شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۴۳۰۶۰
علی سرتیپی و حسین فرحبخش از جای خالی فرهنگ در مناظره‌ها می‌گویند

کسی که تخصص گوارش دارد نمی‌تواند مغز را جراحی کند!

کسی که تخصص گوارش دارد نمی‌تواند مغز را جراحی کند!
اهالی فرهنگ و هنر معتقد هستند هیچ کدام از کاندیدها نه دغدغه فرهنگ و هنر دارند و نه در این حوزه آگاهی دارند بنابراین روزگار بدتری در انتظار فرهنگ مملکت است و ناامیدتر از پیش هستند.

قرار بود نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری در مناظره خود راجع به فرهنگ و هنر این مملکت هم صحبت کنند و بحث‌های خود را مطرح کنند، نکته جالب اما این بود که حتی سئوالی در این خصوص طرح هم نشد چه برسد به اینکه کاندیدها برنامه‌هایشان را برای ارتقا و در واقع احیای این حوزه مطرح کنند. 

تمام سهم فرهنگ و هنر این مملکت یک جمله مهرعلیزاده بود که گفت هنرمندان از کرونا آسیب‌های زیادی دیدند! 

با توجه به اینکه در همه دنیا و حتی در کشور خودمان بخش مهمی از سرمایه‌گذاری کاندیدها به برنامه‌های فرهنگی معطوف می‌شود تا به این واسطه بتوانند هنرمندانی را با خود هم‌سو کنند و به طبع آن هنرمندان محبوبیتی بین مردم دارند و قطعا می‌توانند موجی ایجاد کنند و اقشار جامعه را مجاب کنند که به نامزد مورد نظر رای دهند تا امروز هیچ اشاره‌ای به هنرمندان نشده است و برنامه‌ای راجع به فرهنگ و هنر این مملکت توسط هیچ کدام از کاندیدها مطرح نشده است. 

با این کاندیدها ناامیدتر از قبل شدیم

علی سرتیپی، صاحب پردیس سینمایی کوروش ضمن انتقاد تند از روند مناظرات به خبرنگار فراز می‌گوید: متاسفانه کسانی که قرار بود درباره فرهنگ و هنر در مناظرات ما را امیدوار کنند ناامیدترمان کردند، در همین دولتی که هنوز با آن خداحافظی نکردیم نگاهی به فرهنگ و هنر می‌شد اما شرایط امروز سینما و تئاتر را ببنید، حالا تصور کنید دولت جدید هیچ نگاهی به مسئله فرهنگ و هنر ندارد، قرار است آینده سینما، تئاتر، موسیقی و… چه شود؟ 

این تهیه کننده سینما با اشاره به اینکه کاملا پیداست که کاندیدها از این فضا بی‌اطلاع هستند می‌گوید: اصلا معلوم نیست این کاندیدها آخرین باری که سینما رفته‌اند و تئاتر دیده‌اند کی بوده که بخواهند مشکلات آن را بدانند و بود و نبودش برای آن‌ها هیچ اهمیتی ندارد. 

سرتیپی با اشاره به اینکه انقلاب ما هم یک انقلاب فرهنگی بوده است می‌گوید: اساس انقلاب فرهنگی بوده حالا به تنها چیزی که پرداخته نمی‌شود فرهنگ است، خب این مسئله ساده‌ای نیست که بشود از کنار آن گذشت، درست است که اقتصاد و معیشت مردم مهم است، قبول دارم که دیپلماسی قابل تعمق است اما این کاندیدها باید باور داشته باشند ریشه همه این مسائل را می‌توانند با همین فرهنگ و هنر که نادیده‌اش گرفته‌اند حل و فصل کنند. 

او در ادامه با اشاره به وضعیت اسفناکی که کرونا برای سینما و تئاتر و کلا هنر این مملکت پیش آورده است می‌گوید: به قدر کافی ما به خاطر کرونا متضرر و رنجور شده‌ایم و امید داشتیم که دولت آینده در این زمینه با افراد متخصص مشورت کرده باشد و برنامه‌های عملی ارائه دهد تا بتواند ما را از این منجلاب نجات دهد اما متاسفانه ناامیدتر از پیش شدیم و می‌توانم بگویم متعجب شدیم که این دوستان حتی برای تبلیغ هم که شده اسم فرهنگ و هنر این مملکت را نمی‌آورند. 

