پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ 18 April 2024
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۴۳۲۲۳
رمزگشایی از سرمقاله کیهان

توصیه شریعتمداری به جلیلی: به نفع رییسی کنار برو!

از روزی که نام ۷ نامزد مورد تایید شورای نگهبان برای انتخابات ریاست جمهوری رونمایی شد، این تحلیل در بین ناظران سیاسی قوت گرفت که چند تن از این افراد به عنوان «نامزد پوششی» رییس کنونی قوه قضاییه وارد عرصه رقابت شده‌اند و پیش از روز رای‌گیری به نفع او کناره‌گیری خواهند کرد.

 

این تحلیل زمانی به واقعیت نزدیک‌تر به نظر رسید که برخی نامزدها در طول مناظره آشکارا در نقش مهره تخریبی و مدافع تیم رییسی ایفای نقش کردند و وقت خود را بیش از آنکه صرف تلاش برای جلب افکار عمومی و کسب رای به نفع خود کنند، صرف حمله به نامزد رقیب کرده و تلاش کردند از این رهگذر برای سر تیم خود حاشیه امن درست کنند.

 

در طول سه مناظره برگزار شده، ماجرا به گونه‌ای پیش‌ رفت که عبدالناصر همتی بارها از این سخن گفت که ۵ نفر در برابر او قرار گرفته‌اند و بارها و بارها نامزدهای اصولگرا به ویژه علیرضا زاکانی را «نامزد پوششی» نامید. او تاکید کرد از میان ۵ نامزد اصولگرا فقط یکی از آنها نامزد واقعی است و حضور چهار نامزد دیگر «پوششی» است و تاکید کرد که اگر چنین نیست، از هم‌اکنون سوگند یاد کنند که هیچکدام به نفع دیگری کنار نخواهند رفت!

 

همتی حتا تا اینجا پیش رفت که خطاب به زاکانی گفت که به دلیل آنکه او را نامزد مستقل که تا پایان کار در عرصه بماند نمی‌داند، از پاسخگویی به او خودداری می‌کند.

 

اکنون و به فاصله کمتر از یک هفته تا روز رای‌گیری، حسین شریعمتداری، مدیر مسوول و سرمقاله نویس پرنفوذ کیهان، با نوشتن یادداشتی، عملا بر این ادعای همتی مهر تایید زده‌ است. شریعمتداری در یادداشت روز یکشنبه خود این سخن همتی را که از نامزدهای اصولگرا خواسته بود برای اثبات اینکه پوششی نیستند سوگند یاد کنند که تا پایان کار کماره‌گیری نخواهند کرد، «ترفند» برای «شکستن شکستن آرا در طیف نامزدهای انقلاب» توصیف کرده که «در مواجهه با مراتب تقوی و از خود‌گذشتگی نامزدهای جبهه انقلاب با بن‌بست رو‌به‌رو شده است» 

 

شریعمتداری در ادامه می‌گوید چون: «فقط یکی از آنها می‌تواند بر کرسی ریاست جمهوری بنشیند. بنابراین چه بخواهیم و بخواهند و چه نخواهیم و نخواهند، چهار نامزد دیگر کنار گذاشته می‌شوند. این رخداد که قطعی و غیر‌قابل اجتناب است می‌تواند قبل از انتخابات و با کناره‌گیری ۴ نامزد جبهه انقلاب به نفع یکی دیگر از آنها صورت بپذیرد» او می‌افزاید:‌ «حضور هر ۵ نامزد جبهه انقلاب در انتخابات و خودداری ۴ تن آنها از کناره‌گیری به نفع نفر پنجم، خطای بزرگی است که دود آن به چشم جبهه انقلاب می‌رود و می‌توان این خطا را با توجه به دامنه اثر نا‌مطلوب و خسارت‌آفرینی که درپی دارد، گناهی نا‌بخشودنی دانست و دقیقاً به همین علت است که عواقب آن از نگاه نامزدهای طیف انقلاب دور نمانده و شواهدی حاکی از تصمیم به باقی ماندن یکی از آنها در دست است.»

