جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
جمعه ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۴۷۱۱۳
عضو کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگو با فراز:

کسی نمی تواند بگوید چرا از روحانی شکایت کردید

کسی نمی تواند بگوید چرا از روحانی شکایت کردید
دبیر اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که یکی از تنظیم کنندگان شکایت از رییس جمهوری پیشین محسوب می‌شود معتقد است کسی نمی‌تواند به نمایندگان مجلس بگوید که چرا در مورد کمبود واکسن از رییس جمهوری شکایت می‌کنند.

پس از آنکه تعدادی از فعالان مدنی و وکلای دادگستری، که قصد داشتند در اعتراض به آنچه نادیده‌گیری حقوق شهروندان در مورد واردات واکسن عنوان شد به دستگاه قضا شکایت کنند دستگیر شدند، حالا شکایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی از حسن روحانی، رییس جمهوری پیشین در همان مورد مشابهی که وکلا و فعالان مدنی هم به آن اعتراض داشتند به بحث این روزهای رسانه‌ها تبدیل شده است.

 

دبیر اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای که خود او یکی از تنظیم کنندگان این نامه محسوب می‌شود معتقد است کسی نمی‌تواند نمایندگان مجلس شورای اسلامی را بابت شکایت از رییس جمهور بازخواست کند.

باتوجه به اینکه حالا و پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم واردات واکسن‌های مختلف کرونا قوت گرفته است اکثر شهروندان این اختلاف واکسیناسیون ۲ دولت را به حساب بازی‌‌های سیاسی می‌گذارند و به نکاتی در مورد عدم اجازه واردات واکسن خارجی به دولت پیشین اشاره می‌کنند و از مسوولان می‌خواهند که وکلا و فعالان مدنی را آزاد کنند. برخی هم بر این عقیده هستند که نهادهای بالادستی اجازه واردات واکسن را به دولت دوازدهم نداده‌اند.

محمدحسین آصفری، که یکی از تنظیم کنندگان شکایت از رییس جمهور پیشین است در مورد این شکایت و اینکه حالا چه روندی را طی می‌کند به خبرنگار فراز می‌گوید: «طبق ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی قبل از اینکه زمان ریاست جمهوری «حسن روحانی» به اتمام برسد تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رای‌گیری تصویب کردند که پرونده کوتاهی ایشان به‌عنوان رییس جمهور به قوه قضاییه ارسال بشود تا موارد شکایت را بررسی کنند. حالا هم این پرونده در قوه‌قضاییه است و باتوجه به اینکه تعداد صفحات‌اش زیاد است و موارد متعددی در این گزارش وجود دارد ممکن است روندش کمی زمان‌بر باشد.»

او در همین زمینه ادامه می‌دهد: «شکایت نمایندگان مجلس از روحانی در مورد کاستی‌هایی در زمینه اقتصادی  است و همچنین موضوعات مربوط به واکسن، شیوع بیماری کویید-۱۹ و کاستی‌هایی که در زمینه سیاست خارجه وجود داشته است مربوط می‌شود. حسن روحانی به‌عنوان رییس هیات دولت مسوولیت تمام دولت را بر عهده دارد و این مشکلات را باید در زمان خودش برطرف می‌کرد. گزارش های مردمی زیادی به دست ما رسیده که از نوع مدیرت او شکایت داشته‌اند.»

این نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد اینکه آیا می‌توان دولت پیشین را به‌تنهایی مقصر عدم واکسن کرونا دانست اضافه می‌کند: «در زمینه کوتاهی در واردات واکسن گزارشات متعددی به دست ما رسیده است و شهروندان اعتراضات زیادی در این حوزه داشتند که همه متوجه دولت پیشین است ولی در حوزه بهداشت و درمان به دلیل اینکه صرفا دولت تنها به تعطیل کردن و قرنطینه اکتفا کرد و مشکلی را نتوانست حل کند. نبودن واکسن و کمبود سایر اقلام در حوزه بهداشت و درمان که باید در وضعیت شیوع ویروس کرونا در اختیار شهروندان قرار می‌گرفت موضوعی است که باید به ان رسیدگی کرد.»

آصفری در مورد برخورد با وکلا و فعالان مدنی که شکایتی مانند شکایت نمایندگان مجلس تنظیم کرده بودند ولی دستگیر شدند، می‌گوید : «در مورد اینکه چه سرنوشتی برای این وکلا و فعالان مدنی رقم خواهد خورد اطلاعی ندارم ولی نمایندگان مجلس طبق قانون اساسی حق دارد در این زمینه‌ها ورود کنند و برای احقاق حقوق مردم پیگیر پرونده باشد و کسی هم اجازه ندارد در این چهارچوب قانونی به نمایندگان اعتراض کنند که چرا شما این پرونده را دنبال می‌کنید در هر صورت ما از قوه قضاییه خواسته‌ایم که شکایت نمایندگان از رییس جمهور را دنبال کنند.»

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!