سرتیپی راجع به حمایت هنرمندان از یک کاندید می‌گوید: وقتی هنرمندان می‌بینند این دوستان اساسا دغدغه ندارند بی‌انگیزه می‌شوند و اعتمادی به آن‌ها ندارند که بخواهند مردم را تشویق کنند که به آن‌ها رای دهند پس خودشان را پیش مردم خراب نمی‌کنند. 

به سلبریتی‌ها پول‌های نجومی پیشنهاد کردند و هنرمندان نپذیرفتند

حسین فرحبخش تهیه کننده کارگردان و صاحب سینمای عصرجدید که به تازگی تعطیل شده است نیز درباره اشاره نکردن کاندیدهای ریاست جمهوری به مسئله فرهنگ و هنر به فراز می‌گوید: طبیعتا وقتی یک نفر تخصص گوارش دارد نمی‌تواند مغز را جراحی کند، من اصلا از این کاندیدها توقع ندارم راجع به فرهنگ و هنر حرف بزنند چه برسد که بخواهند برنامه اجرایی در راستای بهتر شدن حالش ارائه دهند. 

این کارگردان سینما در ادامه با اشاره به اینکه این مناظرات اسباب تفریح و خنده مردم شده است کسی اساسا آن را جدی نمی‌گیرد می‌گوید: آنقدر مردم سرخورده شده‌اند که دیگر به این حرف‌های بی‌اساس که معلوم نیست سر و تهش به کجا وصل است توجه نمی‌کنند، هفت نفر در مناظره نشسته‌اند که نمی‌دانند فرهنگ را با چه «ه» می‌نویسند حالا بیاییند راجع به آن چه بگویند که خدا خوشش بیاید؟ 

فرحبحش ضمن اشاره به سئوال‌ها می‌گوید: اتفاقا آن کسی که سئوال‌ها را طرح کرده کاملا با شناخت از این کاندیدها سئوال‌ها را طراحی کرده و باهوش‌تر از آن هاست چون می‌داند این آدم‌ها در این زمینه هیچ تخصص و سوادی ندارند اصلا سئوال مربوط طراحی نمی‌کند

صاحب سینما عصرجدید در ادامه می‌گوید: دانشگاه تخصص می‌آورد، سواد نمی‌آورد، کسی دارای سواد است که تحقیق و مطالعه داشته باشد، ما توقع نداریم هر رئیس جمهوری متخصص ۲۲ وزارتخانه باشد اما توقع داریم در زمینه‌های مختلف سواد داشته باشد، مطالعه داشته باشد، از منظر من این دوستان در زمینه‌های دیگر هم البته بی‌اطلاع هستند. 

فرحبخش‌عدم حمایت هنرمندان از این کاندیدها را به دلیل بی‌اطلاعی از حوزه فرهنگی هنری می‌داند و می‌گوید: من اطلاع دارم که این کاندیدها با رقم‌های نجومی پیشنهادهایی را به برخی از سلبیریتی‌ها دادند که برایشان جریان درست کنند و حمایتشان کنند اما خوشبختانه آنقدر تفکر و شرافت در هنرمندان این سرزمین باقی مانده است که برای پول تن به این کار ندادند و نپذیرفتند که چنین کنند. 

او در پایان با اشاره به اینکه رئیس جمهوری پیشین هم نتوانست از آبرویی که هنرمندان در نزد مردم گرو گذاشتند حفاظت کند می‌گوید: یادتان باشد که وقتی یک هنرمند می‌آید و مردم را تشویق به رای دادن به یک کاندید می‌کند صرفا به دلیل این است که امیدوار است که در عرصه فرهنگ و هنر اتفاقات قابل توجه و خوبی برای کل مردم بیفتد وقتی این اتفاق نمی‌افتد اعتبارشان در نزد مردم خدشه دار می‌شود و باعث می‌شود مردم دیگر به آن‌ها اعتماد نکنند و بزرگترین دارایی هر کسی که در عرصه فرهنگ و هنر کار می‌کند اعتبار اوست که شاید دوستان عامدانه می‌خواهند همین اعتبار هم از ما بگیرند.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!