 

مدیر مسوول کیهان سپس منظور خود را روشن‌تر می‌کند و به این می‌پردازد که چه کسی باید به نفع چه کسی کنار برود: «به حکم عقل و منطق و مصلحت نظام، لازم است هریک از نامزدها بعد از پایان سومین دور مناظره که دیروز صورت گرفت، میزان آراء خود را ارزیابی کنند و نامزدی را که از آراء بیشتری برخوردار است به عنوان نامزد این طیف برگزینند و نه فقط به نفع او از کاندیداتوری خود کناره‌گیری کنند بلکه به نفع او دست به تبلیغ بزنند و توانمندی‌های نامزد برگزیده را به مردم معرفی کنند.»

 

روشن است که مصداق فرد دارای رای بیشتر از نگاه کیهان، حجت الاسلام رییسی، رییس کنونی قوه قضاییه است که بر اساس نظرسنجی‌ها، از سایر نامزدهای اصولگرا رای بیشتری دارد و برخی نامزدها نیز اصولا به عنوان یار پوششی او وارد عرصه رقابت شده‌اند. نگاهی به آنچه در انتخابات پیشین ریاست جمهوری در سال ۹۶ گذشت و فشار سنگین برای کناره‌گیری محمدباقر قالیباف - علی رقم مخالفت شخص خودش- این گمانه را بیش از پیش تقویت می‌کنند.

 

منظور شریعتمداری دقیقا چه کسی است؟

 

افرادی مثل علیرضا زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی در مناظره‌ها به روشنی در نقش نامزد پوششی رییسی عمل کرده‌اند و در میان پایگاه رای اصول‌گرایی نیز از اقبال چندانی برخوردار نیستند که مایه نگرانی مدیر مسوول کیهان بابت شکسته شدن آرای رییسی شده باشند ضمن آنکه این انتظار وجود دارد که به صورت داوطلبانه و بدون نیاز به توصیه شریعتمداری، آمادگی کناره‌گیری به نفع رییسی را داشته باشند. تکلیف محسن رضایی نیز تقریبا مشخص است و به نظر نمی‌رسد با توجه به اینکه انتخابات ۱۴۰۰ آخرین شانس او برای رسیدن پاستور است، به توصیه‌هایی از این دست وقعی بنهد. همچنین پایگاه رای رضایی بیشتر قومیتی و خارج از دایره پایگاه رای جناح اصول‌گرا برآورد می‌شود و به همین جهت ماندن یا رفتن او تاثیر چندانی در کاهش یا افزایش رای رییسی نخواهد داشت. 

 

ماجرای سعید جلیلی اما متفاوت از سایر نامزدهای اصول‌گراست چرا که پایگاه رای او تا حد زیادی با رییسی هم‌پوشانی دارد. جلیلی همچنین در طول مناظره‌ها به گونه‌ای ظاهر شد که بسیاری از فعالان این جناح او را به نسبت رییسی نامزد بهتری ارزیابی کردند. این مساله به روشنی در رقابت فعالان ستادی و هواداران جلیلی و رییسی در فضای مجازی آشکار شد و در مواردی به مناقشه‌ها و بحث‌های پر تنش انجامید.

 

اکنون باید منتظر ماند و دید که آیا تیم رییسی موفق می‌شود در واپسین روزهای مانده تا رای‌گیری، جلیلی را هم مانند قالیباف در سال ۹۶ وادار به کناره‌گیری به نفع نامزد خود کنند یا نه. به احتمال بسیار این تلاش‌ها در روزهای آینده شتاب و گستردگی بیشتری خواهد گرفت.

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

نقش اصلی روسیه در راه‌اندازی کانال زنگزور؛ ایران دور می‌خورد؟

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!