این شد که ما حضورا به بنگاه‌های اقتصادی برویم و تندیس‌ها را حضوری اهدا کنیم. امروز نیز مفتخر بودیم تندیس ملی رعایت حقوق مصرف‌کنندگان را به کارخانه مارگارین به‌عنوان یکی از تامین‌کننده‌های کالاهای اساسی کشور تقدیم کنیم».

رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان معتقد است؛ «وقتی یک بنگاه اقتصادی حائز شرایط تندیس می‌شود، به این معنی است که تمام ابواب جمعی این بنگاه تلاش کردند تا در جهت ایفای حقوق مصرف کننده کمک بکنند. پس خوب است که ما حضورا به بنگاه‌های اقتصادی برویم. چرا که می‌توانیم به کارگران زحمت‌کش این بنگاه‌ها خدا قوت بگوییم. در همین راستا ما امروز در خدمت کارخانه روغن مارگارین بودیم و این تندیس را به آن‌ها تقدیم کردیم».

مصرف‌کننده از بنگاهی که حقوقش را رعایت کرده، حمایت کند

معاون وزیر صمت در بخش دیگری از این گفت‌وگو به حقوق مصرف‌کنندگان اشاره کرد و گفت: « این فلسفه که «بنگاهی مهم‌تر هست که خط تولید بزرگتری داشته باشد» منتفی خواهد شد. امروز بنگاهی مورد پذیرش هست که سلیقه مصرف‌کننده را تامین کرده باشد و بتواند براساس رضایت مصرف‌کننده کالای خود را تولید کند. لذا بنگاه‌های مهم، امروز به‌دنبال وسعت نیستند بلکه به دنبال تامین سلایق مشتری هستند و کارخانه مارگارین نیز اهمیت این موضوع را درک کرده و به آن پرداخته است. ما وقتی تندیسی را به یک بنگاه می‌دهیم به لحاظ شاخص‌های مختلف آن‌را بررسی می‌کنیم. این بنگاه نباید حقوق مصرف‌کننده‌ای را ضایع کرده باشد. این بنگاه نباید کالای غیراستاندارد به مصرف‌کننده داده باشد. این بنگاه نباید استانداردهای زیست‌محیطی را رعایت نکرده باشد. وقتی یک بنگاه اقتصادی به‌طور منظم حقوق مصرف‌کننده را رعایت کرده، مصرف‌کننده نیز وظیفه دارد از کالای این بنگاه اقتصادی استفاده کند. با این‌کار می‌توان بنگاه‌های اقتصادی را بزرگتر کرد و به افزایش درآمد و توسعه آن‌ها کمک کرد. بزرگتر شدن این بنگاه‌ها به نفع مصرف‌کنندگان است. امیدوارم به طرف بزرگ کردن جیب بنگاهی برویم که برای ما احترام قائل است. ما نباید از بنگاهی که سرمایه‌اش زیاد می‌شود و به کارگرانش رسیدگی می‌کند بترسیم. بلکه باید به آن‌ها کمک کنیم».

به گفته آقای تابش، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تندیس رعایت از حقوق مصرف‌کنندگان را بعد از ۱۰ سال متوالی به یک بنگاه اقتصادی نخواهند داد بلکه یک لوح بلورین به آن‌ها داده می‌شود و بنگاه فوق به‌عنوان عضو با حق رای شورای سیاست‌گذاری اعطای تندیس خواهد بود. این عضویت تا زمانی‌که شرایط طلایی این بنگاه نقض نشده باشد، ادامه دارد.

دکتر تابش درخصوص تاثیر تحریم‌ها بر افزایش قیمت روغن گفت: «در هر صورت تحریم هزینه تمام شده کالاهای ما را افزایش داده است. یکی از بحث‌های که ما در تحریم داریم این است که می‌گوییم ما استقلال خود را حفظ می‌کنیم. شرایط را می‌پذیریم و زیر بار زور نمی‌رویم. چرا که می‌خواهیم «ایران» شویم و در دنیا اسم ما کشور استکبارستیز باشد. شما در انتخابات امسال دیدید تمام هزینه‌هایی که برای عدم حضور مردم و تحریم انتخابات داشتند، بی‌نتیجه ماند. این نشان می‌دهد که مردم اصل و سلامت نظام را می‌خواهند. قاعدتا برای این موضوع هزینه هم می‌دهند. ثمره این تحریم‌ها را می‌توان در واکسن کرونا دید. همین امریکایی که تا دیروز ما را تحریم کرده بود به محض اینکه شنید واکسن ما عملیاتی شده گفت تحریم‌ها برداشته می‌شود. ما باید تلاش کنیم با بهینه کردن مصرف و بهینه کردن تولید تحریم‌ها را به دیده فرصت ببینیم و روی پای خود بایستیم».

مارگارین اولین شرکت تولید کننده روغن گیاهی در ایران است که با برندهای خروس، آفتاب و آفتاب طلایی  در بین مردم شناخته شده است. این شرکت که در دی ماه سال ۱۳۳۲ با ظرفیت تولید ۸ تن روغن گیاهی در روز پا به عرصه صنعت گذاشت، اکنون با توانسته است با ظرفیت تولیدی هزار تن در روز، میهمان بسیاری ازخانواده‌ها و صنایع مختلف کشور باشد.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!