جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
سه‌شنبه ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
کد خبر: ۴۴۴۵۳

طالبان طرح صلح مکتوب را تا ماه دیگر ارائه می‌دهد

طالبان طرح صلح مکتوب را تا ماه دیگر ارائه می‌دهد
با اینکه شبه‌نظامیان طالبان توانسته‌اند از شکاف ناشی از خروج نیروهای خارجی پیشرفت‌های میدانی مهمی در افغانستان به دست آورند، سخنگوی این گروه گفت که تا ماه آینده یک پیشنهاد صلح مکتوب به دولت کابل ارائه خواهد داد.

به گزارش فراز،  ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان به خبرگزاری رویترز گفت: مذاکرات و فرایند صلح در روزهای آتی سرعت خواهد گرفت... و انتظار می‌رود که وارد فاز مهمی شود و طبیعتا درباره برنامه‌های صلح خواهد بود.  

او با بیان اینکه تازه‌ترین دور مذاکرات به مرحله حساسی رسیده است، گفت: احتمالا یک ماه به طول خواهد انجامید تا به مرحله‌ای برسیم که طرفین برنامه صلح مکتوب خودشان را به اشتراک بگذارند. گرچه ما (طالبان) دست بالا را در میدان نبرد داریم، ما درباره مذاکرات و گفت‌وگو بسیار جدی هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات نماینده طالبان گفت، یک راه‌حل مذاکره‌شده تنها راه پایان دادن به ۴۰ سال جنگ در افغانستان است.

این مقام آمریکایی گفت: ما از طرفین می‌خواهیم وارد مذاکرات جدی برای تعیین یک نقشه راه سیاسی برای آینده افغانستان شوند که به یک راهکار عادلانه و پایدار برسد. جهان تحمیل با زور یک دولت در افغانستان را نخواهد پذیرفت. مشروعیت و کمک برای هر دولتی در افغانستان تنها در صورتی ممکن می‌شود که این دولت احترام اساسی به حقوق بشر را رعایت کند.

مقام‌های امنیتی غربی می‌گویند که نیروهای شبه‌نظامی بیش از ۱۰۰ بخش را به کنترل خودشان در آورده‌اند اما طالبان می‌گوید کنترل بیش از ۲۰۰ منطقه در ۳۴ ولایت افغانستان را در دست دارد. روز یکشنبه بیش از ۱۰۰۰ نظامی افغان بعد از پیشروی طالبان به تاجیکستان گریختند و ده‌ها تن دیگر به اسارت نیروهای طالبان درآمدند.

ناجیه انوری، سخنگوی وزارت امور صلح افغانستان تایید کرد که مذاکرات بین افغان‌ها از سر گرفته شده است. او گفت: خیلی سخت است که پیش‌بینی کنیم طالبان سند مکتوب خودشان برای یک برنامه صلح را ظرف یک ماه تحویل ما دهد اما بیایید خوش‌بین باشیم. ما امیدواریم که آنها سند خودشان را ارائه کنند تا بفهمیم چه می‌خواهند.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!