جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
دوشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۳۲۰۸

صادرات و واردات مشمول ارزش افزوده می‌شود

صادرات و واردات مشمول ارزش افزوده می‌شود
نمایندگان مجلس ایران روز یکشنبه (هفتم مهر) مصوبه‌ای را تایید کردند که بر اساس آن واردات و صادرات کالاها و خدمات مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده می‌شود.

نمایندگان مجلس ایران روز یکشنبه (هفتم مهر) مصوبه‌ای را تایید کردند که بر اساس آن واردات و صادرات کالاها و خدمات مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده می‌شود..

به گزارش خبرگزاری‌ها، در تبصره دوم این لایحه آمده: عرضه کالا و ارائه خدمات در ایران به قلمرو گمرکی و واردات و صادرات آنها از لحاظ مالیات و عوارض مشمول مقررات این قانون است.

بر اساس یکی از تبصره‌های این مصوبه، کالاها و خدمات مشمول موضوع این قانون، که توسط افراد حقیقی خریداری، تحویل یا تولید می‌شود در صورتیکه برای "مصارف شخصی" باشد، مشمول مالیات و عوارض خواهد شد. بر همین اساس «در صورتیکه عرضه کالا به خود برای استفاده شغلی باشد مشمول مالیات و عوارض نخواهد شد.» معاوضه کالاها و خدمات، عرضه کالا و ارائه خدمات هم در این مصوبه مشمول این قانون شناخته شده است.

مالیات بر ارزش افزوده، مالیاتی است که خریدار کالا یا خدمات هنگام خرید به فروشنده می‌پردازد که در نهایت این مالیات به دولت پرداخت می‌شود؛ نرخ این مالیات، هر سال از سوی دولت مشخص می‌شود که درصدی از مبلغ خالص صورتحساب فروش کالا یا خدمات است. نرخ مالیات بر ارزش افزوده کالاها و خدمات در سال ۱۳۹۸ مانند سال پیش ۹ درصد است؛ که این رقم شامل ۶ درصد مالیات و ۳ درصد عوارض ارزش افزوده است؛ طبق قانون بعضی از اصناف نظیر بخشی از عرضه‌کنندگان مواد غذایی یا دارو از پرداخت این مالیات معاف هستند.

البته در مواردی مجلس خواستار کاهش این نرخ شده بود؛ به عنوان مثال در بهمن ماه پارسال نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای مالیات بر ارزش افزوده بعضی اصناف مثل آهن فروش‌ها، سنگ فروش‌ها و نجاران را کمتر از ۹ درصد تعیین کردند.

بر اساس تعریف سازمان امور مالیاتی ایران، مالیات بر ارزش افزوده بر اساس مبدا یا مقصد تعیین می‌شود.

در اصل «مقصد» این مالیات بر روی کالاها و خدماتی که در داخل ایران مصرف می‌شوند اعمال می‌شود و صادرات تا پیش از این، به دلیل اینکه کالای نهایی در کشور دیگری به مصرف می‌رسید معاف بود. منتقدان اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده می‌گویند، این مالیات قدرت رقابت تولیدکنندگان را کم می‌کند؛ به گفته آنها این مالیات باعث افزایش هزینه‌های تولید می‌شود که در نهایت قیمت تمام شده به ضرر مصرف کننده نهایی تمام می‌شود.

یدالله صادقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران مدتی پیش گفته بود: «تمام صنعتگران و تولیدکنندگان کشور نسبت به نحوه اجرای این قانون انتقادات جدی دارند و خواسته آنها مالیات بر مصرف است که باید از مصرف کننده گرفته شود. »

اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده از سال ۱۳۸۷ آغاز شد و قرار بود در سال ۹۲ از حالت آزمایشی خارج و به صورت دائمی اجرا شود. دو سال پیش هم دولت لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده را به مجلس فرستاد و قرار شده بود در سال ۹۷ در مجلس به تصویب نهایی برسد ولی این اجرای آزمایشی تا کنون ادامه یافته است.

بنابر اعلام سازمان امور مالیاتی، ۹۷ درصد از درآمدهای مالیاتی سال گذشته (۱۳۹۷) محقق شده؛ بر این اساس مجموعا حدود ۱۰۹ هزار میلیارد تومان مالیات سال پیش وصول شد.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!